Koshaer: hva de betyr i yoga og filosofi

I følge den klassiske yogalæren er mennesker sammensatt av fem lag kalt koshaer. La oss se hva de er og hvordan vi gir dem næring.
Koshaer: hva de betyr i yoga og filosofi
Maria Alejandra Morgado Cusati

Skrevet og verifisert av filosofen og psykologen Maria Alejandra Morgado Cusati.

Siste oppdatering: 10 januar, 2023

I henhold til læren fra den østlige åndelige tradisjonen og spesielt Vedanta-filosofien, er mennesker sammensatt av fem lag, kalt ‘koshaer’. Når vi beveger oss inn i hver enkelt, blir de mer subtile. Spesielt starter de på det fysiske nivået (kroppen), helt ned til den dypeste delen av vesenet.

For å forstå dette bedre kan vi forestille oss de fem koshaene som matryoshkaer, russiske dukker som inneholder mindre og mindre versjoner av seg selv som passer perfekt inn i hverandre.

Imidlertid, i motsetning til disse, er koshaene udelelige og uadskillelige. Faktisk er de så sammenvevde og gjennomtrengelige med hverandre at det som påvirker ett nivå har konsekvenser for andre. La oss se nærmere på hva hver enkelt består av og hvordan du kan jobbe med dem.

De 5 koshaene og deres betydning

Koshaene ble først beskrevet i den eldgamle yogateksten Taittiriya Upanishad, som antas å ha blitt skrevet i løpet av det 6. århundre f.Kr., og gir retningslinjer knyttet til åndelig frigjøring.

Tilhengere av denne østlige filosofien tror at koshaene er nøkkelen til å forbedre bevisstheten om den indre verden og for å utvikle en forbindelse mellom sinn, kropp og ånd. I tillegg argumenterer de for at riktig oppmerksomhet til hvert av lagene kan vekke dypere bevissthetstilstander på veien til selvrealisering. Så hvordan kan vi få tilgang til dem? La oss ta en titt.

1. Annamaya kosha (fysisk lag)

Dette er det ytterste laget og tilsvarer den fysiske kroppen; muskler, bein, hud, organer osv. Det er den tetteste av koshaene og den vi er mest bevisst på. Den representerer alle våre fysiske menneskelige behov, som å spise og drikke for å overleve.

Den inkluderer også alle aspekter av vår fysiske kropp og er derfor underlagt naturlovene, inkludert dødelighet. Dette laget blir tatt vare på gjennom metodene som riktig kosthold, fysisk trening, tilstrekkelig hvile og gode vaner generelt.

De fem koshaene og deres betydning
For å gi næring til annamaya kosha, er det nødvendig å opprettholde sunne vaner som sunt kosthold og fysisk trening.

Vi tror du også kan like å lese denne artikkelen: 5 yogaøvelser for å gå ned i vekt

2. Pranamaya kosha (vitalt energilag)

Kjent som “pustekroppen”, er dette det første subtile laget og refererer til den vitale energien (prana) som styrer våre biologiske prosesser og gir oss energi. Det er det som er kjent i kinesisk medisin som ‘chi’ og det de gamle egypterne kalte ‘ka’.

Hvis dette laget ikke er riktig næret og rolig, vil det ikke kunne gi oss energi optimalt. Det er derfor tilrådelig å drive med pranayama pusteøvelser som lar oss føle bevegelsen til denne vitale flyten.

For å opprettholde helsen til den vitale kraften, anbefales det også å få rikelig med frisk luft og sollys. Faktisk forklarer yogatekster at solen er hovedkilden til prana.

3. Manomaya kosha (mentalt lag)

Manomaya kosha er den “mentale kroppen”, så den inkluderer våre tanker og følelser, så vel som våre fem sanser. Når det er sagt, er det ansvarlig for å motta sensoriske stimuli og registrere interne og eksterne fenomener.

