Konsekvensene av å spise oksidert frukt

01 juni, 2020
I prinsippet utgjør ikke spising av oksidert frukt noen fare for menneskers helse. Det reduserer imidlertid helseegenskapene til frukten. Dermed må du ta i bruk gode metoder for å bevare frukten og utsette denne prosessen. Sjekk de ut!

Frukt oksiderer når den kommer i kontakt med luften. Denne oksidasjonen betyr ikke at maten ikke lenger egner seg å spise, men det finnes visse endringer i den du må ta hensyn til. La oss finne ut hva det betyr å spise oksidert frukt.

Det er organoleptiske forandringer og også endringer i ernæringssammensetningen som kan påvirke fruktens kvalitet og dens funksjon. Dermed må du prøve å unngå oksidert frukt.

Den første konsekvensen av oksidasjon er at det dukker opp frie radikaler. Dette kan ha sammenheng med en degenerasjon av menneskers helse, så du må begrense forbruket. Selv om det ikke er tydelige bevis for at inntak av oksidert frukt er en risikofaktor for utvikling av visse sykdommer, er det alltid bedre å unngå å spise den i denne tilstanden.

Merk at oksidasjon er en kjedereaksjon. Det går ikke å stoppe den når den først har startet, før den fullstendig har gjort alle mottagelige stoffer brune. Epler og avokado er noen av de fruktene som er mest utsatte for oksidasjon.

En skål med frukt og bær.

Fenoler i oksidert frukt

Kontakt med oksygen fører til en reduksjon i fenolforbindelser. Dette er antioksidanter som kan redusere frie radikaler. Dermed er den første konsekvensen av oksidert frukt at det reduserer de naturlige helsemessige fordelene til frukten.

Fenolforbindelsene kommer i kontakt med enzymet polyfenoloksidase når du skjærer frukt. På dette tidspunktet begynner oksidasjonsprosessen som gjør at massen blir brun.

Husk at frie radikaler fører til alvorlige cellevirkninger og spiller en viktig rolle i degenerative sykdommer. Så du må innta antioksidanter for å forhindre oksidativ skade.

Du kan være interessert i denne artikkelen: Helsefordelene ved papaya basert på forskning

Vitaminer i oksidert frukt

På samme måte er det også oksidasjon av vitaminene i frukten. For eksempel tillater oksidasjon av C-vitamin fremdeles passering av dette molekylet, men i en inaktiv form. Som du ser, kansellerer denne prosessen effektiviteten i alle prosesser relatert til menneskers helse.

Dermed kan man konkludere med at oksidasjon betydelig reduserer mange av fruktens helsemessige fordeler. Derfor er tap av vitaminfunksjonalitet betydelig og det samme er antioksidantkapasiteten.

Hvordan unngå oksidert frukt?

Frukt som inneholder sitronsyre oksiderer ikke. Så det er lurt å påføre sitronsaft på fruktbiter som er mest utsatt for oksidasjon, da det vil redusere og forsinke bruningsprosessen.

På samme måte har man alltid muligheten for å ikke la frukten komme i kontakt med oksygen. Velg å lagre dem i plastposer eller vakuumemballasje for effektivt å forhindre oksidasjonsprosessen.

I bransjen plasserer de vanligvis mat i modifiserte atmosfærer som inneholder mindre oksygen for å forsinke bruningsprosessen og øke holdbarheten. I tillegg reduserer kjøling den også. Å oppbevare frukten i kjøleskapet er derfor en fin måte å forhindre oksidasjon på.

Innsiden av et kjøleskap som inneholder masse frukt og grønnsaker.

Les også denne artikkelen: 10 fordeler med å drikke varmt sitronvann hver morgen

Tilberedning er et annet alternativ

Oksidasjon er en prosess du kan forhindre med varme. Dette er fordi det ødelegger enzymer som forårsaker det. Så å tilberede frukt sammen med andre oppskrifter kan forhindre oksidasjon og forringelse av ernæringsmessige egenskaper.

For eksempel er det veldig vanlig at oksidasjon forekommer i rå epler. De varer imidlertid mye lenger uten skade på massen når du utsetter dem for en termisk prosess i ovnen.

Konklusjon

Det å spise oksidert frukt utgjør generelt ikke noen fare for menneskers helse. Det reduserer imidlertid helseegenskapene til en gitt frukt.

Dermed må du utøve gode metoder for bevaring for å utsette denne prosessen. Både kald sitrusjuice og vakuumemballasje er gode alternativer for å forhindre oksidasjon.

  • Sharma GN., Gupta G., Sharma P., A comprehensive review of free radicals, antioxidants, and their relationship with human aliments. Crit Rev Eukaryot Gene Expr, 2018. 28 (2): 139-154.
  • Hung PV., Phenolic compounds of cereals and their antioxidant capacity. Crit Rev Food Sci Nutr, 2016. 56 (1): 25-35.
  • Dewhirst RA., Fry SC., The oxidation of dehydroascorbic acid and 2,3-diketogulonate by distinct reactive oxygen species. Biochem J, 2018. 475 (21): 3451-3470.