To symptomer på grå stær og naturlige måter å behandle det på

Når du har grå stær, kan ting virke uklare eller fargeløse. Heldigvis finnes det naturlige alternativer som kan hjelpe med å forebygge eller minimere symptomene - og vi vil dele dem med dere her!

Synet vårt vil forverres med tiden. Dette er spesielt sant for tiden vi lever i nå, ettersom vi så ofte eksponeres for lyset fra skjermene på datamaskinene og telefonene våre. Forurensning virker også inn på hvordan lyset fra solen skader øynene våre, og gjør det mer intenst når det treffer oss. I denne artikkelen vil vi ta en titt på et par symptomer på grå stær.

Synstap oppstår ikke alltid sammen med problemer som nærsynthet eller langsynthet. Av og til kan problemet handle om grå stær.

Selv om vi kommer til å snakke om symptomene på grå stær, husk at følelsen som oppstår ligner på når man ser gjennom konkave glass. Vi vil uansett snakke mer detaljert om dette videre.

Er du klar?

Symptomer på grå stær

1. Uklart syn

I starten er det vanskelig å innse at du har dette problemet. Dette gjelder spesielt for dem som allerede har et problem med synet. Men, det er ting som kan hjelpe deg med å oppdage det.

Generelt, hvis du har et synsproblem, vil det påvirke deg når du vil fokusere på noe langt unna, eller noe veldig nærme. På grunn av dette vil du oppleve en bedring når du korter ned eller forlenger distansen.

Grå stær derimot, vil alltid være der. Når du begynner å se alt uklart, er det derfor sannsynlig at du har denne øyesykdommen. 

2. Endringer i din oppfattelse av lysstyrke og farge

Mye lys kan virke blendende dersom du har grå stær

Leser du om kvelden? Hvis du gjør det, har du kanskje lagt merke til at lampen din har en mer intens styrke på lyset. Det er også mulig at du blir fortumlet av billys.

Dessuten kan det være vanskelig for deg å skille mellom forskjellige farger. Plutselig er det vanskeligere å gjenkjenne farger som tilhører samme kromatiske rekkevidde.

Begge symptomene er indikasjoner på at du lider av grå stær.

Naturlige behandlinger for grå stær

1. Spis mat med mye vitaminer

A-vitamin er veldig nyttig for å ta vare på helsen til øynene dine. Faktisk vil det virke direkte på membranen på toppen av der øyeeplet sitter. Det genererer dessuten rhodopsin, et stoff som hjelper deg med å kontrollere lys mer effektivt. Noen av de mest effektfulle matvarene er:

  • Gulrøtter
  • Brokkoli
  • Grønnkål
  • Spinat
  • Søtpotet
  • Meieriprodukter
  • Melon
  • Aprikos
  • Mango
  • Kjøtt
  • Kylling

Dessuten er B-vitamin og C-vitamin kjent for å virke inn på øyelinsen, som har ansvaret for fokusering med presisjon. For å få et større inntak av disse vitaminene, anbefaler vi:

  • Egg
  • Muslinger
  • Blekksprut
  • Krabbe
  • Laks
  • Sardiner
  • Sitrusfrukter
  • Hvitløk
  • Persille
  • Paprika
  • Acerola
  • Guava

2. Reduser saltinntaket ditt

Salt absorberer væske - noe som ikke alltid er like heldig for øyet ditt

I andre artikler har vi snakket om hvordan salt absorberer væske. Dette fenomenet foregår også med slimet som beskytter øynene dine. Når du konsumerer store mengder salt, så vil du bli mer utsatt for øyeskader.

Når du har tørre øyne, vil et enkelt blunk utgjøre en risiko. Dette fordi jobben til slimet er blant annet å dekke organet med en beskyttende film.

Ved å redusere mengden av dette slimet vil øyelokket derfor komme i direkte kontakt med øyeeplet ditt. Dette kan lage skade på øyet.

3. Hold kontroll på tiden du tilbringer i solen

UV-stråler kan skade øynene dine, men det betyr ikke at du aldri kan nyte solen

Som vi poengterte, er sollys farlig når det er snakk om grå stær. Som du kanskje vet, skal du alltid unngå for mye kontakt med solen, ettersom UV-stråler forringer øyet ditt. I tillegg er skaden som kommer fra UV-stråler mye verre i disse dager enn i tidligere årtier.

Likevel betyr ikke dette at du skal løpe fra dem. Det beste er å være ute i solen i de timene på dagen hvor solen er svakest. På den måten vil du kunne få de nødvendige vitaminene og fordelene fra dem.

4. Se på noe du liker i løpet av dagen

Det kan hjelpe å titte på noe du liker for å få øynene til å slappe av

Avslapning er veldig viktig for behandlingen av grå stær. Dette betyr ikke bare å lukke øynene. Å gjøre ting som du liker er også veldig hjelpsomt. Dermed kan det hjelpe å titte på et landskap, et maleri eller et bilde som du liker. 

Å gjøre dette minker anspentheten i øynene dine, i tillegg til vevet som omkranser dem. Å frigjøre deg selv fra stress er essensielt for kroppen din, og din optiske tilstand er ikke et unntak.

Grå stær er veldig plagsomt og kan til og med være svekkende. Derfor er det bra å følge disse anbefalingene ettersom de utgjør et perfekt tilskudd til den medisinske behandlingen som legen din gir deg.

Kategoriar: Naturlige helsepreparater Merkelappar:
FRA NETTET