Alt du trenger å vite om bursitt

· april 25, 2018
Selv om det finnes naturlige remedier som kan bidra til å lindre betennelse og smerte, hvis du lider av bursitt, er det å gå til en spesialist for en medisinsk diagnose det første du bør gjøre.

Menneskekroppen er svært utsatt for lokaliserte betennelser som kan relateres til mange faktorer. Et klart eksempel på dette er bursitt, en ubehagelig og smertefull sykdom, som er mye mer vanlig enn folk tror.

Bursa

Også kjent som slimpose, dette er en pose pakket inn i synovialt vev og viskøse væsker, plassert i ulike deler av kroppen.

Selv om de er veldig små, er hovedfunksjonen ekstremt viktig, siden de forhindrer friksjon mellom beinendene. Dermed forhindrer de sykdommer som artritt eller slitasjegikt.

  • Enkelt forklart er en bursa en slags pute for beinene.
  • En sykdom relatert til bursa er bursitt, en tilstand som få mennesker vet om, men som faktisk er ganske vanlig.

Hva er bursitt?

Bursitt

Når vi så går videre fra denne bakgrunnsinformasjonen er bursitt betennelse i bursae synoviales. Det kan også referere til irritasjon av slimposen.

Denne tilstanden har en tendens til å påvirke leddene i:

  • Hæler
  • Albuene
  • Håndledd
  • Skuldre
  • Knær
  • Bekken
  • Knoker (både i hender og føtter)

Typer av bursitt

Til tross for å være et tilsynelatende enkelt problem, kan bursitt deles inn i to hovedtyper:

Akutt

  • Dette preges av rød farging av huden og en litt høyere temperatur i forhold til resten av kroppen.
  • Normalt er dette et tilfelle av infeksjon.

Kronisk

  • Dette avviker ikke mye fra akutt bursitt. Det er faktisk utviklingen av langvarig akutt bursitt.
  • I dette tilfellet er smerten og rødheten mye mer markant.
  • Når det gjelder de potensielle årsakene, kan det skyldes tidligere leddskader.

Årsaker til bursitt

Bursitt

Nesten alle kan lide av bursitt. Imidlertid er de eldre de mest berørte.

I dette tilfellet er hovedårsaken til denne tilstanden overbruk, eller rettere den gjentatte bevegelsen av leddet.

Derfor påvirkes også personer som deltar i visse repeterende aktiviteter. På grunn av dette har mange forskjellige personer, fra svømmere til tømrere, en forhøyet risiko for å utvikle bursitt.

På den annen side kan direkte skade og enkelte sykdommer, slik som gikt, også forårsake det.

Hvordan gjenkjenne bursitt?

Det er ikke veldig vanskelig å gjenkjenne denne sykdommen, og enda mindre hvis det er hos en person som utfører mye repeterende bevegelse på en eller flere ledd.

Selv om symptomene er avhengige av hvor problemet oppstår, er de mest sannsynlige:

  • Stivhet
  • Ømhet rundt den berørte leddet
  • Opphovning
  • Rødhet
  • Leddsmerter
  • Feber (i mer alvorlige tilfeller)

Hva kan man gjøre?

Smerten, betennelsen og ubehaget gjør at vi vil lete etter remedier av noe slag. Men det mest hensiktsmessige er først og fremst å gå til en medisinsk profesjonell.

Når de har gjort en offisiell diagnose, bør du følge anbefalingene til punkt og prikke.

Deretter kan vi se på ulike naturlige remedier for å komplettere den medisinske behandlingen.

Eplecidereddik

Eplecidereddik

Dette anses for å være sjefen for bursittremedier på grunn av dens viktigste egenskaper.

Eplecidereddik bidrar til å redusere betennelse så vel som å gi protein til kroppen.

Ingredienser
  • ½ kopp eplecidereddik (125 ml)
  • 1 ss. honning (25 g)
Forberedelse og bruk
  • Bland eddik og honning i en bolle.
  • Fukt et håndkle eller en absorberende klut i blandingen.
  • Legg det på det berørte området og la det virke i 15 minutter.

Ingefær

Ingefærte

Ingefær utmerker seg for sine smertestillende og antiinflammatoriske egenskaper.

Det hjelper også blodsirkulasjonen, noe som er direkte relatert til bursitt.

Ingredienser
  • 3 ss. revet ingefær (30 g)
  • ½ kopp varmt vann (125 ml)
Forberedelse og bruk
  • Ingefær kan bli revet hjemme eller kan kjøpes ferdig revet.
  • Pakk det inn i et gasbind eller en klut (ikke for tynn eller for tykk) og senk den i varmt vann.
  • Vent et par minutter for å la den trekke i vannet.
  • Påfør det varme kluten på det berørte området, men vær forsiktig så du ikke brenner deg selv.
  • La det virke i 15 til 20 minutter.