De beste teknikkene for å bekjempe angst

Visste du at trening er en av de beste teknikkene for å bekjempe angst og gi slipp på stress mens du oppmuntrer produksjonen av serotonin?

Millioner av mennesker over hele verden er utsatt for denne beskyttelsesmekanismen som kroppen setter i gang for å forutse mulig fare. I denne artikkelen skal vi fortelle deg om de beste teknikkene for å bekjempe angst.

Å behandle det profesjonelt og bruke teknikker for å bekjempe det er viktig. Her skal vi fortelle deg om noen av de mest effektive strategiene.

De beste teknikkene for å bekjempe angst

Som et første steg må du akseptere symptomene og bli kjent med dem. Det er kanskje ikke lett, men det er viktig.

Stopp i et minutt og «observer» angsten din. Når kommer den ut? Når er den på det sterkeste? Hvordan blir du kvitt det?

Når du føler deg engstelig, som om problemet tar over deg, anbefaler vi å følge teknikkene for å bekjempe angst som er nevnt nedenfor.

Sjekk ut denne artikkelen også: 7 tips for angstmestring og stressfaktorer du bør unngå

1. Ikke svøm mot strømmen

Person med angst

Aksepter og anerkjenn angsten din. Å prøve å flykte fra symptomene vil ikke gjøre deg noe godt. Du må imøtekomme det. Ikke lyv for deg selv eller prøv å gjemme sannheten.

Vær trygg på at du vil føle deg bedre snart.

2. Lær om tilstanden din

Å vite at engst oppstår uventet og at kroppen din feilaktig tolker situasjonen som om den er i fare er viktig og å bruke disse teknikkene for å bekjempe angst vil hjelpe.

Noen av de mest vanlige symptomene er:

  • Manglende evne til å kontrollere frykten eller utryggheten
  • Overdreven svetting
  • Økt pust og puls
  • Hodepine
  • Tørr munn

3. Gjør deg komfortabel

Kvinne slapper av

Tenk på symptomene dine på angst som om de var en storm. Det første du ville gjort i den situasjonen er å prøve å finne ly og holde deg tørr. Det samme gjelder her.

  • Når angstnivåene dine er veldig høye, stopp alt du gjør, legg deg ned eller reis deg opp fra stolen din, ta av deg skoene, og gjør alt du kan for å være komfortabel.
  • Du kan lukke øynene dine og regulere pusten din for å hjelpe kroppen din å forstå at det ikke lenger er noen fare.

4. Tren

I følge en studie gjort i 2013, så har fysisk aktivitet en positiv effekt på angst og emosjonelle problemer.

Trening letter på angst og hjelper deg å gi slipp på stresset som leder til dens hovedsymptomer.

Finn noe å gjøre som involverer å røre på deg: gå, svømming, sykling, boksing. Det er et mye sunnere valg enn beroligende piller.

5. Tenk realistisk

Kvinne tenker

Hva får deg til å føle deg engstelig? Hvilke tanker invaderer? Om du holder en positiv holdning og fokuserer på de gode tingene, vil angsten snart trekke seg tilbake.

Prøv å se hver situasjon fra forskjellige vinkler og du vil føle mindre stress.

Når du tenker realistisk, vil du innse at livet ikke er en test eller en presentasjon hvor du vil bli dømt.

Se på tingene fra «den gode siden» eller med «et halvfullt glass». Legg de opprørende, begrensende tankene til siden.

6. Gjør det som får deg til å føle deg bra

Om du ikke liker å trene, ikke noe problem, det finnes hundrevis av aktiviteter du kan gjøre for å redusere angsten din.

For eksempel kan du: lese en bok, se på en animert film, ta deg en god kopp med te, leke med barna dine, planlegge en tur, lytte til musikk, eller ta et avslappende bad.

Alt for å distrahere deg er velkomment.

7. Ikke hopp til konklusjoner

Jente med angst

Høyt engstelige personer har en tendens til å hoppe til konklusjoner basert på svært lite data for å støtte opp under det. For eksempel, når de ser andre folk sine ansiktsuttrykk.

Disse antagelsene kan være assosiert med deres tidligere erfaringer.

Med andre ord, om du lider av angst, er det mer sannsynlig for at du hopper til konklusjoner som ikke alltid er riktige. Det er bedre å vente og analysere situasjonen godt før du gir en dom.

8. Pust

Når du puster inn sakte gjennom nesen og holder det i lungene i noen sekunder før du puster ut veldig sakte, slapper kroppen av. Enda mer om du lukker øynene.

Prøv det ut selv og du vil merke at pulsen din roer seg, hendene dine slutter å svette og den kvelende følelsen avtar.

Bare pust bevisst!

Vi anbefaler at du leser: 5 øvelser for å utvikle din mentale styrke og redusere dine bekymringer

9. Å meditere er en av teknikkene for å bekjempe angst

Meditasjon for å bekjempe angst

Nå som du har lært hvordan du kan puste for å redusere angsten din, er det neste steget å praktisere meditasjon. Denne gamle filosofien er veldig bra for deg.

Med kun en halvtime om dagen (når du står opp om morgenen eller før du legger deg for eksempel), kan du redusere stress og angst.

Meditasjon er ikke å sitte i Indisk stil og lukke øynene dine. Det er å trene sinnet ditt til å ikke fokusere på fortiden.

Du kan ha glede av fordelene av denne øvelsen når som helst, og hvor som helst.

I tillegg vil avslapningsteknikker være bra for angsten din. Det beste av alt er at effektene varer lenge.

  • Sett på instrumental musikk, tenn et lys eller en røkelse.
  • Ligg ned på sofaen eller sengen og lukk øynene. Konsentrer på de lydene og luktene.
  • Du vil føle deg roligere på ingen tid.

10. Spis et sunt kosthold

Fritert mat, søtsaker, hvitt brød, alkohol, kaffe… disse kan føre til angst.

Siden vi er det vi spiser, er det en god idé å gi mer oppmerksomhet til maten og drikke som du tilbyr kroppen din.

Frukt og grønnsaker inneholder alle typer av næringsstoffer som er bra for sinnet og kroppen.

Velg appelsinjuice over kaffe om morgenen eller en salat over en hamburger. Du vil føle deg bedre og mer fredfull.

Kategoriar: Nysgjerrig på Merkelappar:
FRA NETTET