Hva er medikamentindusert fotosensitivitet?

13 september, 2020
Det anslås at rundt 3000 medisiner kan forårsake fotosensitivitetsreaksjoner. Hva består dette problemet av? Hva er symptomene? Les denne artikkelen for å oppdage alt du trenger å vite.
 

Medikamentindusert fotosensitivitet er ganske vanlig. Faktisk anslår forskere at rundt 3000 medisiner kan forårsake denne effekten. Det kan vises som en fototoksisk eller en fotoallergisk reaksjon.

Alle fototoksiske eller fotoallergiske reaksjoner er derfor fotosensitivitetsreaksjoner, men ikke alle fotosensitivitetsreaksjoner er enten fototoksiske eller fotoallergiske. Alt dette er unormale reaksjoner som oppstår på huden etter soleksponering og etter inntak av visse medisiner.

Om sommeren er det spesielt viktig å være forsiktig med denne typen problemer. Av denne grunn bør både helsespesialister og pasienter informeres om hva disse medisinene er og hvilke reaksjoner de kan forårsake.

Hva er medikamentindusert fotosensitivitet?

Som vi nevnte ovenfor er denne tilstanden en hudreaksjon som oppstår når solstrålene treffer huden og samhandler med kjemiske forbindelser i fotosensitiv medisin.

Disse forbindelsene, som reagerer med lysspekteret mellom synlig lys og ultrafiolett stråling, kan være både den aktive ingrediensen og et av hjelpestoffene som er en del av formelen.

Det er verdt å nevne at fotosensitivetsreaksjoner utgjør 8% av alle bivirkninger, og hudpigmentering er blant risikofaktorene. Jo mer pigmentert den er, jo større er sannsynligheten for å lide av disse reaksjonene.

I tillegg til pigmentering er andre befolkningsgrupper utsatt. Blant dem finner vi følgende:

  • Pasienter som er under behandling med NSAIDs for kronisk smerte.
 
  • Kreftpasienter som blir behandlet med cellegift.
  • Personer med en psykiatrisk sykdom som blir behandlet med fenotiaziner.
  • Pasienter med høyt blodtrykk som tar tiazider som behandling.
  • Til slutt eldre mennesker og pasienter med svakt immunforsvar.
En person som tar medisiner
Medikamentindusert fotosensitivitet manifesterer seg med symptomer som ligner på solbrenthet.

Hva er en fototoksisk reaksjon?

Som vi nevnte tidligere er en fototoksisk reaksjon en type medikamentindusert fotosensitivetsreaksjon. I motsetning til en fotoallergisk reaksjon, som vi vil se på senere, spiller ikke immunforsvaret en rolle i en fototoksisk reaksjon.

Fototoksiske reaksjoner representerer 95% av alle medikamentinduserte fotosensitivitetsreaksjoner. De kan utvikle seg noen minutter eller timer etter inntak av stoffet og hovedsymptomene er som følgende:

Disse reaksjonene er mer vanlige med oralt administrerte medisiner og utvikler seg fordi de skaper frie radikaler som samhandler med oksygen, noe som resulterer i svært reaktive og celleskadelige kjemikalier.

Kanskje dette interesserer deg: Helserisikoene ved å selvmedisinere

Hva er en fotoallergisk reaksjon?

 

Dette er en annen type fotosensitivitetsreaksjon. I denne typen reaksjon, som vi nevnte ovenfor, er immunforsvaret involvert. For å utløse en fotoallergisk reaksjon må UV-stråler forårsake en kjemisk transformasjon av den administrerte medisinen.

Medisinen blir transformert til et annet kjemikalie kalt hapten, som samhandler med hudproteiner og som til slutt utløser en immunreaksjon.

Blant de vanligste symptomene har vi eksamatøs betennelse hvis man tok medisinen oralt eller et utslett i tilfeller der det har blitt topisk.

En kvinne som klør seg på armen
Immunforsvaret er involvert i fotoallergiske reaksjoner. Lesjonene er eksematøse.

Les også denne artikkelen: 9 melatoninrike matvarer som hjelper deg med å sove bedre

Hva er medisinene som kan forårsake medikamentindusert fotosensitivitet?

Mange medisiner kan ha denne typen reaksjoner. Derfor bør du alltid sjekke de tekniske spesifikasjonene til medisinene for å vite om de er fotosensitive eller ikke.

Vi vil imidlertid gi en kort liste over noen av disse medisinene. Husk selvfølgelig at det er mange flere, så du bør alltid konsultere legen din eller apoteket.

  • Antimikrobielle medisiner som tetracykliner, cefalosporiner eller tuberkulosemedisiner.
 
  • Kardiovaskulære medisiner: tiazider, ACE-hemmere eller statiner
  • Hypoglykemiske medisiner, som er medisiner som reduserer glukosenivået
  • NSAIDs eller Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs
  • Retinoider
  • Psykofarmaka
  • Kjemoterapeutiske midler
  • Antihistaminer

Nøkkelen er å lære om medisiner

Det er viktig å holde seg informert om bivirkningene som medisiner kan forårsake. For å gjøre dette kan du lese både pakningsvedlegget og tekniske dokumenter samt konsultere legen din. Medikamentinduserte fotosensititivetsreaksjoner er faktisk vanlige, og det er veldig viktig å vite hva utløserne dine er for å kunne forhindre dem.

 
  • Marta Turu Pedrola, SEFAP, Medicamentos fotosensibilizantes, https://www.sefap.org/2019/07/11/medicamentos-fotosensibilizantes/
  • NATALIA VEREZ COTELO, COLEGIO OFICIAL DE FARMACEUTICOS DE PONTEVEDRA, REACCIONES DE FOTOSENSIBILIDAD, https://www.cofpo.org/tl_files/Docus/Bim_farma/064.pdf
  • Concepción Sierra Talamantes, Violeta Zaragoza Ninet,
    Altea Esteve Martinez, Begoña Fornés Pujalte, Federico Palomar Llatas, REACCIONES DE FOTOSENSIBILIDAD DE ORIGEN EXÓGENO:
    FOTOTOXIA Y FOTOALERGIA