9 ting som skjer mens du sover

Mens du sover, fortsetter kroppen å fungere, selv om øynene er lukket og du ikke beveger deg i sengen. Men hva skjer? Vi forteller deg i denne artikkelen!
9 ting som skjer mens du sover

Siste oppdatering: 10 desember, 2021

Vi har en tendens til å tenke at når vi legger oss, er det som om kroppen går i dvale til neste dag. Men ingenting kan være lenger fra sannheten! Kroppen fortsetter å fungere og utfører viktige funksjoner. Mens du sover repareres ødelagte celler, energi som går tapt i løpet av dagen lades opp, og immunforsvaret stimuleres.

Vil du vite hvordan kroppen fungerer når du sover? Så les videre!

Ni utrolige ting som skjer mens du sover

Visste du at en tredjedel av livet ditt går med til å sove? Det kan være litt mer eller litt mindre, men sannheten er at i de timene er ikke kroppen lammet mens man venter på at vekkerklokken skal ringe eller at støy fra gaten får deg til å hoppe ut av sengen.

I denne artikkelen skal vi fortelle deg hva som skjer i kroppen når du sover.

1. Kroppen “rister”


Mujer durmiendo.

Spasmer av denne typen er hyppigere enn vi tror. Omtrent 70 % av verdens befolkning «lider» av dem. I tillegg er det visse utløsere for skjelvinger, som stress eller hva vi spiser. De er også relatert til kroppens forandring når du sovner.

Den såkalte myokloniske rykkingen er den “støtende” følelsen av å sovne. Søvnmyoklonus trenger sjelden behandling. Det kan imidlertid være et symptom på mer komplekse søvnforstyrrelser. I dette tilfellet er det nødvendig å gå til en profesjonell.

2. Det produseres mer gass

Vi kan ikke kontrollere kroppen mens vi sover. Hvis vi legger til det faktum at kroppen er i en mer avslappet stilling, er det lettere for gass å slippe ut uten vår tillatelse!

Hvis dette noen gang har skjedd deg og du er litt flau, så ikke bekymre deg. Det er noen ting du kan gjøre for å hjelpe.

Hvordan, lurer du kanskje på?

Spis en litt middag. Unngå belgfrukter og la tre timer gå mellom det siste måltidet før du legger deg. I tillegg er det bevis på at det siste måltidet vi spiser i løpet av dagen bidrar til overvekt eller fedme.

3. Du tror hodet ditt kommer til å eksplodere

Eksploderende hode mens du sover

Denne merkelige følelsen er kjent på engelsk som eksploderende hode-syndrom. Dette er noe veldig merkelig som skjer ofte. Noen mennesker har rapportert at det er en forferdelig følelse. De våkner etter å ha hørt en veldig høy lyd, som en eksplosjon.

Du kan hoppe ut av sengen og løpe bort til vinduet for å se om bilen din er i god stand eller om naboene dine sover fredelig. Du kan til og med føle deg desorientert og redd.

Dette skjer i perioder med mye stress og angst eller hvis du ikke får nok søvn. Det anses som en ufarlig tilstand.

4. Du går ned i vekt

Hvordan? Vent – jeg trenger ikke å begynne på en diett eller gå på treningsstudio? Da leger jeg meg bare med en gang!

Ikke så fort. Det er ikke så lett. Du våkner ikke bare og er noen kilo lettere. I stedet, i løpet av timene med søvn, bruker kroppen den samme energien som når du er våken (for å opprettholde aktive, vitale funksjoner).

Omvendt, hvis du sover dårlig eller lite, genererer du mer ghrelin, et hormon som gjør at vi får mer matlyst når som helst på dagen.

5. Du drømmer nesten alltid om de samme tingene

Sueñas siempre lo mismo.

Kanskje du ikke husker det, men du drømmer ofte om samme situasjon eller person hver natt (eller flere ganger i uken). Teorien som forklarer dette kalles “trusselsimulering” og indikerer at drømmer projiserer vår frykt og traumer.

Det slutter imidlertid ikke der, siden det antas at vi drømmer om det så mange ganger som nødvendig til vi møter problemet og løser det.

6. Du vokser

Veksthormoner stimulerer barns og unge voksnes vekst og lar muskler, bein og vev regenereres. De frigjøres oftest i de dype stadiene av søvn, for eksempel det sene NREM-stadiet. Noen studier har funnet ut at søvnhormon øker insulinresistens, noe som får blodsukkeret til å stige.

Hypofysen produserer det ved bunnen av hjernen. Fra og med voksen alder, reduseres mengden veksthormon som produseres sakte.

7. Musklene blir lammet

Musklene skrur seg av mens du sover

Men ikke alle! Vær trygg, du vil ikke slutte å puste, og hjertet ditt vil ikke slutte å slå mens du sover. Kroppen instruerer visse muskler til å låse seg. På denne måten unngår vi å bevege oss til drømmerytmen.

Problemet er når hjernen ikke gir signal til enkelte muskelgrupper om å våkne og vi tror vi har mistet en arm midt på natten! Det kan også skje at den sovner ved å la et lem ligge helt stille, og den uutholdelige prikkingen begynner.

Denne prikkingen kan skyldes en tilstand kjent som nattlig parestesi, så det anbefales å oppsøke lege for å anbefale den mest passende behandlingen hvis dette er ditt tilfelle.

8. Hjernen renser seg selv

Dette betyr at i løpet av søvntimene benytter sinnet anledningen til å eliminere alt det anser som ubrukelig, fra noe du så på TV til et minne eller en opplevelse fra den dagen.

Mens vi sover, filtrerer hjernen all data den mottar. Derfor antyder en teori at drømmer er et resultat av våre daglige handlinger.

9. Øynene beveger seg mer

Salud ojos.

I søvnfasen kalt “REM” (Rapid Eye Movement), beveger øyeeplene seg frem og tilbake uten å stoppe. Det er som om det var en skjerm med hundrevis av scener i lysbilder som følger etter hverandre uten pause,

I dette stadiet forbereder kroppen seg på hvile, og mange funksjoner eller muskler er fortsatt i drift som om vi var våkne. Et annet merkelig faktum om REM-fasen: Hvis vi våkner i denne fasen, vil vi føle oss uthvilte og våkne.

Derfor må du få en god natts søvn slik at kroppen kan utføre alle funksjonene mens du sover. På denne måten vil du våkne full av energi til å møte en ny dag!

Det kan interessere deg ...
Hvor mange timer søvn trenger vi?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Hvor mange timer søvn trenger vi?

Vet du hvor mange timer du bør sove? Å ikke få nok timer med søvn kan få alvorlige konsekvenser i livet vårt. Finn ut mer her.



  • Yetton BD, Niknazar M, Duggan KA, McDevitt EA, Whitehurst LN, Sattari N, et al. Automatic detection of rapid eye movements (REMs): A machine learning approach. J Neurosci Methods. 2016;
  • Erro ME, Navarro MC. Mioclonías: Caracteristícas clínicas y neurofisiólogicas, etiología y tratamiento. Revista de Neurologia. 2009.
  • GIMÉNEZ O, CAIXÀS A. Ghrelina: de la secreción de hormona de crecimiento a la regulación del equilibrio energético. Endocrinol y Nutr. 2004;
  • Reinoso-Suárez F. Neurobiología del sueño. Rev Med Univ Navarra. 2005;
  • Cantero, J. L., M. Atienza, and R. M. Salas. “Valor clínico de la coherencia EEG como índice electrofisiológico de conectividad córtico-cortical durante el sueño.” Rev Neurol 31.5 (2000): 442-454;

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.