Tips og naturlige løsninger for en sunn lever

· september 10, 2018
Noen ganger, på grunn av mengden oppgaver, ender leveren opp med å bli skadet eller syk. Ved å spise visse matvarer og drikke urtete kan vi bidra til å avgifte leveren vår. 

Leveren er det nest største organet i kroppen – etterfulgt av huden. I tillegg til å spille en viktig rolle i fordøyelsesprosessen og avgiftningen, har dette organet rundt 500 forskjellige oppgaver. En av hovedoppgavene, noe som gjør det viktig å ha en sunn lever, er å filtrere en liter blod per minutt (når den er i optimal tilstand). I løpet av denne prosessen, renser leveren blodet for stoffer som hormoner, medikamenter, medisiner, kjemikalier, bakterier og toksiner.

Rundt 500 millioner mennesker er smittet med kronisk hepatitt og nesten en million av dem dør hvert år av leversvikt eller leverkreft. Imidlertid kan mange av disse dødsfallene forebygges med et kosthold som tar vare på leveren og, fremfor alt, sikrer optimal ytelse av leverens funksjon.

La oss konsentrere oss om omsorgen du må gi for å holde leveren sunn. Alt er basert på et sunt kosthold, å unngå alkohol, og å hindre smitte av hvilken som helst type hepatitt så godt det lar seg gjøres.

Symptomer på leverproblemer

  • Gulsott, flekker, rød nese, kviser og ulike hudsykdommer. Tørr munn, fordøyelsesbesvær, kvalme, tarmgass, frysninger i løpet av de første timene av fordøyelsen.
  • Forstoppelse eller diaré, avføring med forskjellige farger, kramper, oppblåsthet, analkløe, parasitter, demineralisering, anemi, diabetes, fedme og tynnhet, blindtarmbetennelse, søvnproblemer.
  • Mørk urin, smerter under høyre ribben, hodepine, skrumplever, abscesser, gallestein i leveren, syns- eller hørselsforstyrrelser, hovne ben, revmatisme, sklerose, ubalanse i kjertler, ubehag under menstruasjon.
  • Sterilitet eller mannlig impotens, emosjonelle problemer og ustabilitet, kronisk bronkitt og tuberkulose, blødningstendenser og til og med kreft.

Av og til er det viktig å bidra til å helbrede leveren din. Leveren utfører så mange viktige oppgaver og den kan ha problemer med å fungere slik den skal. Naturlige produkter kan bidra til en sunnere lever.

Naturlige produkter som hjelper leveren

Boldo

Boldo-te

Boldo, leverens plante, er kjent for sine egenskaper som bidrar til å regenerere og ta vare på dette organet. Planeten inneholder boldine, et alkaloid som stimulerer produksjonen av galle, utskillelsen av urinsyre og magesyre som hjelper leveren med å utføre sine oppgaver, noe som gjør den mer effektiv.

I tillegg er planten en soppdreper og antioksidant, og enda viktigere den er anti-inflammatorisk. Den kan inntas i form av en infusjon eller te laget av bladene. Boldo finnes også i tablettform som selges i helsekostbutikker.

Det kan drikkes etter lunsj og middag for å forbedre fordøyelsen og leverfunksjon. Leveren er mest aktiv om natten. Å drikke en infusjon på ettermiddagen vil bidra til å eliminere giftstoffer mer effektivt.

Hvitløk for en sunn lever

Hvitløk er utvilsomt det beste alternativet for å rense leveren naturlig. Den aktiverer enzymer som fjerner giftstoffer mens selen og allicin funnet i hvitløk, holder leveren ren og sunn. Det er lett å inkludere i forskjellige retter. Å spise mer hvitløk er en sunn vane som vil forbedre leverens helse.

Vi anbefaler denne artikkelen: Gi denne spektakulære hvitløkssuppen et forsøk

Fullkorn

Brun ris

Brun ris og andre fullkornsmatvarer inneholder høye nivåer av B-kompleks-vitaminer. Disse hjelper leverens funksjon på flere måter. Blant annet forbedrer de forbrenningen av fett, overbelastning av leveren og forbedrer dens generelle funksjon. Prøv å unngå mat laget av hvitt mel, og bruk fullkorn i stedet.

Kål for en sunn lever

Kål avgifter leveren kraftig. De inneholder kjemikalier som nøytraliserer visse giftstoffer som for eksempel nitrosaminer som finnes i røyk. Kål inneholder også glukosinolater som hjelper leveren med å produsere enzymer den har behov for i avgiftningsprosessen. Eksempler: brokkoli, rosenkål, blomkål og vanlig kål.

Antioksidanter fra frukt

I følge en studie ved Tufts University, inneholder følgende frukter de høyeste nivåene av antioksidanter:

  • Plommer
  • Rosiner
  • Blåbær
  • Bjørnebær
  • Jordbær
  • Bringebær
  • Appelsiner
  • Rosa grapefrukt
  • Melon
  • Epler
  • Pærer

Antioksidanter beskytter leveren fra de høye nivåene av frie radikaler som produseres naturlig i en avgiftningsprosess. Så ikke nøl med å inkludere disse i kostholdet ditt.

Hva gjør du for å ha en sunn lever?