Når har du behov for å ta jerntilskudd?

12 desember, 2020
Jerntilskudd bidrar til å øke jernforekomster i kroppen. Hvem skal ta dem og hva bør de forvente av dem? Les videre for å lære mer.

Jerntilskudd er ideelle for folk der kostholdet ikke inneholder nok av dette mineralet. Hvem trenger egentlig å ta jerntilskudd? Er det noe du må innta ofte?

Jern er viktig for dannelsen av hemoglobin og røde blodlegemer. Dermed kan en mangel føre til komplikasjoner. Les videre for å lære mer om dette.

Årsaker til jernmangel

Kroppen har vanskelig for å føre oksygen til vevet når jernnivået i blodet faller. Av denne grunn er svakhet, tretthet, hodepine, blekhet og kulde i hendene og føttene de viktigste symptomene på denne mangelen. Dermed kan disse manifestasjonene indikere tilstedeværelsen av anemi.

Legg merke til at kroppens arbeidskapasitet og motoriske aktivitet reduseres som en konsekvens av dette underskuddet. Alt dette endrer immunforsvaret og øker dermed risikoen for sykdom. Lave nivåer av dette mineralet har en innvirkning på manglende mobilisering av vitamin A i leveren.

En rekke matvarer med et høyt innhold av jern.
Matvarer som inneholder jern kan bidra til å motvirke risikoen for anemi. Til tider er det imidlertid ikke nok.

Vi anbefaler at du leser denne artikkelen: Anemi og jernmangel: Er de det samme?

Når bør jeg ta jerntilskudd?

Heldigvis kan jerntilskudd forhindre eller behandle disse komplikasjonene når de har begynt. Det bør være en del av et godt balansert kosthold for bedre resultater.

Ifølge flere studier har noen befolkningsgrupper økt krav til dette mineralet. Det kan være en konsekvens av dårlig kosthold eller utviklingsstadier forbundet med anemi som:

Svangerskap

Gravide kvinner trenger mer jern for seg selv og sine babyer. Det er en økt risiko for anemi hvis jernmangelen under graviditet er alvorlig. Hvis barnet har lav fødselsvekt, ble født for tidlig eller hadde et lavt antall røde blodlegemer tidlig kan man også oppleve anemi.

Verdens helseorganisasjon oppgir at mer enn 40% av alle gravide kvinner i verden har anemi. Dette kan indikere at halvparten av denne befolkningen lider av jernmangel.

Dermed bør gravide og ammende kvinner konsultere legen sin om det ideelle tilskuddet for å forhindre dette problemet. De kan foreskrive det i form av dråper eller tabletter. Alvorlige tilfeller vil kreve injeksjon, spesielt hvis den gravide opplever ukontrollerbart oppkast.

Babyer og småbarn

Jernmangel kan føre til forsinkelser i psykologisk utvikling, sosial isolasjon samt en nedsatt evne til å være oppmerksom. Også spedbarn som er født ved termin kan utvikle en mangel hvis moren ikke inkluderer tilstrekkelige mengder mat som inneholder dette mineralet i kostholdet sitt.

Kvinner og tenåringer med eggløsning

Noen kvinner i reproduktiv alder er utsatt for mangler av dette næringsstoffet. Generelt sett skyldes det kraftige menstruasjonsblødninger. Dermed er tapet av jern større enn hos andre mennesker.

I tillegg har ungdom et økt krav på grunn av utviklingen deres, noe som forverres av kraftige menstruasjonsblødninger. Metroragi hos unge kvinner som nettopp har fått menstruasjon er en vanlig årsak til anemi.

Regelmessige blodgivere

Disse personene er utsatt for jernmangel, men kan forhindre det ved å respektere den optimale tidsrammen mellom en donasjon og den neste.

