6 øvelser som anbefales for symptomer på svimmelhet

13 mars, 2021
Følelsen av at alt snurrer, hodepine og kvalme er vanligvis de vanligste symptomene på svimmelhet. I denne artikkelen forklarer vi en rekke øvelser som vil bidra til å lindre disse symptomene.

Ifølge Spanish Society of Otorhinolaryngology and Head and Neck Surgery opplever rundt 80% av befolkningen episoder med svimmelhet på et eller annet tidspunkt i livet, og det er mer vanlig hos voksne over 40 år. Som sådan skal vi i denne artikkelen å dele noen øvelser for å lindre symptomer på svimmelhet.

Selv om det er forskjellige årsaker og typer, svarer den vanligste varianten på et problem i det indre øret, benign posisjonell vertigo. Det utvikler seg vanligvis etter mindre endringer i kroppsstillingen din eller når du har flyttet hodet.

Det som skjer er rett og slett at en rekke bittesmå kalsiumkrystaller som finnes i det indre øret, som hjelper deg å opprettholde balansen, løsner og beveger seg inn i ørets kanal. Som sådan får det deg til å føle at alt snurrer rundt deg.

Hvordan fungerer de anbefalte øvelsene mot svimmelhet?

De anbefalte øvelsene for svimmelhet hjelper de løsrevne krystallene tilbake til det indre øret, der de ikke forårsaker svimmelhetssymptomer.

Før du gjør disse øvelsene er det imidlertid viktig å identifisere hvilket øre som forårsaker problemet.

Den enkleste måten å identifisere hvilket øre som forårsaker problemet på, er ved å vri hodet mot høyre og deretter til venstre og se over skulderen. Etter å ha gjort dette bør du kunne fortelle hvilken retning som får deg til å føle deg mest svimmel. Hvis følelsen for eksempel øker når du vipper hodet mot venstre, er det sannsynlig at dette er den berørte siden.

Mann med smerter.
Symptomene på svimmelhet kommer i de fleste tilfeller i øret.

Les denne: Nakkesvimmelhet: Årsaker og remedier

Symptomer på svimmelhet: Epleys manøver

Epleys manøver består av flere bevegelser for hodet som vanligvis blir veiledet av en lege eller fysioterapeut. Det gjøres på følgende måte:

  • Når pasienten sitter på en seng vil spesialisten dreie pasientens hode 45 grader mot det berørte øret.
  • Spesialisten ber deretter pasienten om å legge seg ned og sørge for at de holder hodet vippet og lar det henge på kanten av sengen. Da vil pasienten sannsynligvis lide en av en svimmelhetsepisode. Hodet skal holdes der til følelsen stopper.
  • Etter dette vil spesialisten dreie pasientens hode 90 grader mot det upåvirkede øret, noe som reposisjonerer krystallene.

En versjon av manøveren du kan gjøre selv

Selv om denne bevegelsen skal overvåkes av en ekspert, skal vi nå forklare en versjon du kan gjøre hjemme:

  • Sett deg på sengen med bena strukket ut foran deg, støttet av en pute.
  • Legg en annen pute bak deg som vil være bak skuldrene når du legger deg.
  • Vri hodet 45 grader mot det berørte øret.
  • Len deg raskt tilbake, legg skuldrene på puten og vent i 30 sekunder.
  • Snu hodet 90 grader, se til motsatt side og vent i 30 sekunder.
  • Gå tilbake til utgangsposisjonen, sittende på sengen.

Symptomer på svimmelhet: Semonts manøver

Akkurat som Epleys manøver bør Semonts manøver veiledes av en lege eller fysioterapeut. Det blir gjort slik:

  • Mens pasienten sitter på sengen snur spesialisten hodet 45 grader mot motsatt side av det berørte øret
  • Med hodet vendt til siden legger spesialisten pasienten på siden til det berørte øret. De ligger slik i 30 sekunder.
  • Senere kan hodet gå tilbake til sin opprinnelige stilling

Foster-manøveren

Foster-manøveren er en av de enkleste å gjøre fordi den ikke krever at du legger deg på sengen, og heller ikke andres hjelp. Du bør følge disse trinnene:

  • Knel på en behagelig overflate og legg hendene på gulvet. Beveg hodet opp og ned til du føler at svimmelheten har avtatt.
  • Senere, før hodet mot gulvet og prøv å berøre knærne.
  • Uten å løfte hodet fra gulvet, vri det 45 grader mot siden av det berørte øret og se på skulderen din.
  • Hold deg i denne stillingen i 30 sekunder.
  • Med hodet vippet 45 grader, løft det nå til samme nivå som skuldrene. Vent ytterligere 30 sekunder med hodet på skrå.
  • Etter 30 sekunder løfter du hodet til du står oppreist igjen.

For å gjøre øvelsen effektivt må du gjenta manøveren tre til fem ganger med en 15-minutters pause mellom hver øvelse.

Brandt-Daroff-manøveren

Brandt-Daroff-øvelsene er veldig enkle å gjøre hjemme. For å gjøre dem må du sitte på sengen og følge disse trinnene:

  • Ligg på siden med hodet vendt opp i en 45-graders stilling i forhold til sengen.
  • Hold deg i denne stillingen i 30 sekunder eller i det minste til svimmelheten forsvinner.
  • Gå deretter tilbake til sittende stilling.
  • Legg deg på motsatt side og gjenta samme rutine.

