Tips for å sørge for en sunn aldring

Det viktigste når det gjelder sunn aldring er å ikke å vente til du allerede er eldre for å begynne å ta vare på deg selv. Enkle vaner som trening og sunt kosthold er avgjørende.
Tips for å sørge for en sunn aldring

Siste oppdatering: 13 september, 2021

Sunn aldring er mulig så lenge du tar de riktige tiltakene tidlig. Som du kan se, er ikke alderdom nødvendigvis synonymt med sykdom og ubehag. Det er selvfølgelig vanlig med en viss forverring, selv om det ikke trenger å være så alvorlig.

Forventet levealder har økt over hele verden. Faktisk spår Verdens helseorganisasjon (WHO) at antallet mennesker over 60 år i verden nesten vil doble seg mellom årene 2015 og 2050.

For tiden lever mange eldre et aktivt og tilfredsstillende liv. Imidlertid må de leve på på en sunn måte for å komme dit. Derfor må vi alle adoptere bedre vaner som minimerer den naturlige tilbakegangen til kropp og sinn.

Sunn aldring

Sunn aldring.

Aldring er en naturlig prosess som innebærer fysiske og psykososiale endringer.

Aldring er effekten av akkumulering av molekylær og cellulær skade. Videre fører det til en nedgang i fysisk og mental kapasitet, samtidig som det genererer en økt risiko for sykdom. Alder er imidlertid ikke alltid årsaken.

Alderdom kommer også med flere psykososiale endringer. Den mest fremtredende av disse er slutten på arbeidslivet og gradvis reduksjon av den sosiale kretsen av jevnaldrende. Alle disse endringene er relative når folk eldes på en sunn måte. Hvilke faktorer påvirker en sunn aldring? La oss finne det ut.

Den biologiske faktoren

Det er klart at den biologiske faktoren har innvirkning på aldring, men la oss ikke generalisere. Noen 80-åringer er sunnere enn noen 30-åringer. Dette er sterkt påvirket av genetikk, men også livsstil.

Uansett er det vanlig at det er tap av skarphet i sansene, flere muskel- og skjelettproblemer og kroniske sykdommer når folk blir eldre. Depresjon og noen former for demens er også mer vanlig.

Miljøet

Miljøet er avgjørende for en sunn aldring og påvirker allerede før fødselen. Det er faktisk nært knyttet til anskaffelse og vedlikehold av passende livsstilsvaner og har en betydelig innflytelse på folks mentale helse.

Miljøer forenkler eller hindrer også gjennomføringen av daglige aktiviteter, for eksempel bruk av offentlig transport.

Helse og sunn aldring

Ikke alle har lik tilgang til helsetjenester. Dermed akkumuleres dette underskuddet gjennom livet og påvirker livskvaliteten i alderdommen. På dette stadiet er tilgjengeligheten av helsetjenester en avgjørende faktor og er ikke alltid tilgjengelig.

WHO tar til orde for systemer for omsorg i alle land og alle mennesker. Det kreves effektiv styring, infrastruktur og opplært personell for at det skal være mulig. Som du kan forestille deg  kan alle disse til sammen forbedre livskvaliteten for eldre mennesker betydelig.

Stereotyper og diskriminering

En vanlig misforståelse er at eldre mennesker er avhengige og uproduktive og derfor en byrde for samfunnet. Det fører i mange tilfeller til diskriminerende holdninger mot dem. Dette igjen gjør det enda vanskeligere å eldes på en sunn måte.

Statlig handling

Regjeringer er også en faktor som enten favoriserer eller hindrer sunn aldring. Oppmerksomhet og rettidig respons på behovene til eldre voksne påvirker livskvaliteten i den alderen.

Staten må delta i saken. Spesielt må den tilby løsninger til eldre under deprivasjon eller sårbarhet.

Tips for sunn aldring

Et lykkelig par.

Sunne livsstilsvaner, for eksempel et balansert kosthold og regelmessig fysisk trening, bidrar til sunn aldring.

Flere aspekter er nøkkelen til sunn aldring og har å gjøre med vaner og holdninger som fremmer livskvalitet. De viktigste er:

Fysisk aktivitet, en nødvendighet for sunn aldring

Gjør moderat fysisk aktivitet hver dag, for eksempel å gå. Spesialister anbefaler en halv time eller tilsvarende 5 000 skritt om dagen. Noen programmer kan hjelpe deg med å måle det.

Bevegelse holder musklene i form og regulerer kroppsvekten. Ideelt sett bør disse rutinene begynne i en tidlig alder, og du må opprettholde dem for alltid.

En balansert diett

Kosthold er en avgjørende faktor for god helse. Kostholdet må være variert og balansert, med et høyt innhold av grønnsaker, belgfrukter, frukt og fullkorn. Jo mer naturlig og mindre bearbeidet mat er, desto bedre. Prøv å redusere inntaket av overflødig fett og sukker.

Mindre stress og flere sunne vaner

Stress er ikke bra på noe stadium av livet. Dermed betyr aldring å vite hvordan du skal nyte nuet og være i fred med deg selv.

Hobbyer, lesing, inspirerende samtaler og meditasjonspraksis er gode alternativer for å oppnå balanse. Det er viktig å gi opp eller redusere forbruket av skadelige vaner som røyking og alkohol.

Delta og fyll tiden din

Akkurat som i barndommen er lek viktig i alderdommen. Det handler ikke bare om å sosialisere og ha det bra, men det holder også dine kognitive evner aktive.

Prøv å ikke isolere deg, og delta i samfunnslivet. Møt venner og gjør aktiviteter med dem. Lær også nye ting, gå turer og bruk tid på kreative og produktive sysler, alt dette vil hjelpe deg med å eldes sunt.

Sunn aldring er mulig

Dette er noe du kan maksimere når du forbereder deg tidlig på det ved å ha en sunn livsstil før du når alderdom. Jo tidligere du bygger sunne vaner, jo mer livskvalitet får du senere.

Mange mennesker fullfører sine mest elskede drømmer i alderdommen. Det er alltid mulig å ta en lang og berikende tur, vinne en olympisk medalje, skrive en bok eller ta en utdannelse. Det er ingen alder for tilbakegang, men en alder for å oppnå andre dimensjoner av livet.

Det kan interessere deg ...
Hvordan unngå stress og ubehag under en flytur
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Hvordan unngå stress og ubehag under en flytur

Mange folk opplever stress og ubehag under en flytur. Dette er imidlertid fordi tankene deres lurer dem mesteparten av tiden.



  • Osorio, P., Torrejón, M. J., & Vogel, N. (2008). Aproximación a un concepto de calidad de vida en la vejez. Escuchando a las personas mayores. Revista de Psicología, 17(1), ág-101.
  • Berriel, F. (2007). La vejez como producción subjetiva. Representación e imaginario social. In Envejecimiento, memoria colectiva y construcción de futuro. Memorias del II Congreso Iberoamericano de Psicogerontología.
  • Fernández-Ballesteros, R. (2011). Envejecimiento saludable. In Conferencia en el Congreso sobre Envejecimiento. La Investigación en España, Universidad Autónoma de Madrid.