Naturlig behandling av vond lukt på føttene

· september 2, 2015
Det finnes mange naturlige behandlinger som kan hjelpe deg for å fjerne vond lukt fra føttene, les videre!

Det kan være flere grunner til at man har vondt lukt på føttene. Mulige årsaker er: sopp, feil sko, overdreven svetteproduksjon, stressende situasjoner, metabolske eller hormonelle lidelser. Eller rett og slett feil kosthold. I dag skal vi ta for oss et par naturlige og rimelige remedier en kan lage selv. I tillegg vil vi gi generelle råd for hvordan en kan bekjempe vond lukt på føttene ved å direkte angripe årsaken.

Behandling av vond lukt på føttene

Vi anbefaler at du alltid konsulterer en lege eller hudlege, spesielt hvis du opplever at du har kronisk sterktluktende føtter, selv om du bruker disse naturlige remediene. Husk at noen medisiner og mat kan skape overdreven svetting og dårlig lukt. I disse tilfellene bør dette kun være midlertidig og vil forsvinne når du slutter med medisinene og gjør endringer i kostholdet.

Fotmaske med leire

Vi anbefaler en leirebasert fotmaske for å gjøre huden glattere, vakrere, og for å lindre smerter forårsaket av betennelser. I tillegg vil de kunne eliminere fotlukt. Du kan bruke grønn eller rød leire blandet med varmt vann til det dannes en oljet krem.

Smør kremen på føttene og la masken hvile i 20 minutter. Vask så føttene. Ettersom leire har en tendens til å tørke ut huden så er det viktig å smøre føttene med fuktighetsgivende kremer eller mandelolje.

Bruk en slik fotmaske én eller to ganger i uken, i tillegg til å bruke følgende remedier:

Essensielle oljer

Essensielle oljer er en terapeutisk og behagelig kilde til å behandle og forhindre vond lukt fra føttene.

Bland et par dråper essensiell olje med en vegetabilsk base (olivenolje, sesam, mandel, solsikke, m.m.) Du kan og blande dem med din vanlige fuktighetsgivende krem. Essensiell olje utvunnet av tetreet er den første oljen vi velger for å eliminere mulig sopp eller bakterier som kan bidra til dårlig lukt.

Kombiner gjerne denne med essensiell olje av sitron, som både påvirker huden til å trekke seg sammen og er rensende. I tillegg lukter den godt.

Den siste oljen vi vil anbefale er lavendelolje, som er rengjørende og avslappende.

lavendel

 

Å gå barbent

Å gå barbent i naturlige områder som i sand, i sjøkanten, i friskt gress, i fuktig bakke, eller i elven, er den beste måten å la foten svette og frigi avfallstoffer. Dette strammer huden og forbedrer den generelle blodsirkulasjonen i hele kroppen.

Det er anbefalt at en gjør dette i minst en halv time, gjerne om morgen eller i skumringen. Rengjør og dekk til føttene dine etterpå.

Ved å gjøre denne øvelsen daglig så vil du merke en forbedring både i forhold til vond lukt på føttene og din generelle helse.

strand

Les også: Ti bud for sunne føtter

Fotbad

Fotbad gir en herlig følelse, og varmt vann er et enkelt, eldgammelt remedie mot vond lukt på føttene. Du kan tilføre natriumbikarbonat i vannet, som fjerner surhet og giftstoffer fra fotbadet. I tillegg hjelper det å gjøre blodet mer basisk. Du kan og bruke krystallsjøsalt, som er svært avslappende og reduserer hovne føtter.

Bland 2 skjeer med natriumbikarbonat eller salt i vannet, som bør være så varmt du orker. Bløt beina i minst en time. Når vannet begynner å avkjøles, fyll på med mer varmt vann.

Du kan ta slike bad hver eneste dag før du legger deg, eller du kan veksle med andre remedier.

fotbad1

Svovel eller borsyre i skoene

Du kan forhindre dårlig lukt på føttene fra å utvikle seg i løpet av dagen ved å legge litt borsyre eller svovelpulver i skoene. Dette forhindrer overdreven svette og soppvekst. Bruk kun en liten klype med dette pulveret i hver sko og vær forsiktig så det ikke kommer i kontakt med barn eller dyr. Husk å vaske hendene grundig etterpå.

Generelle råd

Disse generelle rådene kan hjelpe å forhindre vond lukt på føttene:

  • Bruk en sko som puster, spesielt om sommeren eller hvis du trener.
  • Bruk naturlige fibersokker, slik som bomull og unngå syntetiske blandinger.
  • Drikk vann mellom hvert måltid, minst 6 glass daglig.
  • Ha en balansert diett, rik på rå mat (frukt, salater, juice, spirer, m.m.)
  • La skoene puste etter at du har brukt dem og ikke bruk den samme skoen hver dag. La det gå et par dager mellom hver gang du bruker skoen.