7 ting som indikerer at stressnivået ditt er for høyt

· oktober 19, 2016
Det er visse fysiske faktorer som kan fortelle deg at stressnivået ditt er ute av kontroll. Du må ha kontroll på følelsene dine for å unngå dette.

Det er visse fysiske faktorer som kan fortelle deg at stressnivået ditt er ute av kontroll. Du må håndtere følelsene dine for å unngå dette.

Vår moderne livsstil, flere jobber og hverdagsproblemer kan føre til at du tror at stress er en naturlig del av livet.

Selv om det er en normal fysiologisk reaksjon på eventuelle uheldige situasjoner som oppstår fra dag til dag, kan effektene forsterkes når ting blir litt vanskeligere.

Det er bevist at langvarig eksponering for et høyt stressnivå kan øke risikoen for hjertesykdom, et svekket immunsystem og økt risiko for depresjon.

Mens de fleste symptomene på stress vises i endringer i holdningen, finnes det flere fysiske konsekvenser som kan ha en sterk relasjon til det.

American Psychological Association advarer om at høye stressnivåer påvirker verden mer i dag enn noen gang tidligere i historien.

Det mest bekymringsverdige er det faktum at de fleste tilfellene ikke får tilstrekkelig oppmerksomhet og fører til slutt til mer seriøse lidelser.

Fordi alle vil lide av stress en eller annen gang, er det viktig å vite hva som kan indikere at det begynner å komme ut av kontroll.

Vi anbefaler at du leser: Forstå de negative effektene av stress

1. Elveblest eller utslett som et tegn på at stressnivået ditt er høyt

utslett

Hvis du aldri har vært allergisk mot noe og plutselig oppdager at du er dekket med røde vabler eller et utslett, er det sannsynligvis på grunn av et høyt stressnivå.

Når kroppen din opplever denne lidelsen har immunsystemet en tendens til å komme inn i en ubalanse. Dette gjør at kroppen initierer til frigjøring av et kjemikalie kjent som histamin.

Hvis det ikke blir kontrollert i tide, kan elveblest og andre hudlidelser oppstå. Faktisk kan du utvikle hudproblemer som du aldri har vært sensitiv for tidligere.

2. Konstant hodepine

Hodepine og migrene er symptomer hos de som er under stress eller prøver å løse vanskelige situasjoner.

Dette er et resultat av frigjøringen av visse kjemikalier som forstyrrer funksjonen av nervesystemet og blodårene i hjernen.

Det er også noe som ofte påvirker musklene og fører til det som kalles en spenningshodepine.

3. Mageproblemer

magesmerter

Mange ulike fordøyelsessykdommer har å gjøre med konstante eller regelmessige episoder av fysisk og mentalt stress.

Hormonene som forårsaker stress kan endre funksjonen til mage-tarmkanalen og forårsake symptomer som oppbygging av giftstoffer, gasser og betennelser.

I noen tilfeller kan det også øke antall ganger tarmen trekker seg sammen, og dette resulterer i kramper og diaré.

4. Konstant forkjølelse

Kortisol som frigis på grunn av høyt stressnivå forårsaker en blokkering i immunsystemet. Dette kan igjen redusere kroppens evne til å bekjempe patogener som påvirker luftveienes helse.

Det er stor sannsynlighet for at stressede mennesker vil få forkjølelser, forkjølelsessår og andre bakterie- og virussykdommer.

Det verste er at hvis problemet ditt ikke blir løst, er det vanskelig for en medisinsk behandling å hjelpe deg å bli frisk.

5. Økning av akne

kviser

Alle vet at akne er et hudproblem som kan utløses av mange faktorer. Selv om tenåringer er de som rammes oftest, kan også voksne oppleve dette problemet på grunn av stress.

Det ser ut til å være utløst av en hormonell ubalanse hvor kortisolnivåene dominerer i forhold til andre stoffer.

Dette hormonet forstyrrer aktiviteten av hudens talgkjertler og øker produksjonen av oljer.

Det overflødige talget samler seg i porene og resulterer i utbrudd av hudormer og kviser.

6. Søvnløshet

Søvnløshet og vanskeligheter med å få en avslappende søvn kan ha mye å gjøre med din følelsesmessige tilstand og vanene du har i løpet av dagen.

En person der stressnivået er ute av kontroll kan oppleve muskelsmerter, tanker som er fokusert på stressende situasjoner og en redusert mulighet til å sovne når de trenger det.

Det mest seriøse med dette faktum er at over tid tærer det på kroppen, og fysiske lidelser som vil redusere livskvaliteten din kan utvikles.

Les også: 4 nyttige tips for å bekjempe søvnløshet

7. Overdreven tretthet

utmattelse

Utmattelse eller ekstrem trøtthet er en normal reaksjon kroppen har når du ikke får nok hvile og er regelmessig utsatt for fysisk og psykisk stress.

Disse symptomene er ledsaget av endringer i humøret, inkludert depresjon, angst og irritabilitet.

Kjenner du igjen noen av disse symptomene? Hvis du har vært plaget av dette nylig, skaff deg en time hos legen din og søk alternativer for å hjelpe deg å redusere stressnivået ditt.