6 grunner til at du ikke blir kvitt magefettet

· desember 4, 2015
Tro det eller ei; å drikke lettbrus - som ikke hjelper deg å gå ned i vekt i det hele tatt - kan faktisk øke mengden fett du har rundt magen og gjøre midjen større.

Du spør kanskje: hvordan skal man gå frem for å bli kvitt magefettet en gang for alle? Du har sikkert allerede prøvd det meste; utallige dietter, slitsomme treningsøkter og enorme mengder vann. Men fremdeles er midjen like stor.

Hvorfor skjer dette deg? Hvorfor mister du ikke magefett, når du gir jernet? I dagens artikkel skal vi forklare årsakene til dette, og gi deg et par råd som vil hjelpe deg med å gjøre fremskritt.

Grunner til at du ikke blir kvitt magefettet

1. Du er besatt av å kvitte deg med all fett fra kostholdet

avokado

Når det gjelder å gå ned i vekt, føler du kanskje at du må stille harde krav til deg selv og kvitte deg fullstendig med fristelser til å spise fet mat. Men tror du virkelig at dette er godt for deg? Kommer det til å hjelpe hvis du kvitter deg med hver eneste matvare som inneholder fett? Nei, da tar du feil, og vi skal forklare hvorfor.

  • Noen fettyper er sunne, og til og med nødvendig for kroppens funksjoner, for eksempel umettede fettsyrer.
  • Det folk vanligvis ender opp med å gjøre, er å erstatte fettet med karbohydrater, og i det lange løp vil ikke dette hjelpe deg å bli kvitt magefettet i det hele tatt.
  • For å redusere kroppsvekten, trenger du fremdeles en tilstrekkelig tilførsel av sunne fettsyrer. Det finnes i blant annet avokado, olivenolje og nøtter. Å spise disse hver dag vil hjelpe deg med å gå ned i vekt. Dessuten smaker de jo godt!

2. Din sinnstilstand

energi

Les også: 5 vaner som skader sinnet ditt

Hvordan føler du deg når du går på en slankediett? Vær ærlig! Vanligvis opplever du alt i fra angst til depresjoner. Du kan befinne deg i et følelsesmessig kaos, der ønsket etter å forbedrere den fysiske helsa og utseende blir kombinert med dagligdags stress. Du kan begynne å slurve med dietten og til og med hoppe over måltider fra tid til annen. I det minste har du kanskje evnen til å unne deg de tingene som tilfredsstiller deg mest.

I en studie utført av Rush University Medical Center i Chicago i USA, har forskere kommet frem til at det er veldig vanlig for kvinner som er lei seg eller lider av depresjoner, å ha en betydelig større mengde med magefett enn kvinner som ikke føler seg like nedfor.

Husk: å være obs på sinnstilstanden din er like viktig som å være obs på hva man spiser.

3. Har du sjekket magnesiumverdiene dine i det siste?

magnesium

Vi har snakket om hvor viktig magnesium er mye i denne bloggen, men er du klar over hvor viktig magnesium kan være når du skal gå ned i vekt og bli kvitt magefettet?

  • Magnesium hjelper til med å balansere kroppens verdier av blodsukker og insulin
  • Som du sikkert allerede vet, kan du finne magnesium i matvarer som mandler og andre nøtter, grønnsaker og fullkornshvete. Du kan også ta kosttilskudd som selges på apoteket eller i helsekostbutikken.

4. Drikker du lettbrus?

brus

Mange går i denne fella. Når du går på en slankediett, velger du deg kanskje «lettbrus» i stedet for å kutte ut all brus fullstendig. Men visste du at alt lettbrus gjør er å legge på deg mer magefett?

Husk: hvis du prøver å gå ned i vekt og bli kvitt magefettet; slutt å drikke brus og aldri velg lettbrus som et alternativ. Det vil bare gjøre magen din enda større!

5. Har du passert 50 og trener ikke?

trening

Les også: De fysiske og psykiske fordelene med aerob trening

Når du har fylt 50, har stoffskiftet endret seg mye og det er ikke lenger like lett å gå ned i vekt, selv når du har kontrollen på hva du spiser. Det er viktig å kombinere et sunt kosthold med daglig mosjon. Husk at du må gjøre aerobics-øvelser – det vil si, øvelser som øker hjerterytmen og pustefrekvensen.

Denne typen øvelser hjelper på å bli kvitt magefettet, fordi kroppen bruker det som en energikilde til forbrenning når du trener. Så ikke hold deg igjen – jogg, sykle eller bare dans!

6. Spiser du nok «fargerik» mat?

sitrus

Det kan kanskje overraske deg at du må velge «fargerike» matvarer for å klare en slankediett. Hva mener vi med «fargerik mat»? En nylig studie publisert i Journal of Nutrition fant ut at mennesker som spiste rød, oransje og gul mat hver dag, gikk ned mer i vekt og hadde mindre bukfett enn de som ikke gjorde det.

Vil du vite hva slags mat vi mener? Her er en kort liste

Bli motivert i dag med å fortsette på slankeprogrammet på en riktig måte. Å bli kvitt magefettet er mulig, så lenge du fokuserer på å være motivert og sunn, og slutter å forsømme følelsene dine.

Husk at overflødig fett i buken kan være svært helsefarlig, og skaper en stor risiko for hjerteinfarkt.

Hvorfor ikke starte i dag med å følge disse enkle rådene?