Anemi på grunn av kronisk sykdom

Ifølge flere studier kan kroniske sykdommer som revmatoid artritt (leddgikt), inflammatorisk tarmsykdom, gastrointestinale forstyrrelser og visse typer kreft forstyrre kroppens evne til å absorbere og bruke jern. Dette er grunnen til at mennesker med disse forholdene ofte lider av mangler.

Ting du bør vurdere når du skal ta jerntilskudd

Jerntilskudd er tilgjengelige i form av kapsler, tabletter, tyggbare medisiner og væske. Jernholdig sulfat er den vanligste, men det finnes også noen andre kjemiske varianter som glukonat og fumarsyre.

Det er viktig å huske på at disse absorberes bedre når de tas på tom mage. Inntaket kan imidlertid føre til magekramper, kvalme og diaré. Du bør derfor innta dem sammen med en liten mengde mat for å forhindre disse problemene.

I tillegg forstyrrer kalsium og syrenøytraliserende medisiner absorpsjonen deres, så du må vente minst to timer før du inntar melk, ost, rå grønnsaker, koffein og andre medisiner. På den annen side kan matvarer som inneholder vitamin C, som sitrus og kiwi, fremme mer effektiv jernabsorpsjon.

Rutinemessige blodprøver anbefales for å bekrefte en jernmangel. Denne metoden bestemmer nøyaktig antall røde blodlegemer og hemoglobinverdiene. Det er også mulig å måle konsentrasjonene av jern i blodet og dets transportproteiner om nødvendig.

En kapsel med jerntilskudd.
Jerntilskudd bør forskrives av en lege, da de ikke alltid er nyttige.

Ikke gå glipp av denne artikkelen: Retningslinjer for kosthold ved jernmangelanemi

Bør du ta jerntilskudd?

Disse legemidlene er en effektiv strategi for å øke kroppens reserver, men bruken av dem er ikke passende for alle. Husk at inntak av et legemiddel som ikke er foreskrevet av en lege er kontraindisert, da overskudd også fører til komplikasjoner.

I tillegg er det best å følge et godt balansert kosthold med et høyt innhold av jern. Husk at kosttilskudd ikke er magiske, og de representerer heller ikke den eneste strategien mot anemi. Tilsvarende skyldes ikke reduksjonen i røde blodlegemer alltid en mangel på jern.

  • Olivares, M., & Walter, T. (2003). Consecuencias de la deficiencia de hierro. Revista chilena de nutrición30(3), 226-233.
  • Olivares, M., & Walter, T. (2004). Causas y consecuencias de la deficiencia de hierro. Revista de Nutrição17(1), 05-14.
  • Administración diaria de suplementos de hierro y ácido fólico durante el embarazo. OMS.
  • Sato, A. P. S., Fujimori, E., Szarfarc, S. C., Borges, A. L. V., & Tsunechiro, M. A. (2010). Consumo alimentar e ingestão de ferro de gestantes e mulheres em idade reprodutiva. Revista Latino-Americana de Enfermagem18(2), Tela-113.
  • La administración diaria de un suplemento de hierro para mejorar la anemia, las reservas de hierro y la salud en mujeres menstruantes. OMS
  • ¿Qué es el hierro? ¿Para qué sirve?. National Institutes of health. Office of Dietary Supplements.
  • Gómez, Angela Julieth López, and Leidy Johanna Madrigal Cogollo. “Anemia ferropénica en mujeres gestantes.” Biociencias 1.3 (2017).
  • Lopez, Anthony, et al. “Iron deficiency anaemia.” The Lancet 387.10021 (2016): 907-916.
  • Iuliano, Bianca Assunção, Maria Fernanda Petroli Frutuoso, and Ana Maria Dianezi Gambardella. “Anemia em adolescentes segundo maturação sexual.” Revista de Nutrição 17.1 (2004): 37-43.
  • Pasricha, Sant-Rayn, et al. “Effect of daily iron supplementation on health in children aged 4–23 months: a systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials.” The Lancet Global Health 1.2 (2013): e77-e86.