7 vaner for å effektivt ta farvel med halsbrann

mars 11, 2020
Halsbrann er en veldig ubehagelig følelse som kan ha alvorlige konsekvenser for kroppen din. Å påta deg noen gode vaner kan hjelpe deg med å forhindre det.

Har du noen gang lagt merke til en brennende følelse og ubehag i magen etter å ha spist? Denne følelsen er kjent som halsbrann. Det dukker ofte opp etter at man har spist store mengder eller når du spiser krydret eller fet mat. Lær 7 vaner for å ta farvel med halsbrann!

Hva er halsbrann?

Ofte er surhet i magen et resultat av gastroøsofageal reflukssykdom. Det oppstår når maten i magen kommer tilbake til spiserøret. Dette genererer en brennende følelse og brystsmerter når den stiger opp fra magen.

Hvis en person ofte lider av sure oppstøt minst to ganger i uken, lider de sannsynligvis av halsbrann.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Gastroøsofageal reflukssykdom (GERD): Symptomer og behandling

Hva er hovedårsakene til halsbrann?

halsbrann

Sure matvarer er en av de vanligste faktorene i refluks. Blant disse finner vi:

  • Tomater
  • Sitrusfrukt
  • Krydret mat

Noen vaner som å drikke alkohol og tobakk kan også forårsake halsbrann. Andre årsaker kan være diabetes og astma.

Ved å trykke veldig hardt på magen kan det også tvinge nedre spiserørsfinkter å til å sende mat tilbake i spiserøret. Dette forårsaker halsbrann og svie i halsen siden refluksen kan nå munnen. Av denne grunn lider noen overvektige mennesker og gravide kvinner av halsbrann.

Tilsvarende kan noen medisiner påvirke denne situasjonen:

  • Antikolinergika, betablokkere, progestagen og teofyllin
  • Trisykliske antidepressiva
  • Visse beroligende midler for angst

De vanligste symptomene som kommer med halsbrann

På grunn av dette ubehaget, sendes syren som finnes i magen, opp i spiserøret, og forårsaker smerte og en brennende følelse. Det kan føles som en krampe eller skarp smerte bak brystbenet. Noen mennesker oppfatter denne smerten som om det var et hjerteinfarkt.

Den brennende følelsen i magen kan strekke seg til brystet og en del av halsen og forårsake en bitter smak som strekker seg til ganen. Noen ganger, når syren når strupehodet, kan det føre til hoste og utslett hos pasientene. Når det gjelder et alvorlig problem med halsbrann, kan det til og med forringe tannemaljen.

Les: Årsaker til og naturlige preparater for å behandle mellomgulvsbrokk

7 vaner for å ta farvel med halsbrann

For å forhindre halsbrann er det første du bør gjøre å besøke legen din for å lære om alvoret i problemet. Når du vet dette, kan du ta i bruk vaner som forbedrer og lindrer den brennende følelsen så mye som mulig. Det er viktig å ha støtte fra legen din for å finne den beste løsningen.

Du bør vite at livsstilen din kan hjelpe deg med å forhindre og lindre de mest smertefulle symptomene som er forårsaket av denne sykdommen og alle dens varianter. Når det er sagt, her er noen vaner som kan hjelpe deg.

1. Spis sakte for å hanskes med halsbrann

kvinne som spiser salat

Å spise mat riktig og sakte kan bidra til at sure oppstøt i magen holder seg lave. For dette er det viktig å tygge maten veldig godt. Dette sikrer rask, enkel nedbryting og fordøyelsen tar mindre tid.

Hvis dette gjøres ordentlig, vil ikke magen støte opp syre eller gjøre problemet verre.

2. Unngå utløsere

Mange matvarer utløser halsbrann. Dette inkluderer noen drinker, for eksempel de som inneholder koffein, brus, sitrusjuice og alkohol.

Derfor kan du fjerne ubehag ved å slutte å drikke dem.

3. Spis regelmessig for å ta farvel med halsbrann

For å kunne ta farvel med halsbrann er det nødvendig å kontrollere måltider, samt mengden mat. Dette betyr at du bør prøve å dele opp spisetidene dine godt. Glem store måltider og spis i stedet små retter oftere.

4. Sov godt

En vane som kan føre til ubehag i magen hos personer som lider av refluks, sover i en dårlig stilling. Posisjonen du sover i kan forårsake trykk i magen og føre til at sure oppstøt slipper ut.

For å unngå dette, prøv å ikke sove på høyre side. Noen spesialister anbefaler å hvile på ryggen eller ligge på venstre side.

5. Oppretthold en sunn vekt

Overdreven kroppsvekt kan forårsake mange helseproblemer. Blant de vanligste er kardiovaskulære ubehag og andre problemer som refluks.

Dette er fordi fettet som samles opp i magen presser mot magen og får syren til å bevege seg inn i spiserøret. Samtidig fører det til at fordøyelsen går tregere.

6. Stump røyken

kvinne som stumper røyken

Vitenskapelige studier har vist at nikotin får magesyre til å vende seg oppover og forårsaker svie, i tillegg til andre ubehag. Faktisk lider røykere mer av halsbrann sammenlignet med mennesker som ikke røyker.

7. Unngå reseptfrie medisiner

Ikke bruk reseptfrie medisiner for å lindre symptomene på en urolig mage. Det er viktig at du først besøker legen din for å finne ut av den sanne årsaken til problemet. På den måten får du diagnosen og får riktig resept.

Hvis du bruker reseptfri medisin over lang tid, kan det nemlig være skadelig for helsen din.