Styrk beinhelsen din ved å inkludere disse 8 kalsiumrike matvarene i kostholdet ditt

I tillegg til å inkludere disse kalsiumrike matvarene i kostholdet ditt, må du ikke glemme at vitamin D er viktig for at beinene dine skal absorbere kalsium på riktig måte.

Skjelettsystemet ditt er en kompleks struktur som er forbundet med leddbånd, sener og brusk. Det deltar i flere viktige funksjoner i kroppen. Hovedoppgaven er å gi støtte og mobilitet til kroppen slik at den kan utføre utallige aktiviteter.

I tillegg spiller det også en rolle i produksjonen av røde og hvite blodceller og i lagring av et betydelig antall næringsstoffer.

Det er imidlertid utsatt for et stort antall faktorer som kan forringe det. Som en konsekvens kan vi oppleve plager og sykdommer som er vanskelige å behandle på grunn av deres kompleksitet. I tillegg påvirker de vår livskvalitet.

Den gode nyheten er at disse forholdene kan forebygges ved å opprettholde en sunn livsstil og øke inntaket av visse matvarer som bidrar til å styrke beinene våre.

Siden mange mennesker er interessert i dette emnet, ønsker vi i dag å dedikere vår blogg til 8 kalsiumrike matvarer som har fordeler for beinene dine.

Oppdag dem!

1. Egg

Egg er en av de beste matvarene for å opprettholde god beinhelse. Bortsett fra vitaminer og mineraler inneholder de også essensielle aminosyrer.

Eggeplommen inneholder en betydelig mengde kalsium, noe som bidrar til å opprettholde beintettheten.

Den største konsentrasjonen av dette mineralet er imidlertid funnet i skallet. Selv om det ikke er så godt å spise, kan du male det og legge det til i mange oppskrifter.

2. Spinat

Denne grønne grønnsaken er ikke bare en betydelig kilde til antioksidanter. I tillegg er den også en av de mest kalsiumrike grønnsakene.

Hver 100 g fersk spinat (rundt 3 kopper) bidrar til 210 mg kalsium. Denne mengden kan imidlertid reduseres til rundt 158 ​​mg etter tilberedning.

Det beste alternativet er å inkludere rå spinat i smoothies og salater for å fullt ut nyte egenskapene.

3. Fisk

Fet fisk er en veldig komplett matvare for å styrke beinene dine fordi de inneholder kalsium og vitamin D.

Disse essensielle næringsstoffene er nøkkelen til å bevare beintetthet og forhindre for tidlig forringelse av leddbånd og sener.

På den annen side er det verdt å nevne at de er en av de viktigste kildene til omega-3-fettsyrer. Dette er en type sunt fett som bekjemper betennelse og tidlig aldring.

De beste fiskesortene inkluderer:

  • Sardiner
  • Laks
  • Sild
  • Torsk
  • Tunfisk

4. Soyamelk

Soyamelk er en av de vegetabilske melketypene som har blitt kjent som et sunt alternativ til kumelk.

Den inneholder essensielle fettsyrer, proteiner og kostfiber. Sammen tilbyr disse et bredt spekter av helsemessige fordeler.

Den inneholder også en betydelig konsentrasjon av kalsium, som kroppen din faktisk absorberer lettere takket være soyamelkens fytoøstrogeninnhold.

Det er en av de mest anbefalte matvarene for kvinner som går gjennom overgangsalderen fordi det bidrar til å kontrollere symptomene og forhindrer tap av beintetthet.

5. Løk

Løk er en lav-kalorimat som har blitt anbefalt i flere tiår som en alliert for hele kroppen.

De inneholder vitaminer, oligoelementer og aminosyrer som bidrar til å styrke bein- og leddhelse.

Kalsiuminnholdet, så vel som antioksidanter, bidrar til å forhindre for tidlig forringelse av beinene og redusere risikoen for osteoporose.

6. Kikerter

I tillegg er kikerter belgfrukter med lite kalorier som gir mellom 130 og 134 mg kalsium for hver 100 g (en halv kopp).

Å inkludere dem i et balansert kosthold styrker beinene dine og reduserer risikoen for inflammatoriske problemer.

7. Ost

Som et melkeprodukt er ost en betydelig kilde til kalsium. Det kan bidra til å styrke skjelettsystemet og hindre at det brytes ned for tidlig.

De er imidlertid også rike på fett og kalorier, så det er ikke tilrådelig å spise ost i overdrevne mengder eller ofte.

8. Yoghurt

Naturlig yoghurt er en matvare som gir oss betydelige mengder vitamin D og kalsium. Disse er to viktige næringsstoffer for beinhelse.

En porsjon av fettfri yoghurt kan gi opptil 30% kalsium. I tillegg til dette gir det også probiotika. Dette betyr at det også er ideelt for å balansere tarmenes bakterielle flora.

Er du bekymret for beinhelsen din? Inkludere disse matvarene i kostholdet ditt regelmessig og gi kroppen din et løft av næringsstoffer for å beskytte skjelettet ditt.