Vil du ha en ung, sunn hjerne? Ikke gå glipp av disse 7 tipsene!

mai 16, 2017
Du trenger ikke å gjøre noe utenom det vanlige for å holde hjernen ung og sunn. Ved å praktisere disse tipsene kan du styrke hjernen, ta vare på helsen din og gradvis forbedre livskvaliteten din.

Hjernen din er et veldig komplekst organ. Sammen med nervesystemet ditt, utfører den et bredt utvalg av vitale funksjoner for å opprettholde din fysiske og mentale ytelse.

Hjernen din anses for å være kontrollsenteret for hele kroppen din. Den er ikke bare grunnlaget for hukommelsen din og tankene dine, men den forbedrer også funksjonen til andre viktige systemer.

Likevel, som med andre deler av kroppen, kan aldringsprosessen medføre betydelige endringer som påvirker livskvaliteten vår.

Tiden som går forårsaker slitasje på cellene dine, noe som kan påvirke evnen til å produsere hormoner, opprettholde hukommelsen og utføre andre aktiviteter som er viktige for helsen din.

Men det som noen ikke vet, er at det å praktisere gode vaner gjennom hele livet er en fin måte å holde hjernen i god stand på, selv når du blir eldre.

Det å forbedre din livsstil, få viktig ernæring, og styrke hjernen din med noen øvelser, vil få deg til å føle deg ung til tross for din alder.

I dag vil vi gjerne gi deg 7 anbefalinger for at du skal begynne å ta vare på den. Sett i gang!

1. Få mosjon

Først og fremst kan daglig eller regelmessig fysisk aktivitet ha mange fordeler for helsen til nervesystemet og hjernen.

  • Etter hvert som sirkulasjonen din blir bedre, vil den øke oksygenforsyningen til hjernen din og forhindre slitasje på cellene dine.
  • I tillegg forbedrer det eksisterende og tilrettelegger for nye hjernenettverk, noe som fremmer utsendelse av kjemikalier som fremmer mentalt og fysisk velvære.
  • Dette kan forhindre at hippocampus blir svekket og fremmer veksten, samtidig som du forsterker dine kreative tenkeevner.

2. Vedta et sunt kosthold

Å spise sunn mat er den beste måten å gi hjernen din næringsstoffene den trenger for å kunne jobbe perfekt på.

Å ha et godt kosthold uten overflødig usunt fett, kolesterol og sukker kan forhindre for tidlig kognitiv nedgang ved å la deg unngå utviklingen av lidelser som høyt kolesterol og høyt blodtrykk.

I tillegg bidrar visse stoffer i mat til å kontrollere kroppens inflammatoriske respons. Dette reduserer risikoen for å lide av demens eller Alzheimers.

Samlet sett bør du sørge for å konsumere matvarer som inneholder:

  • Protein av høy kvalitet
  • Omega-3-fettsyrer
  • Kostfiber
  • Vitaminer
  • Mineraler
  • Antioksidanter
  • Vann

3. Styrketrening for hjernen din

Selv om fysisk trening kan gi mange fordeler for hjernen din for å holde den ungdommelig, må du også gjøre aktiviteter som fungerer som styrketrening som fokuserer på denne delen av kroppen.

Å utfordre tankene dine med aktiviteter som involverer tenkning eller bruk av kognitive ferdigheter, er nøkkelen til å unngå for tidlig aldring av hjernens celler.

Noen av tingene du kan gjøre, inkluderer følgende:

  • Lære et nytt språk
  • Lese bøker
  • Løse matematiske ligninger
  • Spille et musikkinstrument
  • Lære en sang
  • Skrive

4. Ha et aktivt sosialt liv

Ensomhet er en risikofaktor for tidlig død. Tross alt øker depresjon din tendens til å gjøre ting som kan sette din fysiske og mentale helse i fare.

Isolerte personer har en redusert levetid på opptil 10 år sammenlignet med de som har et aktivt sosialt liv.

Å opprettholde sunne sosiale relasjoner bekjemper stress og forbedrer hukommelsen. I tillegg reduserer det selv risikoen for å utvikle nevrodegenerative sykdommer.

5. Unngå dårlige vaner

Dårlige vaner som å drikke alkohol og å røyke sigaretter reduserer livskvaliteten og hindrer hjernen i å fungere godt.

Giftene som disse produktene inneholder beveger seg lett gjennom blodbanen og påvirker dermed helsen til cellene dine.

Begge øker risikoen for forstyrrelser i det kardiovaskulære systemet og akselererer prosessen med aldring i kroppen.

6. Få god søvn

I tillegg har det å ha en god søvnkvalitet (ikke mindre enn 8 timer) interessante fordeler for din kognitive helse.

I denne hvileperioden aktiverer du funksjoner som renser hjernen, reduserer stress og senker belastningen av det for neste dag.

I tillegg er søvn nøkkelen for å konsolidere hukommelsen og produsere kjemikalier som deltar i andre fysiologiske prosesser.

7. Meditasjon

Til slutt, har meditasjonsteknikker blitt gode venner av hjernens helse. De hjelper til med å tømme dine tanker og kjemper direkte mot ubalanser som fører til angst og stress.

Å puste dypt, å være på et rolig sted, og å konsentrere seg om noen øvelser er enkle måter å utøve denne vanen på for å ta vare på hjernen din.

Samlet sett trenger du ikke gjøre noe utenom det vanlige for å holde hjernen ung og la den drive problemfritt. Ved å praktisere disse tipsene, kan du styrke helsen din, og med tiden vil du forbedre livskvaliteten din generelt sett.

FRA NETTET