Hvordan identifisere en avhengighet av løping

En avhengighet av løping kan forårsake betydelig skade på folks livskvalitet. Finn ut hvordan du gjenkjenner og behandler symptomene på dette problemet i denne artikkelen.
Hvordan identifisere en avhengighet av løping

Siste oppdatering: 16 mai, 2021

Å løpe er positivt fordi det forbedrer sirkulasjonen, cerebral oksygenering og bidrar til å opprettholde en tilstrekkelig kroppsmasseindeks. Å gjøre det obsessivt er imidlertid skadelig for helsen din. I denne artikkelen skal vi se hva avhengighet av løping handler om.

Enhver aktivitet kan bli et problem for mennesker, selv de som opprinnelig var ment å forbedre livskvaliteten. Ingenting gjort i overkant er sunt. I livet må vi opprettholde en balanse.

Hva er avhengighet av løping?

Selv om det er en fysisk aktivitet som tar sikte på å forbedre estetikken og den generelle helsen, kan overdreven løping bli et alvorlig problem for noen mennesker. Faktisk er avhengighet av løping definert som en atferdsavhengighet.

Mennesker som begynner vanen med å drive en idrett, gjør det for å forbedre livskvaliteten. Men de kan ende opp med å generere en patologisk avhengighet av aktiviteten.

Når det gjelder avhengighet av løping, er problemet at personen fullstendig mister målet med å løpe. De gjør det ikke lenger for helsemessige fordeler av trening, men søker bare å tilfredsstille et irrasjonelt sug som gir øyeblikkelig nytelse.

Sosial innflytelse representerer en av de viktigste risikofaktorene for tilegnelse av atferdsmisbruk. For eksempel er en person som er misfornøyd med sitt fysiske utseende, påvirket av skjønnhetsstereotyper, som de aggressivt vil oppnå.

En kvinne som løper opp trapper.
Ved å bli besatt av å jogge eller løpe, mister du de tiltenkte helsegevinstene av trening.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Gode dynamiske uttøyinger før du løper

Hvordan kan du identifisere det?

Som med andre typer avhengighet, er hovedindikatoren for å gjenkjenne avhengighet av løping hyppigheten som noen utfører aktiviteten med. I tilfeller der løping foregår daglig, som et slags ritual, blir prevalensindikatoren oppfylt.

Selvfølgelig vil det også være nødvendig å erkjenne viktigheten folk knytter til det. For eksempel vil noen som ikke kan gå glipp av en treningsdag uten å føle stress, oppfylle den irrasjonelle atferdsindikatoren.

På samme måte er intensiteten til atferden et annet tegn på om løping blir et problem. Intense tilfeller oppstår når en person ikke kan stoppe, selv om de opplever noe slags ubehag. Et eksempel på dette kan være å løpe uten å ha kommet seg etter en skade.

Overtrening er ikke det samme som avhengighet av løping. Når det gjelder personen som overtrener, kan det være på grunn av angst for en viss konkurranse. Det som skjer med avhengighet av løping er at det ikke samsvarer med jakten på et mål, men med behovet for å opprettholde atferden konstant og irrasjonelt.

Hvilke tegn på avhengighet av løping bør man se etter?

Indikatorene for avhengighet er vanligvis tilstede når det gjelder ganske klar symptomatologi. Med tanke på at det i dette tilfellet er en oppførsel, la oss se hva som er de mest åpenbare tegnene:

  • Besettelse: Personen fordyper seg i sin løperutine til det punktet at de ikke kan unngå å gjøre det daglig.
  • Løping gir negative konsekvenser i de viktige områdene i livet: arbeid, studier, familie.
  • Manglende evne til å opprettholde kontrollen.
  • Fornektelse: Det er vanskelig for en som er avhengig å akseptere at de presenterer et problem på grunn av den vanedannende oppførselen.

Hva er de fysiske og sosiale konsekvensene?

