Unngå å få grått hår tidlig med disse 6 vitaminene og matvarene

· september 14, 2017
Ønsker du å forhindre de for tidlige grå hårene? Prøv å få i deg flere vitaminer!

Det vi kaller grått hår er enten hvitt eller grått. Vanligvis har det blitt denne fargen på grunn av tap av melanin.

  • På grunn av fysiologi eller alder, reduseres melanin i kroppen gradvis etter som tiden går.
  • Grått hår regnes som tidlig hos personer under 30 år.
  • Poliose er gråhet i lokaliserte områder av håret, for eksempel bestemte hårstrå i øyenbrynene eller øyevippene.
  • Delvis gråhet, som er grå hår spredt ut over hodet.

1. Vitamin B5

Vitamin B5, ofte kalt pantotensyre, er uunnværlig for:

  • Dannelsen av antistoffer som forbedrer kroppens forsvar.
  • Å bidra til å helbrede sår
  • Å forhindre opptreden av tidlig grått hår
  • Å bekjempe utmattelse
  • Å støtte gode hudtilstander, slim og hår

Det er viktig å konsumere mindre enn 6 mg. av dette næringsstoffet under graviditet og 7 mg. under amming.

De som har hemofili bør begrense mengden av B5, siden det rammer koagulering.

Du kan finne dette næringsstoffet i følgende matvarer:

  • Lever
  • Eggeplomme
  • Brokkoli
  • Fisk
  • Avokado
  • Melk

Les også: De fantastiske helsemessige fordelene av fiskeoljer

2. Vitamin B1

Også kalt tiamin, er vitamin B1 viktig for å produsere energi fra karbohydrater.

I tillegg til å være involvert i stoffskiftet av fett og i å unngå opptreden av tidlig grått hår, bidrar det til nervesystemets funksjon og øker mental smidighet.

Å konsumere tilstrekkelige mengder av vitamin B1 forhindrer alvorlige komplikasjoner på grunn av type 2 diabetes. Det bidrar også til å forhindre kardiovaskulære problemer, øyeproblemer og nyretilstander.

For å få dette vitaminet, spis følgende matvarer:

  • Solsikkefrø
  • Fullkorn
  • Rosiner
  • Mais
  • Asparges
  • Nøtter
  • Belgfrukter

3. Vitamin B12

Som en del av vitamin B-kompleksgruppen spiller B12 en viktig rolle i stoffskiftet. Dette er fordi det omdanner mat til energi.

Ideelt sett bør man spise minst 4 mg. av B12 per dag.

Når det gjelder den tidlige opptredenen av grå hår, er dette vitaminet med på å gjenpigmentere håret. Det bidrar også til å opprettholde den opprinnelige fargen.

Matvarer som inneholder det, er:

  • Storfekjøtt
  • Fisk
  • Kylling
  • Lam
  • Gulrøtter
  • Brokkoli
  • Blomkål
  • Bløtdyr

4. Lever

Lever er en av de matvarene som bidrar til å bryte ned hydrogenperoksid, noe som bidrar til grå hår.

Det er også et element som er rikt på katalase, som motvirker virkningen av hydrogenperoksid. I tillegg bidrar det til å opprettholde den naturlige hårfargen lenger.

Det er imidlertid viktig å ikke spise lever mer enn fire ganger i måneden. Dette skyldes at det er en stor mengde transfett og kolesterol som kan skade helsen.

Når du forbereder leveren, gjør du følgende:

  • Begrens mengden fett så mye som mulig.
  • Legg til det en stor mengde friske grønnsaker.

5. Te

Enhver tetype inneholder store mengder silisium. Dette mineralet har kapasitet til å styrke hårets sammensetning og dets naturlige farge.

  • Silisium bidrar til å stimulere cellulær metabolisme, noe som senker aldring.
  • Dette fremmer dannelsen av vaskulære vegger som fungerer som hjelpere i sirkulasjonen til hårsekkene.

Alt dette forhindrer tidlig gråhet.

6. Avokado

Avokado er en utmerket avskrekking for grå hår siden de er rike på kobber. Dette mineralet er avgjørende for produksjon av melanin og katalase.

Disse to næringsstoffene bidrar til å bryte ned hydrogenperoksid som akkumuleres i hårsekkene og forårsaker opptreden av grå hår.

Vi anbefaler: 9 grunner til å spise avokado for en sunn kropp

Vaner som vil hjelpe deg å forsinke og unngå opptreden av grå hår

Foruten å inkludere matvarene som vi nevnte tidligere, er det viktig å endre følgende vaner:

Unngå stress

Å leve et rolig liv vil hjelpe deg å holde deg ung og unngå å ha grå hår.

En god treningsrutine er en av de beste måtene å slappe av på, spesielt hvis du deltar i yoga eller tai chi.

Tren tre ganger i uken, i 30 minutter hver.

Slutt å røyke

Bruken av tobakk forårsaker ikke bare kreft. Det er også en faktor i forekomsten av estetiske problemer som:

  • Opptreden av tidlige rynker
  • Skallethet
  • Gråhet

Vær forsiktig med høye temperaturer

Folk som stadig bruker krølltenger, glattetenger, eller skjønnhetsbehandlinger som setter håret i kontakt med høye temperaturer, må være forsiktige.

Ideelt sett bør disse bare brukes maksimalt 2 eller 3 ganger per uke.

Beskytt håret ditt mot UV-stråler

Konstant eksponering for solen forårsaker ulike typer hudkreft og tidlig aldring.

Likevel er det ikke alt. Ultrafiolette stråler kan skade hodebunnen og forårsake tidlig opptreden av grå hår.

Det ville være tilrådelig å lete etter en sjampo som beskytter håret mot UV-stråler, ha på seg en lue eller hatt, og unngå å være i solen i svært lang tid.

Når du konsumerer disse næringsstoffene, ta dem sammen siden B-vitaminene fungerer som en gruppe.

Tidlig opptreden av grå hår kan forebygges med et kosthold rikt på næringsstoffer kombinert med naturlige behandlinger for håret.