5 tips for å kontrollere takykardi

For å forebygge og behandle takykardi, må du forbedre livsstilen og kostholdet ditt. I dag skal vi fortelle deg hvilke tiltak du kan ta.
5 tips for å kontrollere takykardi

Siste oppdatering: 22 desember, 2021

Å føle at pulsen går opp kan være en grunn til bekymring. Faktisk, hvis symptomet er tilbakevendende, er det viktig å be om medisinske tester for å avgjøre om det skyldes et stort problem. Så i denne artikkelen vil vi gi deg noen gode tips for å kontrollere takykardi.

Selv om det er viktig å følge medisinske anbefalinger, kan noen vaner og hjemmeremedier bidra til å lindre det. Husk at denne tilstanden er forårsaket når hjertet slår raskere enn normalt, ledsaget av svimmelhet, nervøsitet og tretthet.

Det kan være forårsaket av en tilstand av angst og stress, men det er også et advarselstegn på kardiovaskulære sykdommer som hjertesykdom, hjertesvikt eller ukontrollert blodtrykk. Finn ut hvordan du takler det.

Tips for å kontrollere takykardi

Naturlige metoder for å kontrollere takykardi vil fungere som et komplement for å motvirke symptomene. Selv om du må gå til legen for å holde styr på det, kontrollerer og forhindrer du kriser ved å bruke disse anbefalingene.

1. Spis mat rik på kalium

Mat med kalium.

Som i enhver naturlig behandling er mat det viktigste. I det spesielle tilfellet med takykardi, anbefales det å øke forbruket av kaliumkilder. Dette er fordi kaliummangel er en av triggerne til hjertevansker, som vist i denne studien publisert i Clinical Medicine.

Noen matvarer som gir det er:

  • Bananer
  • Grønne epler
  • Avokado
  • Kokosnøtt
  • Meloner
  • Tomater
  • Havregrøt
  • Frø og nøtter
  • Belgvekster

2. Forbered naturlige infusjoner

Det er et bredt utvalg av planter som kan kontrollere takykardi naturlig. De aktive ingrediensene optimerer blodsirkulasjonen og bidrar på sin side til å regulere aktiviteten til nervesystemet. Velg ett av følgende alternativer:

Slik forbereder du det:

Hell en teskje av den valgte planten i en kopp kokende vann. Dekk det deretter til og la det trekke i 10 minutter. Til slutt filtrerer du den med en sil og drikker den. Eventuelt kan du søte den med stevia eller honning.

3. Ta en brystmassasje

De terapeutiske effektene av brystmassasje er ideelle for å kontrollere takykardi i forbindelse med angst. Det anbefales å bruke en essensiell olje med aromatiske og avslappende egenskaper for å forsterke effekten. Det gjøres på følgende måte:

  • Liggende på ryggen, gjerne på sofaen eller sengen, legger du hånden på det nakne brystet.
  • Trykk lett med håndflaten på huden for å sikre at det ikke bare er en overfladisk massasje, og at du kan bevege vevet rundt ribbeina.
  • Lag sirkler, se for deg at du har en klokke på brystet og følg sakte retningen til nålene.
  • Gjenta det i ca 5 minutter. Unngå å stå opp for fort.

4. Unngå inntak av sentralstimulerende midler

En kvinne som drikker te.

En av hovedårsakene til takykardi er regelmessig inntak av stimulerende matvarer og stoffer. Selv om mange mennesker ikke er klar over det, øker visse stoffer frekvensen av hjerteslag. Noen av de vanligste er:

5. Driv med fysisk trening

Det er ingen hemmelighet at fysisk trening har flere fordeler på kardiovaskulær helse, som denne studien publisert i Spanish Journal of Cardiology påpeker. Derfor er det ikke uvanlig å anbefale det som et tiltak for å kontrollere takykardi. Faktisk er det et av de komplementære midlene til medisinske behandlinger og kosthold.

Utøvelsen av denne vanen forbedrer blodsirkulasjonen og styrker hjertemuskelen. Det bidrar også til å redusere høyt kolesterol og blodtrykk. Blant annet bidrar det til å forhindre overvekt og fedme, faktorer knyttet til kardiovaskulær risiko.

Noen alternativer for å praktisere det er:

Ekstra tips: bruk kaldt vann

Kaldt vann har terapeutiske effekter som gir nyttige fordeler for kroppen. Ikke bare øker den følelsen av energi, men den reaktiverer også blodsirkulasjonen og regulerer kroppstemperaturen. Derfor kan den brukes som en alliert mot takykardi.

For dette spesielle tilfellet, bruk en strøm med kaldt vann på ansiktet og øynene i 10 sekunder. Hvis du står overfor en krise med økt hjertefrekvens, våt armene dine med kaldt vann eller bruk en kompress på hjerteområdet.

Ting du bør huske på…

I tillegg til alle anbefalingene som er gitt, mener noen eksperter at dyp pusting i 3 til 5 minutter kan bidra til å kontrollere takykardi. Et annet tips som kan brukes er å hoste 5 ganger ved starten av anfallet, da det vil stimulere vagusnerven og redusere hjertefrekvensen.

De fleste tilfeller av takykardi eller hjertebank anses ikke som alvorlige, og indikerer heller ikke en alvorlig sykdom. Men hvis symptomet er vedvarende eller oppstår med jevne mellomrom, er det best å bestille en medisinsk sjekk.

Det kan interessere deg ...
Kun Agüero: Hvilket hjerteproblem ble oppdaget?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Kun Agüero: Hvilket hjerteproblem ble oppdaget?

Sergio Kun Agüero har et hjerteproblem som vil holde ham utenfor banen i tre måneder. Hva er galt? Vi forteller deg det i denne artikkelen.