5 fantastiske ting fiskeolje kan gjøre for helsen din

Fiskeolke er rik på omega-3-fettsyrer og er fantastisk for kardiovaskulær helse, samtidig som det bekjemper betennelse i kroppen.
5 fantastiske ting fiskeolje kan gjøre for helsen din

Siste oppdatering: 21 januar, 2019

Fiskeolje kan gjøre underverker for helsen din og er populært over hele verden. Siden det er så rikt på omega-3-fettsyrer, er det bra for kroppen din på mange forskjellige måter.

Å snakke om fiskeolje uten å nevne hva det består av, blir litt komplisert. I et nøtteskall er fiskeolje og omega 3 i utgangspunktet synonymt med vitalitet og helse. Det har blitt så populært på grunn av de mange fordelene de har sammen for kroppen din.

Mens mange vender seg til det på grunn av omega 3 (og omega 6), inneholder det også andre sunne komponenter.

De viktigste komponentene i fiskeolje

Fiskeolje og omega 3

Blant de andre mest kjente næringsstoffene, finner du vitamin A, B, C og D.

Alt du trenger å gjøre for å få dem er å spise fisk. Men noen av de mest næringsrike fiskene når det kommer til oljen er:

  • Hermetiserte sardiner
  • Tunfisk
  • Sild
  • Makrell
  • Laks
  • Ørret

Sammen med disse fiskene finnes det andre matvarer som inneholder høye nivåer av omega 3, som også finnes i fiskeolje-kosttilskudd. Noen av disse matvarene er linfrø, chiafrø og valnøtter.

Omega-3-fettsyrer

Omega 3 regnes som en av de mest næringsrike komponentene i en rekke matvarer. Når det kommer til fiskeolje, er det stjernespilleren.

Noen av de viktigste egenskapene til denne fettsyren er det faktum at det:

  • Optimaliserer vekst- og hjernefunksjonen.
  • Hjelper med å behandle betennelse.

Mangel på dette næringsstoffet kan føre til forskjellige typer koronarsykdommer, kreft og psykisk sykdom.

Hva fiskeolje kan gjøre for deg

Basert på hva vi nevnte ovenfor, skal vi nå fremheve noen av de mest anerkjente fordelene.

1. Det er bra for barn

Fiskeolje for kroppen

Barndommen er et av de mest avgjørende stadiene i livet. Det er tross alt da kroppen vokser og utvikler seg. Men sykdommer og lidelser er også vanlige. Det er da fiskeolje kan hjelpe til. Å konsumere fiskeolje vil også bidra til å styrke barnets sentralnervesystem.

2. Det beskytter hjernen din

Basert på fordelene som allerede er nevnt, er det ikke bare barn som kan få mye ut av fiskeolje. Hvem som helst, uansett alder, kan og bør konsumere det regelmessig. Konsumeringen beskytter hjernen din og hindrer hjerneblødning og arteriell blokkering. Det bidrar også til å bekjempe høyt kolesterol og diabetes.

3. Det er bra for huden din

Fiskeolje for bedre hud

Å ha det som en del av kostholdet ditt, gjør huden din frisk, spesielt hvis du har en tendens til å få tørr hud. Men denne naturlige oljen gir mye mer enn bare fuktighet. I tillegg hjelper den til å behandle problemer som kløe, psoriasis og akne. Det kan også brukes på huden. Bare smør på noen dråper av oljen, med milde sirkulære bevegelser, for å redusere betennelse.

4. En utmerket leddgiktbehandling

En av de viktigste fordelene med fiskeolje er å behandle leddgikt. Årsaken er det bemerkelsesverdige omega 3-innholdet.

Det oppmuntrer til reduksjon av betennelse. Derfor virker det som en naturlig behandling for leddgikt. Det hjelper også med stivhet i ledd og muskler, spesielt i morgentimene.

Husk imidlertid at fiskeolje ikke fungerer med en gang. Det er en gradvis prosess.

5. Det hjelper ditt kardiovaskulære system

Fiskeolje for bedre helse

Fiskolje gjør mange ting for deg når det kommer til kardiovaskulær helse. En av de største tingene er at det senker blodtrykket.

Det hjelper til med å tømme arteriene, og med å bli kvitt plakk og oppsamlet fett. Pluss, ikke glem at det er akkurat det som kan forårsake hjerteinfarkt og lignende. Fiskolje kan være svært nyttig i slike situasjoner.

Det kan interessere deg ...
De utrolige helsefordelene med gulrøtter
Veien til HelseLes den inn Veien til Helse
De utrolige helsefordelene med gulrøtter

I denne artikkelen forteller vi deg om de mange helsefordelene med gulrøtter og hvorfor du bør legge dem til i kostholdet ditt.



  • Roman GC., Jackson RE., Gadhia R., Román AN., et al., Mediterranean diet: the role of long chain w-3 fatty acids in fish; polyphenols in fruits, vegetables, cereals, coffee, tea, cacao and wine; probiotics and vitamins in prevention of stroke, age-related cognitive decline, and alzheimer disease. Rev Neurol, 2019. 175 (10): 724-741.
  • Huang TH., Wang PW., Yang SC., Chou WL., et al., Cosmetic and therapeutic applications of fish oil’s fatty acids on the skin. Mar Drugs, 2018.
  • Petersson S., Philippou E., Rodomar C., Nikiphorou E., The mediterranean diet, fish oil supplements and rheumatoid arthritis outcomes: evidence from clinical trials. Autoimmun Rev, 2018. 17 (11): 1105-1114.