Uvaner som kan føre til sykdom

oktober 17, 2015
Usunne vaner, som å leve et stillesittende liv uten trening, kan ha seriøse konsekvenser for din generelle helse. Om du tar deg selv i å småspise foran TV-en mens vekten øker, så er det på tide med en forandring.

Livet kan bli hektisk og det er lett å glemme at en sunn livsstil innebærer en kompromissløs dedikasjon til riktig ernæring og trening. Ofte overser vi det helt til kroppen allerede lider under uvaner vi har hatt i lang tid. Det er viktig å merke seg de uvanene som stjeler verdifull energi fra oss og som kan lede til dårligere generell helse eller sykdom. Daglige, gode vaner og forebyggende metoder kan styrke immunforsvaret, og bekjempe både livsstilsykdommer og virus.

Hvis du lærer deg å identifisere uvanene som går ut over din egen helse, er det langt enklere å forhindre at sykdom oppstår eller at du blir raskere frisk når diagnosen er et faktum. Du sparer deg selv for mye lidelse om du kan stoppe utviklingen før den starter. Mye sykdom er et resultat av dårlig hygiene og helsevaner. Noen av tipsene vi vil gi deg er utrolig enkle, men det er lett for enhver å glemme hvor viktige disse rutinene er for å holde oss selv, familie og venner friske.

Kvitt deg med svampen

kjøkken

Det høres kanskje rart og urealistisk ut, men kjøkkenet er det rommet i huset som beviselig har flest mikrober. Skrubb alt du ønsker, men bakterier kan leve på kjøkkenet lenge og være en risiko for helsen din. Det verste du kan gjøre er å skrubbe med svampen du har liggende i vasken, ettersom millioner av bakterier og mikrober dermed sprer seg til andre deler av rommet. Om du absolutt ønsker å bruke svamper burde du holde de separert fra hverandre og kun på ett sted. Ikke bruk samme svamp på kjøkkenbordet som du bruker for å ta oppvasken. Vi anbefaler papirtørkler som kun brukes en gang, slik at bakterier ender opp i søppeldunken og ikke på middagstallerkenen.

Vask puter og madrasser

En av de vanligste bidragsyterne til spredning av bakterier og virus, spesielt for de som lider av allergier, er langvarig bruk av de samme putene og madrassene. Puter og madrasser kan holde på uendelige mengder soppsporer, pollen, døde celler, flass og partikler som kan være skadelige for helsen din. Vi anbefaler at du bytter begge så ofte som budsjettet ditt tillater det, for både en bedre natts søvn og helsefordeler.

Om du rister på hodet av denne anbefalingen, så kan du vurderer å bytte sengetøy minst hver tredje dag og vaske det på høy varme. Velg laken og putetrekk som er allergivennlige.

Luftfilter

nys

Luftfiltre brukes ofte av de som ønsker sunnere luft i hjemmet eller andre steder, men i realiteten er det mange av filtrene som ikke fungerer slik de påstår og de kan legge igjen støv eller pollen. Dette betyr at du sannsynligvis puster inn usunn luft eller bakterier fra andre. Om du ønsker å kjøpe et luftfilter burde du velge ett med mange positive anbefalinger og begrense bruken noe.

Unngå stekt mat

Hva har stekt mat å gjøre med helsen din? Når du steker mat på høye temperaturer kan det produsere røyk og stekeos som er skadelig for lungene og den generelle helsen. Enkelte forskere mistenker at regelmessig innpusting av stekeos kan føre til kreft, på lik linje med sigaretter. Forsøk andre metoder i matlagingen, som ikke forårsaker røyk. Det er sunnere for både fordøyelsen og lungene. 

Skru av TV-en

småspising

Hvis du har blitt en TV-tittende sofasliter, så er det på tide med en livsstilsforandring. Når du dedikerer mye av tiden din foran fjernsynet og lite av tiden din på trening, så risikerer du fedme. Ofte kommer den stillesittende TV-tittingen hånd i hånd med småspising som fører til økende magemål for den gjennomsnittlige TV-seeren.

Vi overser ofte de små uvanene som fører til dårlig helse, selv om vi føler vi gjør vårt beste. Ved å gjøre små forandringer i ditt eget liv og for familien din kan du komme tilbake på rett spor. Målet er et positivt, rikt og sunt liv.

FRA NETTET