Ta farvel med luft i magen med disse enkle og effektive øvelsene

· mai 15, 2018
Oppblåst mage etter du har spise kan bety mangel på mosjon. Disse øvelsene kan være svært nyttige.

Hvis du ofte får luft i magen, har du kanskje aldri vurdert at det finnes øvelser du kan gjøre for å bli kvitt den i stedet for å ta medisiner. Selv om det finnes ulike typer medisiner på markedet, er det alltid best å prøve noe litt mer naturlig for å kvitte seg med luft.

I dag skal vi fortelle deg om øvelser som er svært effektive for å bli kvitt oppblåst mage. Selv om vi ikke lover at vil fungere for deg, oppfordrer vi deg til å prøve alle sammen og se hvilken som passer deg best. Alle er forskjellige!

Bli kvitt luft i magen på et blunk

Øvelsene nedenfor er ideelle for situasjoner der du føler deg ukomfortabel på grunn av fanget luft og trenger rask avlastning.

1. Barnestillingen

Luft i magen

Kanskje du allerede kjenner denne posituren, også kjent som «balasana«.

  • Denne stillingen innebærer å sitte på knærne med baken presset ned mot føttene dine.
  • Strekk deretter armene ut foran deg.

Vi anbefaler at du holder stillingen i minst to minutter. På denne måten kan kroppen din slappe av og kvitte seg med luften. Denne stillingen kan også gjøres på motsatt måte, med ansiktet opp.

  • Når du ligger nede, bøy ett ben og klem det mot deg. Begynn å gynge frem og tilbake.
  • Hvis du klarer å ta tak i føttene, gjør det.

2. Luftavlastingsstillingen

Luft i magen

Beskrivelsen av denne posituren sier det meste. Det er en av de mest effektive måtene å kvitte seg med luft i magen på.

  • Ligg med ansiktet opp og strekk ut bena. Bøy et av dem og trekk det mot deg.
  • Denne ligner på barnestillingen med ansiktet opp. Jo høyere du løfter kneet, jo bedre er det.
  • Du bør holde denne stillingen i minst 30 sekunder.
  • En modifikasjon: Når du trekker inn benet ditt, prøv å berøre nesen din med kneet. Dette vil gjøre treningen tøffere og mer effektiv.

3. Plogen

Plogen brukes mye i yoga, og det er en flott øvelse for å bli kvitt luft i magen.

  • For å gjøre den, ligg med ansiktet opp og rett ut bena oppover.
  • Hvis du klarer det, løft kroppen din slik at du støttes utelukkende av øvre del av ryggen.

I begynnelsen kan du hjelpe deg selv ved å bruke hendene dine for å støtte korsryggen. Deretter går du gradvis mot å kunne strekke bena dine over toppen av hodet.

Hvis det er mer behagelig for deg, kan du la hendene dine ligge der de er. Andre foretrekker å ha dem liggende langs kroppen. Vær veldig forsiktig med denne stillingen. Hvis du har nakkeproblemer, bør du ikke gjøre denne. Ellers kan den ha svært gode resultater.

4. Kamelstillingen

Luft i magen

Denne siste øvelsen har også gode resultater.

  • Knel ned, men uten å sitte på bena, la armene henge ned og bøy overkroppen bakover.
  • Tanken er å danne en bue med kroppen din og berøre føttene med hendene.

For å gjøre det mer behagelig, sørg for at hodet ditt er avslappet. Du kan få toppen av føttene til å røre bakken eller støtt deg selv med tærne.

Informasjon om luft i magen

Selv om årsakene til luft i magen kan være omfattende, er kosthold en svært vanlig en. Å spise mye bearbeidet mat, spise raskt eller spise mat som har en tendens til å gi luft i magen (bønner eller brokkoli) kan være årsaken.

Andre ganger er luft i magen imidlertid være på grunn av matintoleranse, forstoppelse eller irritabel tarmsyndrom. Selv om luft i magen kan kontrolleres, om du er i smerte og føler ubehag, kan disse øvelsene være til stor hjelp.

Det er viktig å nevne at en stillesittende livsstil også kan forårsake luft i magen. Å gjøre disse øvelsene er ikke bare bra for å bli kvitt luft i magen, men også for å få kroppen til å bevege seg. Vi vet at luft i magen noen ganger kan være smertefullt. Så hvilken øvelse vil du gjøre?