Ifølge en studie publisert i San Antonio de Murcia Catholic University’s Journal of Physiotherapy er Brandt-Daroff-øvelsene svært effektive når pasienten gjør 5 sett minst 3 ganger om dagen i to påfølgende uker.

Andre øvelser som anbefales for symptomer på svimmelhet

Det finnes også noen andre øvelser som spesialister anbefaler og som kan bidra til å bekjempe lidelsen. Det er viktig å gjøre disse øvelsene med forsiktighet for å unngå fall eller besvimelse som kan følge med syndromet.

Øvelser for balanse og holdningskontroll

Disse øvelsene tar sikte på å gi tilstrekkelig motorisk respons på visse sensoriske stimuli for å forbedre balansen. Her vil vi dele noen av de enkleste:

  • Gå opp og ned 10 trinn med åpne øyne flere ganger. Gjenta deretter denne øvelsen med lukkede øyne.
  • Med føttene fra hverandre og anklene dine hvilende på en matte, flytt vekten din fremover og bakover uten å bøye hoftene. Du skal simulere bevegelsen til en pendel. Deretter gjentar du denne øvelsen flere ganger, men til begge sider. Når du føler deg komfortabel, gjenta den med lukkede øyne.
  • Gå på tærne fremover og bakover i en rett linje. Først gjør du dette med åpne øyne og deretter med lukkede øyne.
  • Stå på ett ben i 30 sekunder. Gjør det først med åpne øyne og deretter med lukkede øyne. Gjenta 5 ganger på hvert ben.
  • Stå nær et underlag du kan lene deg på og løft den ene foten mens du leser bokstavene i alfabetet. Når du har gjort dette med ett ben, gjenta det med det andre.
Symptomene på svimmelhet.
De irriterende symptomene på svimmelhet kan reduseres hvis du gjør øvelsene vi diskuterer i denne artikkelen.

Fortsett å lese: Hva er symptomene på vertigo?

En øvelse for å forbedre okulære reflekser og stabilisere synet ditt

Denne øvelsen er ment å forbedre den visuelle interaksjonen når du utfører hodebevegelser samt forbedre den visuelle stabiliteten.

For å gjøre den må du plassere et kort mot en vegg og stå omtrent 25 centimeter unna det.

Beveg deretter hodet sakte på en horisontal måte fra venstre til høyre og prøv å holde bokstavene i fokus. Gjør denne øvelsen i et minutt, hvil, og gjenta den, men på en vertikal måte.

Rådfør deg med lege om disse øvelsene for svimmelhet

Selv om disse øvelsene vanligvis er nyttige, er det fortsatt nødvendig å konsultere en spesialist om variasjonen av svimmelhet og øvelsene som er mest anbefalt for ditt spesifikke tilfelle. Dette er spesielt tilfelle hvis du har en nakke- eller ryggskade.

Det er normalt å føle svimmelhet under disse øvelsene. Du bør derfor gjøre dem rolig, hvile mellom hvert sett og vente noen minutter før du reiser deg.

  • Foster C. Carol Foster, MD Vertigo Treatment Oct 11. Estados unidos : University of Colorado Denver; 2013.
  • Tratamiento Manual del vértigo posicional paroxístico benigno. Revista de Fisioterapia – Universidad Católica San Antonio de Murcia [Internet]. 2008 [citado 15 octubre 2020];1:43–52. Disponible en: http://193.147.26.104/handle/10952/376
  • Los trastornos del equilibrio, motivo frecuente de consulta en urgencias – Sociedad Española de Otorrinolaringología (SEORLCCC). [Internet]. 2018;. Disponible en: https://seorl.net/wp-content/uploads/2018/12/NP-Vertigo.pdf
  • Pérez P, Franco V, Soto-varelas A, Amor-Dorado JC, Martín E, Oliva M, López J. GUÍA DE PRÁCTICA CLÍNICA PARA EL DIAGNÓSTICO Y TRATAMIENTO DEL VÉRTIGO POSICIONAL PAROXÍSTICO BENIGNO. SOCIEDAD ESPAÑOLA DE OTORRINOLARINGLOGÍA Y CIRUGÍA DE CABEZA Y CUELLO [Internet]. 2016 [citado 13 octubre 2020];. Disponible en: https://seorl.net/wp-content/uploads/2016/05/Gu%C3%ADa-VPPB.pdf
  • Bernal Valls, Esther, Víctor Faus Cuñat, and Raquel Bernal Valls. “Presbivértigo: ejercicios vestibulares.” Gerokomos 17.4 (2006): 197-200.
  • Morera, Enrique Arce, et al. “Efectividad de los ejercicios de Brandt-Daroff en pacientes con vértigo posicional paroxístico benigno.” Revista Cubana de Medicina General Integral 36.3 (2020).
  • Aranda-Moreno, Catalina, and Kathrine Jáuregui-Renaud. “Las maniobras de Epley y de Semont em el tratamiento del vertigo postural paroxístico benigno.” Gac Méd Mex 136.5 (2000): 433-9.