10 overraskende helsefordeler fra grønn te

august 19, 2017
Blant sine mange helsefremmende egenskaper, kan grønn te bidra til å forebygge diabetes, da den har evnen til å kontrollere blodsukkernivået ditt.

Det finnes en rekke grunner til hvorfor grønn te har spilt en viktig rolle i asiatiske kulturer over hundrevis av år. Denne drikken er rik på antioksidanter og næringsstoffer som er gode for kroppen, styrker immunforsvaret og forebygger sykdommer.

I tillegg til alt dette, vet vi at grønn te kan hjelpe deg å gå ned i vekt samt forebygge kroniske problemer, slik som kreft. Vet du allerede hva grønn te kan gjøre for deg? I dagens artikkel vil vi vise deg 10 overraskende fordeler med grønn te og hvorfor du bør drikke det jevnlig.

1. Rik på antioksidanter

Antioksidanter er kjemiske forbindelser som er ansvarlige for å bekjempe effektene av skadelige molekyler, slik som frie radikaler. Grønn te er rik på antioksidanter, som hjelper til å beskytte oss mot visse kroniske sykdommer og tidlig aldring av huden.

2. Kan forebygge kreft

Visse studier har vist at grønn te har potensiale til å minske en rekke typer kreft.

En studie utført ved McGill University i Montreal, Canada, viste at antioksidanter i grønn te kan redusere faren for prostatakreft. I en annen studie oppdaget de at faren for lungekreft var redusert med 18%.

Studier i Kina har funnet en forbindelse mellom grønn te og redusert fare for å utvikle kreft i magen, bukspyttkjertelen, spiserøret, prostata og tykktarmen.

3. Bedre hjertehelse

Antioksidantene i grønn te hjelper også med å regulere dårlig kolesterol i blodet og forebygger dannelse av plakk i blodårene.

Takket være dette, finnes det grunn til å tro at jevnlig forbruk av grønn te kan redusere faren for hjertesykdom og andre problemer forbundet med kardiovaskulære sykdommer generelt.

Vi anbefaler også: 3 måter å forbedre hjertehelsen din på

4. Få en sunnere lever

Leveren er ansvarlig for å sile ut giftstoffer som bygges opp i blodet og påvirker vår helse generelt. Når giftstoffer bygges opp, kan de negativt påvirke andre organers funksjoner.

En kopp grønn te daglig kan være nok til å rense leveren og sørge for at den fungerer som den skal. Et regelmessig forbruk av grønn te hjelper med å forebygge skadene påført av giftstoffer slik som alkohol, og forebygger inflammasjon.

5. Stimulerer forbrenning og vekttap

Forskning har vist at grønn te kan hjelpe med å forebygge og redusere vektøkning. En studie viste at denne drikken var i stand til å forebygge oksidasjon av fett i kroppen, noe som hjalp deltakerne å gå ned i vekt over en 3 måneder lang periode.

De påviste også at grønn te øker forbrenningen, slik at man brenner flere kalorier og dermed beskytter hjertehelsen.

6. Sunn fordøyelse

Grønn te har en viss vannlatende effekt, noe som forebygger eller behandler forstoppelse, i tillegg til å redusere luft i magen og andre fordøyelsesproblemer.

7. Forebygger diabetes

Noen av egenskapene i grønn te kan hjelpe med å kontrollere blodsukkernivået og forebygge diabetes. Nyere studier har vist at grønn te kan forebygge utvikling av diabetes type 1, i tillegg til å hjelpe med mestring av type 2.

Se også: Her er hva du trenger å vite om diabetes

8. Sunnere tenner og tannhelse

Tradisjonell kinesisk medisin har brukt grønn te for tannhelse, munnbetennelser og problemer med dårlig ånde.

9. Forebygging av leddgikt

En rekke studier viser at grønn te er bra mot smerte og bekjemper inflammasjon, noe som er hjelpsomt i behandlingen av leddgikt og andre inflammatoriske sykdommer.

Grønn te kan hjelpe kroppen å kontrollere hevelser og motvirke nedbrytingen av brusk hos de som lider av disse sykdommene.

10. Styrking av immunforsvaret

Den store mengden antioksidanter, vitaminer og mineraler i grønn te gjør dette til en av immunsystemets beste, naturlige venner.

Grønn te er effektiv i behandlingen av forskjellige infeksjoner, så vel som vanlige åndedrettslidelser, som forkjølelse og influensa.

FRA NETTET