Derfra etablerer vi automatiske svar og reflekser som bestemmer våre daglige handlinger. Imidlertid, som sete for følelsene våre, er det det mest ustabile laget av alle.

Av denne grunn, og på grunn av dens mellomposisjon, kan dens agitasjoner forstyrre de to første koshaene. Faktisk kan det til og med blokkere forbindelsen vår med de to høyere koshaene.

Helsen til manomaya kosha forbedres av meditasjon med mantraer. Dermed er det mulig å roe ned og balansere denne skjeden for å frigjøre energi-“knutene” knyttet til komplekse tanker så vel som tvangstanker.

Siden den mentale kroppen blir “matet” av sanseinntrykkene vi tilbyr den, er det viktig å gi den et harmonisk miljø, interessante faglige utfordringer og morsomme og medfølende relasjoner.

4. Vijnanamaya kosha (laget av kunnskap eller bevissthet)

Enda mer subtil er vijnanamaya kosha, som tilsvarer “visdomskroppen.” Den omfatter alle funksjonene til det høyere sinnet, som bevissthet og vilje. Selv om det ofte forveksles med det tredje laget, refererer de til forskjellige ting.

Mens manomaya kosha refererer til mer grunnleggende mentale prosesser (som oppfatninger og følelser), refererer det fjerde laget til høyere mentale funksjoner, som blant annet beslutningstaking, dømmekraft, intellekt og selverkjennelse.

Det er faktisk dette som skiller oss fra andre dyr, siden bare mennesker har kapasitet til å styre våre egne liv, være fri fra instinktets impulser og ta moralske avgjørelser.

For å pleie dette laget anbefales en yogisk livsstil, kontemplasjon og meditasjon. Disse fremmer klar dømmekraft, bedre intuitiv oppfatning og større viljestyrke.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: 10 grunner til at yoga er bra hvis du er overvektig

5. Anandamaya kosha (lykkelaget)

Dette er det innerste og mest subtile laget. Det refererer til “lykkens kropp”. Det tillater oss å forbinde med ren glede og oppleve små glimt av det guddommelige. Hos de fleste er det ikke utviklet. Bare helgener, vismenn og sanne mystikere har gjort det indre arbeidet som er nødvendig for å gjøre denne åndelige saligheten til en reell del av deres daglige opplevelse.

Lykken som komponerer den er som et stort lys, ekspansivt og uforanderlig, overskridende materiale, rasjonell og intuitiv kunnskap for å koble til den mest transcendentale sannhet, der tid, rom og individualitet ikke eksisterer.

Mange mennesker som har hatt nær-døden-opplevelser forteller om å oppfatte et strålende hvitt lys som utstråler en altomfattende visdom og ubetinget kjærlighet. Dette er opplevelsen av anandamaya kosha.

Nå, for å vekke vårt lykkelag, kan vi utføre følgende øvelser:

  • Uselvisk service. Dette åpner vårt hjerte for vår medfødte enhet med andre vesener.
  • Hengivenhet til Gud. Dette åpner vårt hjerte for forening med det “allestedsnærværende guddommelige vesen”.
  • Dypt fokusert meditasjon. Assosiert med forbindelsen med vårt eget guddommelige vesen.
Meditasjon
Opplevelsen av anandamaya kosha lar oss få kontakt med det guddommelige. Det er det vanskeligste nivået å utvikle.

En måte å kjenne vårt sanne jeg på

I følge Vedanta-filosofien kan vi oppdage vår sanne essens og virkelig få kontakt med verden gjennom koshaene. Vi trenger bare å begynne å bli oppmerksomme på hver av dem og pleie dem slik vi burde. For dette er yoga og meditasjon utmerkede allierte.

Det kan interessere deg ...
7 typer meditasjon og fordelene med dem
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
7 typer meditasjon og fordelene med dem

Selv om mange kanskje ikke vet det, finnes det forskjellige typer meditasjon som har forskjellige fordeler.Lær mer i denne artikkelen!




Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.