7 sunne matvarer du kan og bør spise hver dag

De er næringsrike, de er deilige, de fleste er essensielle ingredienser på kjøkkenet, og fremfor alt er de sunne. Hvis du blir vant til å spise disse matvarene daglig, vil kroppen din takke deg!

Leter du etter flere grunner til å spise sunne matvarer?

Mat er en av de viktigste faktorene når det gjelder fysisk og psykisk helse. Tross alt er sunn mat hvordan du får næringsstoffene som kroppen din trenger for å kunne jobbe og unngå å utvikle sykdommer.

I dag er kvaliteten på kostholdet betydelig redusert på grunn av de økte mengdene av bearbeidet mat som selges som et raskt og godt alternativ for å tilfredsstille sulten.

Som et resultat, har antallet av personer med fedme økt med en alarmerende hastighet. I tillegg er det flere og flere tilfeller av personer diagnostisert med hjerte- og karsykdommer.

Heldigvis kan hvem som helst endre kostholdet sitt for å gjøre det sunnere og mer egnet for kroppens behov.

På grunn av dette, ønsker vi i dag å anbefale sju fantastiske sunne matvarer som vil bidra til å beskytte helsen din og assistere med vektkontroll.

Finn ut hva de er!

1. Fullkorn

I stedet for å velge mel og andre raffinerte matvarer, lønner det seg å begynne å konsumere fullkorn.

Denne sorten av korn karakteriseres av et høyt fiberinnhold, et næringsstoff som forbedrer fordøyelseshelsen mens det bidrar til å regulere kolesterolnivået ditt.

Den inneholder også folsyre og antioksidanter som har vært knyttet til forebygging av tykktarmskreft.

Se også: Brød og olivenolje: Den perfekte kombinasjonen

2. Kaldtvannsfisk

De fleste fisketypene har viktige ernæringsmessige kvaliteter, men den typen som skiller seg ut er kaldtvannsfisk.

Det høye innholdet av omega-3-fettsyrer i denne sorten har gjort den til en av de viktigste sunne matvarene for å opprettholde god kardiovaskulær helse.

De samme aktive stoffene gir dem antiinflammatoriske egenskaper som har vist seg å være effektivt for å kontrollere lidelser som leddgikt og slitasjegikt.

3. Olivenolje

Olivenolje er en viktig ingrediens i Middelhavsdietten, og er en sunn type fett. Takket være oljesyre og hydroksytyrosol den inneholder, har den muligheten til å forbedre kolesterolnivået ditt.

Antioksidanter i olivenolje hindrer oksidasjon av lipider inne i arteriene, noe som reduserer risikoen for at de stivner eller utvikler blokkeringer.

I tillegg er denne oljen en utmerket alliert for helsen til huden din fordi den reduserer cellulær skade og forhindrer tegn på for tidlig aldring.

4. Grønn te

Denne populære drikken, som ble kjent for sine slankende kvaliteter, er nå kjent for å være en av de beste mulighetene for å forebygge sykdommer.

Grønn te stimulerer avgifting av leveren din og bidrar til å beskytte cellene mot utvikling av alvorlige lidelser, som for eksempel kreft.

Det reduserer også kolesterolnivået og renser blodet for å fjerne giftstoffer fra sigarettrøyk og miljøgifter.

5. Hvitløk og løk

Disse to sunne matvarene går hånd i hånd fordi de har svært like medisinske kvaliteter, og er like effektive i kroppen din.

Deres viktigste ressurs er deres svovelforbindelser, som reduserer blodtrykket, kolesterolnivåer og metabolske forstyrrelser.

Det har også blitt funnet at de er kraftige anti-kreftmidler som er i stand til å beskytte cellene mot lunge-, hud- og tykktarmskreft.

Begge er kraftige rensemidler for kroppen din, og er i stand til å eliminere patogener uten å skade din delikate bakterielle flora.

6. Avokado

Det er ingen overraskelse at avokado har blitt en av favorittene når det gjelder sunne matvarer i farmasøytiske og kosmetiske næringer.

Denne grønne frukten er en rik kilde til essensielle fettsyrer som fremmer godt kolesterol og fjerning av triglyserider.

Avokado inneholder vitaminer C og E, antioksidanter som reduserer cellulær skade og forhindrer aldring. De gir også kalium og magnesium, to essensielle mineraler for å beskytte leveren, nyrene og hjertet.

7. Grønne bladgrønnsaker

For et mer balansert og sunt kosthold, finnes det virkelig et bedre valg du kan ta enn å begynne å inkludere mer næringsrike grønne grønnsaker i måltidene dine?

Deres høye antioksidantinnhold forhindrer skade fra tungmetaller og skaper en beskyttende barriere for å forhindre alvorlige sykdommer.

Når du spiser dem rå, får du en stor mengde flavonoider og karotenoider som forhindrer for tidlig aldring av kroppens store organer, inkludert huden.

Takket være deres høye fiberinnhold, forbedrer de fordøyelsen, reduserer matsug og passer for personer med type 2-diabetes.

Noen av disse grønnsakene inkluderer:

  • Brokkoli
  • Blomkål
  • Kål
  • Spinat
  • Bladbete
  • Selleri
  • Persille

Ønsker du å forbedre kostholdet ditt? Ikke nøl med å begynne å legge til disse matvarene til dine daglige måltidsplaner gjennom ulike oppskrifter. På kort tid vil du føle at kroppen din blir sterkere og du vil også legge merke til noen endringer når det gjelder figuren og vekten din.

FRA NETTET