Vi kan kategorisere de negative konsekvensene av avhengighet av løping i to aspekter:

  • Fysiske: Fra muskelskader til ekstremt kroppsmassetap.
  • Sosiale: Forsømmelse av viktige forhold til familie og venner.

I noen tilfeller tar folk avstand fra sin nærmeste sosiale sirkel som prøver å snakke med dem om deres avhengighet. De fysiske og sosiale konsekvensene som mennesker med avhengighet har, påvirker alltid deres familie og venner.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Løping hjelper deg å bekjempe negative følelser

Hvordan overvinne avhengighet av løping

Å overvinne en atferdsavhengighet krever å akseptere at du har et problem. Fra det øyeblikket kan folk begynne prosessen med avgiftning av deres atferd. Slik sett må de tilegne seg nye vaner som gradvis vil få fast grunn.

Psykologisk behandling kan være nødvendig i tilfeller av løpeavhengighet. Kognitiv atferdsterapi er den vanligste typen behandling i slike tilfeller, da det fungerer ganske bra å omstrukturere de mentale skjemaene som opprettholder avhengigheten.

Støtten fra familie og venner kan utgjøre forskjellen mellom suksess og fiasko i prosessen med å overvinne avhengighet. Når de nærstående kan forstå at deres kjære har å gjøre med en avhengighet, er det best å unngå å være dømmende overfor deres situasjon.

Den beste måten å gi støtte på er å gjøre det med forståelse, slik at den berørte personen føler seg forstått og støttet. Problemet bør imidlertid ikke nedprioriteres. Setninger som “du må bare stoppe, du kan gjøre det” eller “det kan ikke være så vanskelig å slutte å løpe” er kontraproduktivt.

En kvinne som løper nær havet.
Atferdsmessig avhengighet endrer sosiale forhold til det verre, påvirker båndet og favoriserer isolasjon.

Anbefalinger for å forhindre avhengighet av løping

Noen ideer for å forhindre avhengighet av løping starter fra selvoppfatning – det vil si at en person har et sunt selvkonsept. Dette prinsippet er basert på at god selvfølelse fremmer sunne egenomsorgsvaner.

Eksperter anbefaler å øke selvfølelsen ved å foreta en objektiv vurdering av de tingene vi er stolte av.

Til slutt er det viktig å være forsiktig med måten vi strukturerer rutinene på. For eksempel er det ikke lurt å være strikt når man utvikler en treningsplan. Den beste tingen å gjøre er å ha hviledager når vi kan gjøre andre ting som også er gunstige.

Det kan interessere deg ...
Jogging og løping: Hva er forskjellen?
Veien til HelseLes den inn Veien til Helse
Jogging og løping: Hva er forskjellen?

Er egentlig jogging og løping det samme? La oss ta en titt på hva hver av disse treningsformene består av og hvordan de er forskjellige.



  • Sun, Xiaole et al. “Systematic Review of the Role of Footwear Constructions in Running Biomechanics: Implications for Running-Related Injury and Performance.” Journal of Sports Science and Medicine 1 Mar. 2020: 20–37. Print.
  • Hollander, Karsten et al. “Adaptation of Running Biomechanics to Repeated Barefoot Running: A Randomized Controlled Study.” American Journal of Sports Medicine 47.8 (2019): 1975–1983. American Journal of Sports Medicine. Web.
  • Folland, Jonathan P. et al. “Running Technique Is an Important Component of Running Economy and Performance.” Medicine and Science in Sports and Exercise 49.7 (2017): 1412–1423. Medicine and Science in Sports and Exercise. Web.
  • De Jonge, Jan, Yannick A. Balk, and Toon W. Taris. “Mental Recovery and Running-Related Injuries in Recreational Runners: The Moderating Role of Passion for Running.” International Journal of Environmental Research and Public Health 17.3 (2020): n. pag. International Journal of Environmental Research and Public Health. Web.
  • López, Abel Nogueira, Alfonso Salguero del Valle, and Sara Márquez Rosa. “Adicción a correr: una revisión desde sus inicios hasta la actualidad.” Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico 2.1 (2017): 6.