10 matvarer som vil rense blodårene

· desember 18, 2015
Den progressive blokkeringen av blodårene, kjent som aterosklerose eller åreforkalkning, er den ledende årsaken til død på verdensbasis. Antallet mennesker som dør hvert år fra åreforkalkning er økende. Helseeksperter er svært bekymret fordi det er en sykdom som kan forebygges, men allikevel er antall tilfeller klart på vei oppover.

Blokkeringen av blodårene innebærer også autoimmune problemer, infeksjoner, matinkompatibiliteter, og en rekke andre problemer som kan komplisere sykdommen. Den gode nyheten er at i de fleste tilfeller er åreforkalkning reversibelt. Ved å følge de riktige trinnene for å rense blodårene kan du nyte god livskvalitet på lang sikt.

Selv om mennesker som lider av blokkerte arterier bør være under tilsyn av en lege, er det visse matvarer som kan bidra til å rense blodårene og samtidig styrke immunforsvaret for å beskytte deg mot andre sykdommer som kan komplisere problemet. I dagens artikkel vil vi dele 10 matvarer som vil rense arteriene og samtidig styrke immunforsvaret.

Hvitløk vil rense blodårene

Det er ingen tvil om at mat nummer én for å rense blodårene og bekjempe høyt kolesterol er hvitløk. Hvitløk har utallige medisinske egenskaper, og har i århundrer blitt brukt for å forbedre helsen på mange måter.

Hvitløk er rik på antioksidanter, er en naturlig antibiotika med antivirale egenskaper. Den inneholder vitaminer og mineraler, samt andre næringsstoffer som styrker immunforsvaret og renser blodårene.

Hvitløk bidrar til å hemme virkningen av frie radikaler, noe som gjør den til en viktig ingrediens i kampen mot kreft. Regelmessig inntak av hvitløk øker nivåene av det gode kolesterolet, mens den reduserer nivåene av dårlig kolesterol i blodet ditt.

Havre

Havre renser blodårene

En av de viktigste fordelene med havregryn er dets høye fiberinnhold og den tilhørende evnen til å absorbere opp til syv ganger dets vekt i vann. Ifølge en studie publisert av forskere fra Tufts University i Boston, kan havregryn redusere evnen kolesterol har til å holde seg fast til veggene av blodårene, og dermed redusere risikoen for hjertesykdom.

Juice av granateple

Juice av granatepler inneholder mer antioksidanter per porsjon enn noen annen naturlig juice. Denne avgjørende fordelen gjør den til et viktig element i kampen mot frie radikaler. Den reduserer også fettavleiringer i blodårene. Dette bidrar til å forebygge alvorlige problemer senere i livet som for eksempel blokkert åreforkalkning.

Epler

epler reduserer kolesterolet

Epler inneholder en bestemt type fiber som kalles pektin, som er spesielt rettes mot de dårlige nivåene av kolesterol i blodet. Videre inneholder denne frukten store mengder flavonoider, som bidrar til å redusere risikoen for andre hjerte- og karsykdommer.

Vi tipser deg om:
Hjertesykdommer som ikke bare påvirker hjertet ditt

Fisk

Fisk som er rik på omega 3 fettsyrer er utmerket for å rense blodårene og forbedre deres helse. Omega 3 fremmer fjerning av fett som har samlet seg i arteriene, noe som bidrar til å hindre fremtidige hjerteproblemer. Blant de fiskene som er sterkt anbefalt er laks, makrell, tunfisk, ørret, sild og sardiner.

Gurkemeie

gurkemeie er sunt for blodårene

Gurkemeie inneholder et stoff som kalles curcumin, polyfenoler som er ansvarlig for å levere betydelige medisinske krefter. Mer enn 30 studier gjennomført over hele verden er enige om at curcumin beskytter det kardiovaskulære systemet fra skade. Faktisk kan denne forbindelsen bidra til å redusere og forhindre blokkering av blodårene.

Vi anbefaler:
Høyt kolesterol? Lær om de beste hjemmebehandlingene for å få kontroll på det!

Olivenolje

Olivenolje er et enumettet fett som kan bidra til å redusere nivået av dårlig kolesterol i blodet samt risikoen for blokkerte blodårer. Olivenolje er et sunt tillegg til hvilken som helst oppskrift og kan lett tas med i hovedretter, salater, supper, og til og med desserter.

Avokado

avocado har mange helsemessige fordeler

Avokado har store mengder sunt fett og andre viktige næringsstoffer som bidrar til å redusere nivåene av dårlig kolesterol. De inneholder enumettet fett, som vi nevnte ovenfor at det ikke øker risikoen for å få blokkeringer i blodårene.

Tomater

Tomater kan enkelt legges til ethvert måltid eller spises rå. De fordelene de har er takket være de store mengdene av en antioksidant kalt lykopen, som reduserer risikoen for at dårlig kolesterol fester seg til veggene i blodårene. Å spise tomater på en jevnlig basis vil virkelig gi deg et stort løft av antioksidanter.

Spinat

Denne grønne bladrike grønnsaken er svært populær for sine mange helsefordeler: den gir energi, den er lav i kalorier, og den kan lett bli inkludert i hvilken som helst form for diett. Spinat inneholder også høye nivåer av vitamin A og C, som hindrer at dårlig kolesterol fester seg til blodårene og dermed reduserer det risikoen for å lide av åreforkalkning.