Tips for å unngå å berøre ansiktet ditt i løpet av pandemien

mai 21, 2020
En av anbefalingene for å redusere risikoen for å spre koronaviruset, er å unngå å berøre ansiktet ditt så godt det lar seg gjøre. Hvorfor er det slik? Det skal vi forklare i dagens artikkel!

Spesialister sier at du ikke bør berøre ansiktet ditt i løpet av koronaviruspandemien som pågår. Hvorfor er dette egentlig så viktig? Det er mye snakk om hvordan man kan unngå å spre COVID-19. Disse forebyggende tiltakene inkluderer nettopp det å unngå å berøre ansiktet ditt, eller mer spesifikt, øynene, nesen og munnen.

For å forstå hva som ligger bak denne anbefalingen, vil vi først gå over hvordan viruset kommer seg inn i kroppen vår. Hvordan begynner denne infeksjonen? Samtidig vil vi ta en titt på andre tiltak som også er avgjørende faktorer for å redusere risikoen for smitte.

Hvordan kommer koronaviruset seg inn i kroppen vår?

Øynene, nesen og munnen din er alle «inngangsporter» for spredningen av COVID-19 og andre smittestoffer. Koronavirussykdommen er en infeksjon, og som mange andre sykdommer av denne typen, kommer den seg inn gjennom øynene, nesen og munnen. Viruset (COVID-19) kan spre seg fra en person til en annen gjennom dråpene som kommer ut gjennom nesen og munnen når en smittet person hoster, nyser eller puster ut.

Infeksjonen skjer imidlertid ikke kun gjennom direkte kontakt mellom mennesker. Disse dråpene lander på overflater og ting hvor viruset forblir aktivt. Videre, når noen kommer i kontakt med disse smittede overflatene og deretter tar seg i ansiktet, kan dette føre til at de selv blir smittet.

Med andre ord, ettersom ansiktet er en av inngangsportene til dette viruset, fortjener det utvilsomt ekstra oppmerksomhet. På denne måten kan vi også redusere risikoen for at viruset kommer seg inn i kroppen vår og forårsaker infeksjon.

Det kan kanskje virke altfor enkelt, men disse tiltakene anses som effektive og har vært nyttige for å redusere risikoen for andre smittsomme sykdommer i fortiden. Faktisk bør du også ta i bruk de samme tiltakene ved vanligere sykdommer, som forkjølelse og influensa.

Kvinne med munnbind

Ikke gå glipp av: Lær hvordan du beskytter deg mot COVID-19 dersom du har diabetes

Hvilke andre tiltak enn å unngå å berøre ansiktet ditt er knyttet til forebygging av COVID-19?

Samtidig kan disse virusene forbli på overflater som ikke blir rengjort i flere dager. Nettopp på grunn av dette er det viktig å følge med på og ofte rengjøre områder man berører. Vi snakker for eksempel om dørhåndtak, elektroniske enheter, heisknapper, offentlige gelendre, lysbrytere, osv.

Regelmessig rengjøring bidrar til å redusere hvor mye av viruset som er til stede på disse overflatene. Samtidig bidrar det til å redusere muligheten for at viruset sprer seg til mennesker som er friske. Selv om mange ikke er klar over det, er dette en måte å bli smittet av både koronaviruspandemien og andre smittsomme og ikke-smittsomme sykdommer på.

Samtidig vil ikke det å ta tiltak for å forhindre det bare bidra til å redusere spredningen av COVID-19. Det vil også redusere forplantingen av andre smittsomme sykdommer som sprer seg på samme måte. Nettopp på grunn av dette får vi en ekstra fordel når det gjelder å ta vare på både den individuelle og kollektive helsa vår.

Beskyttende tiltak mot koronaviruspandemien

  • Vask hendene med såpe og vann regelmessig, eller bruk hånddesinfeksjonsmidler dersom du ikke har tilgang til førstnevnte.
  • Oppretthold en sosial avstand.
  • Unngå å ta deg i ansiktet – spesielt øynene, nesen og munnen
  • Rengjør overflater som du berører ofte med vann og blekemiddel.
Kvinne nyser i lommetørkle

Vi anbefaler: 5 hjemmeøvelser du kan gjøre i koronavirus-karantene eller -isolasjon

Tips for å unngå å berøre ansiktet ditt i løpet av koronaviruspandemien

Det å ikke berøre ansiktet ditt kan virke umulig. Det er imidlertid lurt å ta tiltak for å redusere hvor ofte du gjør det.

Så, hva kan vi gjøre for å unngå denne vanen som for mange av oss er ubevisst, automatisk og konstant? Nedenfor deler vi noen anbefalinger du kan følge.

  • Ha engangslommetørklær i nærheten slik at du kan bruke dem dersom ansiktet ditt klør eller du trenger å gni nesen, øynene, osv. Bruk lommetørkleet i stedet for fingrene, og kast det i søpla rett etterpå.
  • Unngå kontaktlinser.
  • Dekk munnen og nesen med et lommetørkle eller innsiden av albuen når du hoster eller nyser. Nok en gang, hvis du bruker et lommetørkle, kast det i søpla rett etterpå. På denne måten vil du redusere hvor mye av viruset som kan være på hendene dine.
  • Hold hendene opptatt for å unngå tvangsmessig atferd, eller bare hold fingrene i kryss.
  • Forsøk å oppdage og være klar over hva det er som gjør at du berører ansiktet ditt så godt det lar seg gjøre. Dette kan være at det klør, allergier, at du bruker kontaktlinser, en enkel vane, osv.

I praksis kan du vurdere om det er enklere å gjøre det til en vane å vaske hendene oftere enn å unngå å berøre ansiktet ditt. Dette er fordi at det å berøre ansiktet for mange er en automatisk og ubevisst vane.

Likevel bør vi prøve. Så lenge vi har denne faktoren i tankene og identifiserer den som noe som setter helsa vår i fare, vil det være mer sannsynlig at vi reduserer hvor ofte vi tar oss i ansiktet.

  • Velavan, T. P., & Meyer, C. G. (2020, March 1). The COVID-19 epidemic. Tropical Medicine and International Health. Blackwell Publishing Ltd. https://doi.org/10.1111/tmi.13383
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2020). Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Situation Summary. 2020-01-30)[2020-02-01]. Https://Www. Cdc. Gov/Coronavirus/2019-Ncov/Summary. Html. Retrieved from https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nCoV/summary.html
  • Sun, P., Lu, X., Xu, C., Sun, W., & Pan, B. (2020). Understanding of COVID-19 based on current evidence. Journal of Medical Virology. John Wiley and Sons Inc. https://doi.org/10.1002/jmv.25722