6 forskjellige måter å øke testosteronnivået på

22 november, 2020
For å øke testosteronnivået ditt må du føre en sunn livsstil, spise et balansert kosthold, trene regelmessig og opprettholde et balansert humør. Legemiddelterapier kan også vise seg å være effektive.

Testosteron er et kjønnshormon som finnes hos pattedyr, reptiler og fugler. Når det gjelder mennesker, produserer testiklene det hos menn mens eggstokkene produserer det hos kvinner. På sin side skiller binyrene ut små mengder av dette stoffet. Det finnes naturlige måter å øke testosteronnivået på.

Dette er det viktigste mannlige hormonet. En av hovedfunksjonene er å fremme utviklingen av testiklene og prostata. Det opprettholder mannens sekundære kjønnsegenskaper, som ansiktshår, muskler og beinmasse samt dype stemme.

Effektene av testosteron

Fra et fysiologisk synspunkt har testosteron to hovedeffekter: anabole og androgyne. Dets anabole effekter er:

De androgene effektene er relatert til modningen av kjønnsorganene, som penis og pungen, under prenatalstadiet. Denne utviklingen øker i puberteten. Dette fører til vekst av kroppshår, spesielt i skjegg og armhuler. Sistnevnte er kjent som sekundære kjønnskarakteristikker.

Testosteron er ansvarlig for å holde bein og muskler sunne. Det bestemmer hårveksten og plasseringen av fett på kroppen. Det er ansvarlig for sædproduksjon, vedlikehold av sexlyst og frembringelse av ereksjon. Det spiller også en rolle i produksjonen av røde blodlegemer, bidrar til å øke energien og påvirker til og med humøret.

Når testosteronnivået synker, enten det skyldes naturlige årsaker som alder eller bivirkningene av medisinske behandlinger, er det viktig å finne de riktige måtene å øke det på for å gjenopprette balansen.

Hvordan øke testosteronet.
Selv om testosteron er et naturlig hormon, kan det brukes kunstig hvis en lege anser det som nødvendig.

Denne artikkelen vil kanskje også interessere deg: Forskjellene mellom mannlig og kvinnelig hud

Seks måter å øke testosteronnivået på

Selv om det finnes flere måter å øke testosteronnivået på, anbefaler eksperter for det meste de naturlige måtene, på grunn av deres evne til å fremme en generelt sunn livsstil. Du kan trene, gå ned i vekt, spise spesifikk mat, redusere det daglige stressnivået og søke visse seksuelle stimuli. Nedenfor forklarer vi dette nærmere.

1. Hormonbehandling

Etter en medisinsk konsultasjon og en blodprøve kan legen anbefale hormonbehandling. I disse tilfellene foreskriver legen syntetiske former for testosteron. De kan administreres ved injeksjon, plaster, implantater eller geléer.

Selv om hormonbehandling forbedrer beinhelsen og andre helseproblemer som involverer testosteron, kan de også forårsake bivirkninger. De kan føre til infertilitet, spredte blodpropper, forstørret prostata, søvnproblemer, økt kolesterol og hjertesykdommer.

2. Øvelser for å øke testosteronnivået

Du kan øke testosteronnivået ved å trene. Øvelser med høy intensitet og styrketrening er de mest effektive måtene å øke dette hormonet naturlig på. Vektløfting har mange positive fordeler, selv for eldre menn.

Intervalltrening med høy intensitet anbefales på det sterkeste. Det består av å øke vekten du løfter, i stedet for å gjøre flere repetisjoner og øvelser som trener flere muskler. Dermed består det av vekslende korte perioder med intens anaerob trening med mindre intense restitusjonsperioder.

3. Peak Fitness

Peak Fitness er også tilrådelig. Dette er et treningsprogram med høy intensitet som består av korte øvelser og pauser mellom et sett og det neste. Det har blitt populært fordi det lar deg trene alle musklene dine på få minutter.

I dette tilfellet gjør du øvelsene med så mye vekt som du kan bære i høyest mulig hastighet, i løpet av 30 sekunder. Etter det hviler du i ytterligere 90 sekunder, og sørger for å puste dypt. Deretter starter du øvelsene igjen.

