Hva ligger bak trangen til å spise?

september 1, 2017
I dag ønsker vi å snakke om et tema som ikke alltid er lett. Noen ganger går vi gjennom perioder i livet hvor vi spiser mer enn nødvendig. Og ikke bare dette. Vi tvinges til å spise når vi kjenner på en uforklarlig angst, vi går til kjøleskapet midt på natten når vi skal sove, eller vi besøker den kafeen som har slike kaker som er så fristende ...

Hvorfor gjør vi dette? Hva ligger bak trangen til å spise? Betyr dette at mat gir oss lykke som vi ikke finner i vårt daglige liv?

Vi dykket inn i denne saken for å finne noen svar.

Engstelig for å spise eller spiser man på grunn av angst?

spisetrang

«Når jeg er bekymret eller engstelig, har jeg en tendens til å spise mer.» Du har sikkert hørt dette mer enn én gang, og det er også mulig at du har opplevd det selv. Dette er prosesser som til tider kan bli ondskapsfulle sykluser. Når vi føler på angst spiser vi mer, men samtidig når vi går opp i vekt og ser hvordan kroppen vår har endret seg, føler vi oss enda verre.

Dette er et svært vanlig problem som noen ganger gjør at vi stiller oss selv de klassiske spørsmålene: «Men er jeg virkelig sulten? Kommer jeg til å spise dette fordi kroppen min trenger det, eller bare fordi det gjør meg glad? Eller for å fylle et tomrom som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forklare?»

Vel, for det første må vi fortelle oss selv at det enkle faktum at du spør deg selv disse spørsmålene er positivt og er en klar indikasjon på at du ønsker å finne ut hva som forårsaker denne atferden. Men noen mennesker spør ikke engang seg selv disse spørsmålene og fortsetter å spise for mye.

La oss nå se hvilke faktorer som ligger bak trangen til å spise:

  • Det kan sies at bak trangen til å spise ligger det alltid en følelsesmessig faktor, der maten blir en måte å oppnå umiddelbar tilfredsstillelse på, å nyte et øyeblikk av noe søtt eller salt, noe velsmakende og rikt på fett som fyller oss og gleder oss for et kort øyeblikk. Søte ting hjelper med å frigjøre endorfiner som gir oss en liten glede som noen ganger dekker over emosjonelle problemer.
  • Noen ganger kan samlivsproblemer ha en klar effekt på disse prosessene som vi har nevnt, hvor trangen til å spise fører til vektøkning. Det er noen ting vi ønsker å fortelle partneren vår, men vi tør ikke, vi er misfornøyde, men vi vet egentlig ikke hvordan vi skal løse det. Og i stedet for å håndtere det, søker vi tilflukt i maten.
  • Det kan også være at vi ikke synes noe godt om oss selv; vi ser i speilet og liker ikke det vi ser. Dette skaper angst og misnøye, og, nesten uten å merke det, begynner vi å småspise. Den posen med potetgull lar oss flykte fra tankene, og godteriet i vesken er godt å ha fra tid til annen. Og noen ganger, når vi ikke får sove om natten, står vi opp og finner noe godt i kjøleskapet.
  • Det er også dager da vi kommer hjem med mye stress og mange bekymringer. Vi tar et bad, og straks vi kjenner på sulten som bare kan lindres med en stykke av den kaken, den sandwichen, det potetgullet… Angsten kan komme inn i livet vårt noen ganger uten at det merkes, og spising blir vår måte å slappe av på. Det er så enkelt. Når vi tilbyr noe til magen, finner vi en form for tilfredsstillelse og en viss ro.

Hvordan kontrollere trangen til å spise?

sykling

1. Først må vi prøve å finne årsaken til angsten eller vår trang til å spise. Er det på grunn av jobben? Har du problemer i forholdet hjemme? Er det noe ved deg selv som du ikke liker? Kanskje dette er tidspunktet for å ta ansvar, å være modig og ta risiko for å bli mer lykkelig, for å føle deg bedre. Det er verdt innsatsen å prøve.

2. Lytt til kroppen din. Føler du ekte sult? Spør deg selv dette hver gang du småspiser mellom måltidene, fordi hva kroppen din egentlig spør om er ikke mat. Det kroppen egentlig ønsker for deg er at du løser problemene og bekymringene og slutter å lure deg selv med søtsaker og kontinuerlig snacks. Denne sulten er ikke ekte.

3. Pust. Hver gang du føler tomhet og sult, kan du gjøre noen avspenningsøvelser. Pust sakte, legg hånden på magen og pust dypt. Gjør dette 5 ganger på rad og prøv å slappe av.

4. Spis ting som vil dempe sulten tilstrekkelig. Det finnes noen matvarer som svært er hensiktsmessig for å fjerne angst og trangen til mat, og som kan være veldig nyttig og sunt for kroppen din. Legg merke til noen av dem nedenfor:

  • Havre
  • Epler
  • Asparges
  • Kalkunbryst
  • Gresk yoghurt uten sukker
  • Spinat
  • Infusjon av løvetann
  • Infusjon av pasjonsblomst
  • Mandler

5. Gå en tur. Få ting kan være så terapeutiske som å gå en lang tur. Dette vil hjelpe deg å sette dine problemer i perspektiv, å lindre angst, å sette igang hjertepumpen og å frigjøre tankene dine. Etter en slik tur vil du begynne å se ting fra et annet perspektiv. Det er verdt innsatsen å gi det et forsøk.

FRA NETTET