7 matvarer som bekjemper utmattelse

· mars 21, 2016
Selv om avokadoer vanligvis blir tenkt som fetende, er de en av de mest komplette fruktene som eksisterer, og de tilbyr en rekke vitaminer, proteiner og fiber, slik at du kan starte dagen med mer energi.

Noen ganger opplever vi utmattelse på grunn av mye arbeid, stress, følelsesmessige problemer, eller fordi vi ikke får nok hvile. Imidlertid er utmattelse noen ganger uforklarlig og det kan være relatert til en forstyrrelse i kroppens organer.

I denne artikkelen vil vi vise deg flere matvarer. Takket være deres næringsrike egenskaper, gir de deg masse energi og vitalitet, og hjelper deg å bekjempe utmattelse i løpet av få dager: havregryn, pollen, kakao, spirulina, maca, avokado, og kokebanan.

Havregryn mot utmattelse

Havre er et næringsrikt korn som er rikt på fiber, vitaminer og mineraler. Havregryn har den fordelen at det er svært energigivende, men også avslappende egenskaper, noe som gjør det til et godt valg når utmattelsen er relatert til stress, angst eller nervøsitet.

Hvordan bør jeg spise det?

  • Du kan spise det til frokost uten å koke det, eller kombinere det med frukt og yoghurt
  • Havregryn lager en deilig vegetabilsk drikk som kan brukes som en erstatning for melk
  • Du kan bruke havremel i oppskrifter for å lage kjeks, vafler eller pannekaker
  • Bruk det i supper og stuinger for å gjøre dem kremete og for å få en fin tekstur til rettene dine

Les også: Lær hvordan du lager såpe med havregryn i poser

Havregryn mot utmattelse

Pollen

Pollen er en super matvare som er bra for de som føler seg slitne eller de som ikke har matlyst. Det er også et utmerket supplement for barn, idrettsutøvere og gravide kvinner.

Spis det blandet med frokosten din om morgenen, bare sørg for at det er malt til en fin konsistens slik at det blir lettere å fordøye og absorbere det.

Både pollen og andre matvarer som tilbys av bier (honning, propolis) er alltid sterkt anbefalt når du føler deg utmattet og immunforsvaret ditt er lavt.

Kakao

For å fremheve de næringsrike egenskapene til kakao, må vi først skille det fra sjokolade, som er en bearbeidet matvare som ikke er så gunstig som kakao, fordi den inneholder skadelig sukker og fett.

Imidlertid er ren, bitter kakao en medisinsk matvare. Det har stimulerende og regulerende egenskaper, som har en effekt på immunsystemet.

Du kan bruke det i alle typer smoothies og desserter, og gjøre det søtere med honning fra bier, melasse eller agavesirup. Hvis du trenger en tekstur med litt mer fett, kan du kombinere det med litt extra virgin kokosolje.

Kakao mot utmattelse

Spirulina

Denne typen alger har nesten mirakuløse egenskaper for helsen, og de bør inkluderes i det daglige kostholdet ditt. Det er fordi det inneholder en komplett ernæring som kan supplere eventuelle mangler du måtte ha.

Mangler på vitaminer og mineraler kan ofte føre til trøtthet uten noen åpenbare årsaker.

Spirulina kan tas som kapsler eller tilsettes i smoothies til frokosten.

Maca

Denne roten fra Peru brukes nå rundt om i verden som et pulverisert supplement, og dette er takket være dens energiske og stimulerende egenskaper. Den anbefales spesielt for kvinner som lider av symptomer på overgangsalderen, fordi den fungerer som en hormonell regulator.

Forholdsregler bør tas når du tar maca, da det å ta for mye kan føre til nervøsitet. Start med en klype (omtrent 3 gram) og øk gradvis til du er opp til 9 gram som er det meste du bør ta.

Drikk det blandet med juice eller vann.

Avokado

Avokado mot utmattelse

Avokado er en av de sunneste fruktene som eksisterer, på grunn av et utmerket næringsinnhold. Den er rike på vitaminer, mineraler og inneholder også en god mengde proteiner, fiber og sunt fett.

Hvis du spiser en halv mellomstor avokado hver morgen, vil du gi kroppen din en god mengde næringsstoffer, slik at du kan starte dagen med mer energi.

Du kan også bruke avokado i salater og smoothies eller lage en deilig, kald, kremete suppe som forrett.

Besøk denne artikkelen: Fem utrolige naturlige remedier med avokado

Kokebanan (Plantain)

Til tross for at det er en frukt, klassifiseres den som en stivelse. Med en liten mengde kokebanan, vil du føle deg mett og få en god mengde næringsstoffer. De vil gi deg vitalitet de neste timene av dagen din.

Du kan spise dem naturlig eller bruke dem til å lage en deilig smoothie med kakao, maca, og havremelk. Du vil ende opp med en næringsrik og revitaliserende drikke som forebygger utmattelse.

Du kan prøve å steke dem i ovnen med kanel og honning som en sunn dessert på kalde dager.