Sorg, den indre prosessen ingen er forberedt på

oktober 15, 2016

Sorg er en normal respons i hjernen av alle typer av tap, uavhengig av omstendighetene. Hver person oppfatter den ulikt. Vi trenger alle å gi oss selv tid til å gå igjennom den, og ikke prøve å forhaste den.

Sorg er en vanskelig og kompleks prosess der vi sier farvel til noen som var viktige for oss.

Denne personlige veien krever mange personlige prosesser som vi utvikler og kanaliserer fra dag til dag.

Men måten hver av oss oppnår dette stedet av forsoning har alltid det samme målet i tankene: å «installere» den kjære som en av de viktigste skattene i hjertet ditt.

Så snart minnet av den personen blir integrert i minnet ditt på en mer fredfull måte, kan du igjen tillate deg selv å være glad. Sorg handler ikke om å glemme, men om å lege smerten for å lære hvordan man kan leve i deres fravær.

I dag vil vi lære deg gode strategier for å oppnå akkurat dette.

Min sorg, din sorg

kvinne-med-sommerfugler

Det er en ting som psykiatere og psykologer er veldig klare på: alle mennesker møter sorg på ulike måter, og alle disse måtene er like respektable.

Noen ganger hører du kanskje folk snakke om de falske mytene om «den sunneste måten å sørge, den universale måten som virker like bra for alle». Her er noen falske ideer som vi først må lære å dekonstruere.

Falske myter om sorg

  • Individer som ikke uttrykker eller viser smerten sin, sørger ikke på den riktige måten. Dette er ikke sant. Sorg har mye å gjøre med hver persons personlighet.
  • Så det betyr at mennesker som ikke er veldig uttrykkende, som ikke er vant til følelsesmessig utløp, å kommunisere med andre for å uttrykke sine følelser og emosjoner, vil håndtere sorg på sin egen måte.
  • Ønsket om å være alene med deg selv, å reorganisere, tenke og lege fra dette fraværet er like respektabelt som noen som velger å gå til en psykolog. Hver person leger sine egne sår på sin egen måte.
  • En annen falsk myte sier at tiden leger alle sår. Dette er ikke sant. Tiden leger ikke alene, den setter ikke i gang endring, aksept eller integrering av tapet.
  • Vi må gjøre en ting veldig klart: tomheten vil alltid finnes i hjertet ditt, tiden leger ikke dette fraværet av seg selv. Men den vil bidra til at det vil gjøre «litt mindre vondt», så du kan fortsette å leve.
  • Her er en annen myte: man føler smerte på dette tidspunktet, og de som ikke føler det er kalde. Dette er en annen idé som også må legges død.

Etter et tap, etter man har mistet noen i en ulykke eller fra en sykdom, kommer kanskje ikke smerten med en gang. Faktisk kan det ta flere uker før enkelte reagerer.

Dette betyr ikke at du mangler følelser.

Det er vanlig at påvirkningen av noens død forårsaker benektelse. Du kan ikke tro det, så du er ikke i stand til å reagere. Det vil sakte synke inn sammen med smerten.

sommerfugl

Teknikker for å håndtere smerte

La oss påpeke, nok en gang, at veien man går mens man sørger er en veldig intim, rå og slitsom en.

Det finnes ingen spesifikk teknikk som virker for alle, hovedsakelig fordi alle forstår smerte på sin egen måte. Dette betyr at den må håndteres på den måten som er best for dem, uansett hvordan de får mest mulig lindring.

Men du kan alltid i det minste prøve å bruke disse strategiene.

Kontrollere tankene dine

Når du mister noen responderer ikke hjernen din, du bare føler. Tanker blir blandet med følelser, frykt og angst.

  • Du må kontrollere tankene dine. Identifiser dem så du kan få utløp for følelsene dine.
  • Kontroll over tankene dine betyr at du ikke legger skylden på deg selv eller prøver å finne andre som er ansvarlige for hva som skjedde. Personen er borte, ikke hold fast i enda mer smerte.

Du må akseptere tapet og gråte over det.

Veiledet fantasi

Denne teknikken kan være nyttig for mange. For å bidra til å kunne si farvel, kan visualisering være veldig nyttig og rensene.

  • Finn et intimt sted hvor du kan være alene. Pass på at du føler deg komfortabel og puster dypt.
  • Tøm så tankene dine og fokuser bare på en ting: din kjære, den personen du akkurat har mistet.
  • Visualiser dem, men tenk på dem som fredelige, med et fredelig smil. Dette er øyeblikket hvor du snakker med dem.

Skap en indre dialog med dem for å kommunisere alt du trenger å si til dem. Minn dem på hvor mye du elsket dem, og la dem så gå i fred, på en avslappet måte.

kvinne-med-lovetann-farvel-ritual

Jobb med sårene dine daglig

Så nå som du har akseptert at vedkommende ikke lengre er hos deg, når du har tatt farvel mentalt, hva nå?

Nå sitter du igjen med sårene av fraværet og livet som må bygges opp igjen uten din kjære.

  • Forstå at dette vil være en daglig kamp, og du må møte den igjen hver dag. Du må forstå at du ikke er alene. Det er flere sammen med deg som vil hjelpe deg.
  • Ikke vær redd for å være glad igjen. Din kjære vil alltid hvile i hjertet ditt, de er sammen med deg, og du må smile for dem.

Gjør livet ditt til en hyllest til deres minne. Fyll dagene dine, gråt for dem når du trenger det, og ikke vær redd for å le igjen.

Den personen er glad for å se ansiktet ditt lyse opp i glede igjen.

FRA NETTET