8 naturlige måter å styrke beina dine på

oktober 30, 2017
Visste du at når du trener med vekter, trener du ikke bare musklene dine, du styrker også beina dine? Det hjelper deg med å unngå risikoen for osteoporose og mulige brudd.

Har du noen gang lurt på om du trenger å styrke beina dine? Kan du tenke på en god tid i livet for å gjøre det? I dag vil vi fortelle deg litt mer om dette emnet.

Menneskekroppen inneholder 206 bein som varierer i lengde, bredde og funksjon, som alle utgjør skjelettsystemet.

Beina dine er forbundet med ledd, som lar dem bevege seg. De er adskilt av brusk, som hindrer dem i å gni mot hverandre og slites ut.

Generelt omfatter hovedfunksjonene til skjelettsystemet ditt å:

  • Støtte hele din kroppsvekt
  • Tillate bevegelse
  • Beskytte dine vitale organer som ligger bak eller under det

Gitt betydningen av skjelettsystemet, er det viktig å ta vare på det og følge de riktige rådene for å holde beina sterke og sunne.

Heldigvis er det noen helt naturlige alternativer som vil hjelpe deg med å nå dette målet:

1. Spis grønnsaker

Grønnsaker

Vanligvis er grønnsaker en fin måte å styrke beina på og opprettholde god helse.

C-vitamin fremmer produksjonen av beindannende celler. Antioksidantvirkningen av dette vitaminet kan til og med hjelpe til med å reparere skadene som allerede finnes i skjelettsystemet.

Å spise grønnsaker lar deg øke beintettheten din. Dette er bare mengden kalsium og andre mineraler som er tilstede i beina dine.

Jo større beintetthet, desto mindre sannsynlig er det at du vil oppleve problemer som osteopeni og osteoporose.

Se også: 8 fantastiske ting brokkoli gjør for helsen din

2. Spis protein

Hvis du ikke spiser nok protein, begynner prosentandelen kalsium som absorberes av beina å reduseres.

Husk å alltid være forsiktig og konsumere protein i moderasjon, fordi for mye av det kan komplisere innsatsen for å styrke beina dine.

Det anslås at rundt 100 gram protein om dagen kan være gunstig for å:

  • Opprettholde benmassen i årene under overgangsalderen
  • Redusere risikoen for brudd hos eldre

3. Spis mat som er rik på kalsium

Matvarer med kalsium

Daglig forbruk av disse matvarene er nøkkelen til å styrke beina dine. Dette skyldes at kalsium er en av de viktigste mineralene som utgjør beinstrukturen.

  • Den mest effektive måten å absorbere kalsium på, er å innta det gjennom dagen i forskjellige matvarer.
  • Selv om det er mulighet for å ta kalsiumtilskudd, kan de ikke absorberes så bra som mat.

Hvis du bare konsumere en brøkdel av kalsiumet du trenger på en dag, er det kanskje ikke nok til å hjelpe deg å unngå å bygge opp en mangel, noe som kan føre til problemer i det lange løp.

4. Få nok vitamin D

Dette vitaminet hjelper kroppen din med å absorbere og fiksere kalsium i beina dine. Du kan få vitamin D ved å spise fisk, lever, ost eller ved sollys.

Mange mennesker har imidlertid fortsatt mangel på dette vitaminet, og må ta kosttilskudd for å opprettholde optimale nivåer.

En god måte å styrke beina på er å gå en 30 minutters spasertur hver dag ute. Bare pass på å bruke solkrem for å unngå å bli brent.

5. Unngå kosthold med veldig lavt kaloriinnhold

Disse typene dietter, i tillegg til å senke stoffskiftet ditt, reduserer muskelmassen og øker angstnivåene, mens de påvirker beinstrukturen din negativt fordi du mister beintetthet.

Når du prøver å gå ned i vekt, er det viktig at du opprettholder et variert og balansert kosthold for å styrke beina samtidig.

Dette betyr at du trenger å spise en god dose grønnsaker med protein og en liten porsjon sunne fettstoffer.

6. Kollagen

Kollagen

Selv om det ikke er nok vitenskapelig bevis for å støtte alle fordelene, vil dette tilskuddet bidra til å styrke beina dine fordi det er en av de viktigste komponentene av proteiner i kroppen.

Folk som har leddgikt vet allerede at å ta gelatin eller kollagen, bidrar til å redusere smerten som er forbundet med denne sykdommen.

7. Spis mat som er rik på magnesium og sink

I tillegg til kalsium finner du også magnesium og sink i beina dine. I forbindelse med vitamin D, fremmer magnesium også absorpsjon av kalsium.

Sink forbedrer dannelsen av beinmargceller og forhindrer overdrevent beintetthetstap.

For å få dette mineralet bør du legge til følgende i kostholdet ditt:

  • Spinat
  • Reker
  • Kreps
  • Linfrø eller gresskarfrø
  • Rødt kjøtt

8. Styrketrening

Styrketrening er svært effektivt for å forbedre beintettheten og redusere triggere for betennelse og smerte.

Denne type trening favoriserer ikke bare økningen av muskelmassen – det bidrar også til å styrke beina dine.

Av den grunn, når tenåringer og unge voksne trener med vekter, forbedrer det styrken og massen av beina deres.

Vi anbefaler å lese: 5 overraskende årsaker til betennelse

Styrking av beina dine er veldig enkelt

Som du kan se, er det ikke så vanskelig å holde beina sterke og sunne. Bare innlemme bestemte matvarer i kostholdet ditt og få mye mosjon for å øke beintettheten.

Med disse små endringene har du lavere risiko for å utvikle osteoporose og beinfrakturer senere i livet.

FRA NETTET