Hva gjør jeg når forbrenningen min har stoppet opp?

Ved ganske enkelt å gå ned et par kilo kan du tvinge kroppens forbrenning å komme i gang igjen. Hvis du har en stillesittende livsstil, går du kanskje ikke opp mer i vekt, men du vil ikke gå ned i vekt heller.

Du har brukt flere måneder på strenge dietter, du har talt hver eneste kalori på tallerkenen din, og likevel ser du ikke resultater. Du har ikke gått ned i vekt – ikke ett eneste gram.

Hva skjer her? Vanligvis kan du gå til legen og en ernæringsfysiolog vil foreskrive en annen diett i henhold til dine behov. Men det er alltid en god idé å vite hva det underliggende problemet er og hva du kan ta gjøre for å fikse det.

Det kan være at stoffskiftet har endret seg grunnet forskjellige faktorer. Finn ut hva de er i dagens artikkel.

Hva er stoffskifte?

Du har gjentatte ganger hørt om stoffskiftet og, spesielt hvordan det bidrar til å bestemme hvor fort eller sakte du går ned i vekt. Men noen ganger har folk en tendens til å bruke visse ord og termer uten å vite nøyaktig hva de er.

Enkelt forklart er stoffskiftet et sett av kjemiske reaksjoner som hjelper kroppen å frigjøre energi og forbedre funksjonen til cellene.

Alt dette oppnås gjennom de to prosessene av katabolisme og anabolisme, som er ansvarlig for følgende:

  • Puste og levere oksygen til cellene
  • Forbedre sirkulasjonen
  • Regulere kroppstemperaturen
  • Fordøyelse av maten og absorbering av næringsstoffer
  • Eliminere avfall gjennom urin og avføring

Som du kan se er stoffskiftet svært komplekst og inneholder noen av kroppens mest grunnleggende egenskaper som i sin tur involverer mange ulike organer.

Det kan endre seg over tid, og påvirkes av ytre faktorer.

Vi vil gi deg litt mer informasjon nedenfor.

Hvorfor endres stoffskiftet?

overgangsalder

Hormonelle endringer

Stoffskiftet vil endre seg gjennom årene. Mens genetisk bakgrunn avgjør om du arver en mer aktiv eller mer langsom metabolisme, vil evnen til å gå ned i vekt svekkes etterhvert som du blir eldre.

Hvorfor?

  • Etterhvert som kvinner blir eldre og kommer i overgangsalderen, produserer kroppen mindre østrogen og progesteron. Alt dette forårsaker små endringer.
  • Endringer i stoffskiftet og en redusert basal metabolisme betyr at du trenger mindre energi for å komme gjennom dagen. All ekstra tilført energi som kroppen din ikke trenger blir omdannet til lagret fett.
  • I tillegg mister du også muskelmasse, noe som ytterligere reduserer metabolismen.

Fysisk trening

Kanskje du kommer hjem sliten og føler at du har vært i konstant bevegelse hele dagen, men det  reflekteres ikke i figuren du ser i speilet.

  • Å stå stille, for eksempel, brenner ikke veldig mye energi, og heller ikke gange i et normalt tempo. Du må virkelig få pulsen opp, akselerert til et hensiktsmessig og jevnt nivå (men ikke for høyt).
  • Det betyr at du trenger aerob trening, noe som er bra for helsen til hjertet ditt, fordi det holder stoffskiftet aktiv.
  • Hvis du har en stillesittende livsstil, eller er bare moderat aktiv, justerer kroppen din seg til stabile energinivåer hvor du ikke går noe særlig opp i vekt, men du vil ikke være i stand til å gå noe særlig ned i vekt heller.

Inntak av visse matvarer

Visse matvarer som inntas på jevnlig basis kan endre stoffskiftet.

Hvis kroppen din er vant til en viss type mat, for eksempel sukker, mettet fett, raffinert mel, rødt kjøtt eller bearbeidet mat, kan det bremse grunnleggende cellulære prosesser som vi snakket om i begynnelsen av denne artikkelen.

Hvordan kan du sette igang stoffskiftet?

jogging

Endre din fysiske aktivitet og din holdning

Har du lagt merke til at kroppen din ser annerledes ut, og når det pleide å være lett å gå ned i vekt til tross for de mest desperate forsøk, klarer du ikke å gå ned et kilo nå?

  • Ikke bli motløs. Mangel på motivasjon kan føre til at du gi etter for negative følelser som ender opp med å påvirke helsen.
  • Se på dette som en utfordring. Det er et tegn på at nå må du jobbe litt hardere, og med ekstra innsats vil du få de resultatene du leter etter.
  • Det er viktig at du kan stole på støtte fra familie og venner, og informasjonen du får fra legen din som kan fortelle deg hva som forårsaker din manglende evne til å enkelt gå ned i vekt.

Matvarer som du bør legge til i ditt kosthold

  • Hopp aldri over frokosten, og start alltid dagen med et glass varmt vann og sitronsaft.
  • Spis artisjokker
  • Ikke glem matvarer som er rike på omega-3 fettsyrer som fisk, nøtter og avokado
  • Drikk ingefær te
  • Prøv salvie te
  • Drikk grønn te
  • Spis magert kjøtt
  • Lag salater med linser og grønne grønnsaker
  • Pærer
  • Epler
  • Chili
  • Kanel
  • Grapefrukt
  • Appelsiner
  • Kiwi
  • Papaya
  • Reddiker
  • Brun ris
  • Naturell yoghurt

Få nok kondistrening

Det er viktig at du bruker en time hver dag til en form for utholdende aktivitet. Hvis nødvendig, for å holde løftet til deg selv og ikke utsette ting til dagen etter, prøve å trene med en venn.

Du kan prøve følgende hver dag:

  • Gå en tur på morgenen
  • Sykle
  • Svømme
  • Danse

Velg det du vil, så lenge det styrker ditt hjerte til å jobbe litt hardere. På bare noen få uker vil du både se og merke hvor godt det føles!