4. Proteiner, fett og karbohydrater

Mat har en betydelig innvirkning på hormonnivået og er en måte å øke testosteronnivået på. I prinsippet er det best å ikke overspise, men også å unngå å bruke for mye tid på å ikke spise, siden begge faktorene endrer balansen.

Eksperter anbefaler å følge et kosthold som inkluderer proteiner, fett og karbohydrater. Du bør spise de to siste matvarene i moderasjon og i rimelig proporsjoner til protein.

5. Solen og vitamin D

Ifølge tilgjengelige data er vitamin D et naturlig stimulerende middel som kan bidra til å øke testosteronnivået. I tillegg er det bevis for at vitamin D-tilskudd også kan øke dette hormonet.

Du må utsette kroppen din for sollys for å assimilere vitamin D. Du bør faktisk utsette deg for solen i 15 til 30 minutter om dagen. Du må prøve å gjøre det tidlig om morgenen eller sent på ettermiddagen.

Et tomt treningsstudio.
Trening stimulerer naturlig testosteronproduksjon.

Finn ut mer i denne artikkelen: Bør vi ta vitamin D som et kosttilskudd?

6. Reduser stressnivået ditt

Kroppen produserer mer kortisol under stress, noe som har vært assosiert med redusert testosteronnivå. Derfor er det også en måte å øke produksjonen av dette mannlige hormonet å unngå stressende situasjoner på.

Når en person er roligere, har testosteronnivå deres en tendens til å øke. For å oppnå denne tilstanden, må du endre livsstilen din.

Å øke testosteronnivået fører til en bedre livskvalitet

Disse anbefalingene for å øke testosteronnivået er ikke ment for å øke sekundære kjønnsegenskaper. I stedet søker de å øke alle de positive effektene av hormonet. Husk at dette hormonet ikke bare påvirker maskuliniserende effekter, men også kardiovaskulær risiko.

Du kan praktisere anbefalingene vi delte her, ettersom de er enkle å bruke. Likevel, hvis du har spørsmål, kontakt helsepersonell for å få råd.

  • Basurto, L., Saucedo, R., Galván, R., Vargas, C., Córdova, N., Campos, S., … & Zárate, A. (2010). Relación entre esteroides sexuales y densidad ósea en el hombre senescente. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 48(1), 13-16.
  • Cardoso, N. P., Pandolfi, M., Ponzo, O., Carbone, S. E., Penalba, R., Mariana, D., … & Reynoso, R. (2010). Efectos de la administración de bisfenol A en etapas clave de la maduración sexual.
  • Buhner, S. H. (2017). Remedios naturales para aumentar la testosterona: cómo mejorar la salud sexual y la energía masculina. Simon and Schuster.
  • Álvarez Álvarez, Aimée M., Roberto M. González Suárez, and Miguel A. Marrero Falcón. “Papel de la testosterona y el cortisol en el síndrome metabólico y la diabetes mellitus tipo 2.” Revista Cubana de Endocrinología 21.1 (2010): 80-90.
  • Bramswig, Jurgen H. “Estatura baja y estatura alta.” Annales Nestlé (Ed. española) 65.3 (2007): 119-129.
  • Vicarioa, M. I., and María Jesús Ceñal González-Fierrob. “Adolescencia. Aspectos físicos, psicológicos y sociales.” Anales de pediatría continuada 12.01 (2014): 42-46.
  • Fernández-Díaz, P., and R. Domínguez. “Efectos de la suplementación con testosterona sobre el rendimiento en resistencia.” Revista Andaluza de Medicina del Deporte 9.3 (2016): 131-137.
  • Rodríguez, David Suárez. “Testosterona y hormona del crecimiento: sistemas de entrenamiento de la fuerza.” RED: Revista de entrenamiento deportivo= Journal of Sports Training 30.1 (2016): 9-19.
  • Adoamnei, Evdochia, et al. “Oligoelementos en la dieta y calidad seminal y niveles de hormonas reproductivas en varones jóvenes: relación con la fertilidad.” Revista Internacional de Andrología 17.2 (2019): 46-54.
  • Demirel, Azam, and Fatih Özkaya. “Deficiencia de Vitamina D en el paciente infértil.” Archivos españoles de urología 71.10 (2018): 850-855.