Hvordan kontrollere kolesterolnivået ditt

· juni 10, 2015

Nye studier, utført av Verdens Helseorganisasjon (WHO), viser at tusenvis av mennesker verden rundt har et farlig høyt kolesterolnivå og mottar ikke skikkelig behandling.

Den mest skremmende oppdagelsen, var at mange av disse menneskene ikke engang visste at de trengte behandling for å kontrollere sitt kolesterolnivå. Derfor ønsker vi å gi deg viktig informasjon og anbefalinger du bør ha i bakhodet for å kontrollere denne situasjonen.

Hvordan kan jeg redusere et høyt kolesterolnivå?

Når legen din oppdager at du har et høyt kolesterolnivå i blodet etter en rutinekontroll eller en oppfølgingstime, bør du få legen til å gi deg råd, informasjon og en plan slik at du kan unngå komplikasjoner. Du er utsatt for ekstra fare dersom du er overvektig, har diabetes eller røyker.

Det er 5 steg du bør følge for å få et normalt kolesterolnivå. Dette kan være til stor hjelp, men betyr selvsagt ikke at du kan slutte å ta medisinene du har fått fra legen. Dette er kun hjelpsomt sammen med medisiner slik at du kan kontrollere sykdommen fortere og over en lengre periode.

Trening

Husk at det er godt for kroppen om du trener regelmessig, minst en halv time om dagen. Blant de mange fordelene trening medbringer, reduserer en dårlig kolesterol og øker godt kolesterol opptil ca. 10%. En trenger ikke å slite seg ut. Lange spaserturer fungerer bra for å holde seg i god form.

Unngå mettet fett

Mat med høyt fettinnhold finner en overalt, hele tiden. Det er ikke lenge siden en trodde at egg økte kolesterolnivået. Men dette viste seg å være feil: gjennom en rekke vitenskapelige studier, viste det seg at den største kilden til kolesterol er mettet fett. Derfor bør du unngå fet mat, som friterte retter, hurtigmat og sauser.

Spis valnøtter

nueces

 

Etter en rekke studier rundt om i verden, har forskere kommet til den konklusjon at alle nøtter minsker kolesterolnivået vårt. Husk bare at nøtter inneholder mye kalorier, så ikke spis for mange!

Spis mer fiber

Du finner kostfiber i kornsorter som havre og bygg. Disse absorberer kolesterol ved å fungere som en svamp inni kroppen. De er også rike på antioksidanter som er bra for hjertet.

Unngå alkohol og kolesterol

Dersom du røyker, dreper du lungene dine. Men dette er ikke det eneste problemet en kan få som følge av røyking. Tobakk reduserer også det gode kolesterolet i blodet. Samtidig, øker det dårlige kolesterolet, som er farlig for kroppen. Alkohol er ikke bra for helsen, så en bør unngå å drikke store mengder.

Som du kan se, er ikke stegene du bør ta for å kontrollere kolesterolnivået ditt vanskelige å følge. Det viktigste er sunne vaner som ikke bare hjelper mot denne sykdommen, men for mennesker generelt.

Du kan forebygge en rekke andre sykdommer gjennom sunne vaner. Husk at det er lettere å forebygge, enn å finne en kur, for en sykdom du i utgangspunktet kunne ha unngått.