Kosttilskudd for leddproblemer

Kosttilskudd bidrar til å forhindre samt forsinke utbrudd og smerter forårsaket av leddproblemer. Deres nyttige effekter kan redusere behovet for smertestillende medisiner.
Kosttilskudd for leddproblemer

Siste oppdatering: 02 juli, 2021

Kosttilskudd for leddproblemer kan forbedre plager som slitasjegikt, en av de vanligste degenerative leddplagene. Hovedkarakteristikken til denne tilstanden består av en forverring av brusken samt en betennelse i synovialmembranen. Det er ikke overraskende at behandlinger med kosttilskudd endte opp på topp for å dempe smertene i noen studier som ble gjennomført.

Det er kanskje en overraskelse for noen, men en sunn livsstil og riktig ernæring kan bidra til å forsinke utbruddet av leddproblemer samt redusere progresjonen. Av denne grunn er det viktig å ta risikofaktorene man kan forhindre, modulere, endre eller behandle i betraktning.

Hovedsymptomet er smerter som forverres når man bruker leddet og utøver press på det etter hvert som dagen går. Videre kan noen andre symptomer være:

  • Stivhet etter hvile
  • Knasing i leddet når man beveger det
  • Misdannelser
  • Hevelse eller lekkasje av leddvæske.

Muskelatrofi og muskelsammentrekninger kan også oppstå. Klemte nerver er hyppige i tilfeller av slitasjegikt i ryggraden og kan resultere i smerter som stråler ut til armene eller bena.

Farmakologisk behandling av leddproblemer

Behandlingen av slitasjegikt fokuserer hovedsakelig på å lindre smerte, selv om noen medisiner kan bremse bruksdegenerasjon. En pasient i avanserte stadier av denne tilstanden kan kreve kirurgi.

Oral terapi inkluderer kosttilskudd og medisiner

Noen som brukes for smertelindring inkluderer:

  • Hurtigvirkende smertestillende midler som paracetamol, NSAIDs, opioider eller kortikosteroider.

Intraartikulær behandling

De mest brukte medisinene når det gjelder intraartikulære behandlinger er hyaluronsyre, blodplaterik plasma og forsinkende kortikosteroider.

Topisk behandling

Topisk bruk av kremer, salver, liniment og geleer med NSAIDs, vegetabilske stoffer, kondroitinsulfat og hyaluronsyre, termiske tepper eller kulde / varmeteknikker kan være en komplementær behandling for smertene.

Kirurgi

Denne prosedyren inkluderer konservativ kirurgi og protese-erstatningsteknikker.

En person med leddsmerter

Kosttilskudd for å behandle leddproblemer

Kollagen og hyaluronsyre

Folk kan bruke disse individuelt eller i kombinasjon.

I noen tilfeller kan faktisk kollagen og hyaluronsyre kombineres med mindre doser glukosamin, kondroitinsulfat eller vitaminer og mineraler. Disse typene kosttilskudd bidrar til å forhindre og forsinke nedbrytingen av brusk på grunn av deres strukturelle og beskyttende virkning. Studier har avslørt at deres fordelaktige effekter kan redusere behovet for NSAIDs.

Fytoterapi alene eller i kombinasjon med noen av det ovennevnte er også nyttig for å behandle de milde eller moderate symptomene, som smerte og/eller betennelse. Videre er vi nødt til å nevne at de viktigste plantene som skal brukes er de som har en smertestillende og betennelsesdempende effekt, som for eksempel:

  • Boswellia
  • Gurkemeie
  • Harpagophytum
  • Ingefær
  • Vier
  • Mjødurt

Vitaminer og næringsstoffer

Man kan inkludere vitaminer og mineraler i gruppen med kosttilskudd som kan lindre leddproblemer. Begge næringsstoffene er involvert i syntesen av kollagen. Vitamin C, D og E samt mineraler som magnesium, silisium og svovel er en del av forskjellige prosesser innen metabolismen hos brusk.

Vitamin C stimulerer produksjonen av kollagen og glykosaminoglykaner. Vitamin D deltar imidlertid i syntesen av proteoglykaner, og vitamin E forbedrer beskyttelsen av bruskmatrisen ved å øke veksten av kondrocytter.

Videre forbedrer B-komplekset, bestående av vitamin B1, B6 og B12, effekten av smertestillende midler som paracetamol og antiinflammatoriske legemidler.

Når det gjelder mineraler er magnesium en del av cellemembranen og beinstrukturen. Du må balansere det med kalsium, ettersom en ubalanse hemmer vitamin D-syntesen. Silisium deltar også i syntesen av elastin og kollagen. Du er kanskje ikke klar over det, men svovel er en del av kollagen, et element som danner sener, brusk og leddbånd.

Kosttilskudd, hygiene og forebyggende tiltak for leddproblemer

forskjellige leddproblemer

Det er viktig å etablere generelle forebyggende tiltak hos personer som opplever mildt ubehag eller risikofaktorer for å utvikle leddproblemer. Blant disse tiltakene finner vi:

  • Et balansert kosthold, og derfor passe kroppsvekt
  • Å innta matvarer rike på kollagen og mucopolysakkarider
  • Man bør også trene regelmessig, men unngå aktiviteter som påvirker leddene
  • Ikke tving kroppen til å innta visse stillinger, samt unngå å opprettholde den samme stillinger i en lengre periode
  • Påfør varme i kroniske situasjoner og kulde i akutte situasjoner
  • Til slutt, bruk kosttilskudd basert på næringsstoffene brusket trenger eller fytoterapi for å lindre ubehaget.

Konklusjon om kosttilskudd for leddproblemer

Orale kosttilskudd av kollagen og hyaluronsyre alene eller i kombinasjon med hverandre er bare nyttige når det gjelder forebygging av leddproblemer i en mild til moderat fase. For å konkludere er det viktig å konsultere en spesialist for å få råd om de stoffene som vil være mest effektive i ditt spesifikke tilfelle.

Det kan interessere deg ...
Tips for å ta vare på leddene dine
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Tips for å ta vare på leddene dine

For å ta vare på leddene dine må du vite at systemet som lar deg bevege deg – bevegelsessystemet – er veldig sammensatt. Lær mer i denne artikkelen...



  • González Iturri, J. J. (1998). Lesiones musculares y deporte. Revista Brasileira de Medicina Do Esporte. https://doi.org/10.1590/s1517-86921998000200002

  • Silva, V. R. L. da, Menezes, A. M. B., & Noal, R. B. (2009). Sintomas articulares crônicos em adultos de Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil: prevalência e determinantes. Cadernos de Saúde Pública. https://doi.org/10.1590/s0102-311×2009001200005

  • Allona López, S., Cisneros Larrea, L., Marín Labanda, R., Rubio Castañeda, F. J., & Samper Lamenca, B. (2015). Descripción de la movilidad física en una muestra de personas de 65 a 75 años de una zona de salud de Zaragoza capital. Nure Investigación.