5 proteinrike matvarer du bør inkludere i kostholdet ditt

Når vi tenker på å øke proteininntaket i kostholdet vårt, har vi en tendens til å vende oss til rødt kjøtt. Imidlertid finnes det mange andre matvarer som kan gi oss betydelige mengder av dette næringsstoffet.

Å høre på at folk snakker om protein er helt normalt, spesielt når du er vant til å gå på treningsstudio, som er et sted hvor det å spise protein anbefales for å fremme muskelutvikling.

For å inkludere protein i kostholdet ditt, er det vanligvis anbefalt å spise mat som rødt kjøtt. Men er kjøtt den eneste kilden til protein?

Hva er proteiner?

For å forstå litt mer om dette emnet, er det nødvendig å vite hva proteiner er og hva kroppen trenger dem for.

Proteiner er en serie av molekyler som består av animosyrer, som settes sammen av peptidforbindelser.

Dessuten inneholder hvert protein mineraler som:

  • Nitrogen
  • Oksygen
  • Karbon
  • Hydrogen
  • Fosfor (dette finnes i de fleste proteiner, men ikke alle)

Deres tilstedeværelse i kroppen forklarer deres betydning. Hvert protein er funnet i flertallet av celler.

I bunn og grunn deltar de aktivt i biologiske prosesser.

Proteinenes funksjoner

Gitt at de er involvert i flertallet av kroppens aktiviteter, spiller proteiner en viktig rolle i veksten.

De bidrar også til å transportere oksygen gjennom blodforsyningen.

Proteiner er en grunnleggende komponent av enzymer, noen hormoner, og til og med antistoffer, som er ansvarlige for å forsvare kroppen fra eksterne agenter.

Mat og proteiner

Gitt det vi nettopp har sagt, bør disse kraftige næringsstoffene inntas ofte.

Så, maten er den viktigste måten å oppnå dette på. Til dette formålet er det tilrådelig å vedta et balansert og fullstendig sunt kosthold.

Det er nødvendig å vite hvilke matvarer som er rike på protein for å konsumere flere av dem. I denne artikkelen snakker vi om de mest anbefalte høy-proteinmatvarene.

1. Brønnkarse

Selv om navnet kanskje ikke er veldig kjent for oss, er brønnkarse en av de vanligste grønnsakene i verden. Det vokser ofte i Asia og Europa.

For tiden vokser det og selges i andre kontinenter, noe som gjør det til et veldig enkelt alternativ for å bidra til et sunt, balansert kosthold.

Det inneholder 1,6 gram protein for hver 100 gram.

Oppdag: 5 deilige veganske smoothies som er rike på vegetabilsk protein og fiber

2. Nøtter

Mange har en tendens til å tenke på nøtter som deilige, men heldigvis skiller de seg ikke bare ut for smaken deres.

Denne typen mat gir uendelige fordeler for kroppen.

Mange av disse fordelene kommer uten tvil av deres høye proteininnhold.

Mens hver type nøtter inneholder forskjellige mengder proteiner, inneholder de 17 gram protein i hver porsjon på 100 gram i gjennomsnitt. Blant annet anbefales følgende nøtter:

  • Cashewnøtter
  • Mandler
  • Pistasjnøtter
  • Peanøtter

Det er viktig å huske på at det er ideelt å spise dem rå for å få de beste resultatene.

3. Artisjokk

Denne grønnsaken er ganske kjent – ikke bare for dens næringsegenskaper, men også for sin rikdom av proteiner.

Den skiller seg ut for sine fordøyelsesfordeler, og den favoriserer også vekttap og er mettende. Den gir også 3,3 gram protein for hver porsjon på 100 gram.

Samlet sett er dette en av de beste alternativene å ta med i kostholdet ditt.

Ikke gå glipp av: Oppdag fordelene med artisjokkvann

4. Brokkoli

Det er på tide å sette dine fordommer om smaken av brokkoli til side: det er klart at de som har blitt lært opp til å spise denne grønnsaken bare nyter godt av det.

En av de mange grunnene til at brokkoli er en så flott grønnsak, er fordi den har store mengder proteiner: ca. 11,1 gram protein i hver 100 gram rå brokkoli. På grunn av dette, har mange en tendens til å sammenligne den med en porsjon rødt kjøtt.

5. Fisk

Selvfølgelig kunne vi ikke utelate en av de mest populære og sunne matvarene i verden fra denne listen.

Fisk gir ikke bare omega-3-fettsyrer, men inneholder også betydelige mengder protein.

Det anslås at en porsjon på 85 gram gir rundt 27 gram protein.