Lær alt om de forskjellige typene søvnløshet

mars 29, 2020
For å håndtere søvnløshet er det viktig å ta hensyn til faktorene som forårsaker det. Les denne artikkelen for å lære alt om de forskjellige typene søvnløshet.

Hvis du ikke har klart å sove selv om du er trøtt, har du sannsynligvis lidd av søvnløshet. Totalt sett er søvnløshet en av de vanligste søvnforstyrrelsene i befolkningen generelt. Denne lidelsen består av en redusert evne til å sove. Typisk kan det manifestere seg på flere måter som resulterer i de forskjellige typene søvnløshet.

I denne artikkelen vil du lære alt om søvnløshet.

De forskjellige typene søvnløshet

En kvinne som stirrer på klokken sin, ikke i stand til å sove.

Generelt sett klassifiserer leger søvnløshet som følger avhengig av hva som forårsaker det:

1. Primær

Dette er når pasientens søvnløshet ikke har noen klar årsak. Totalt lider omtrent 10% av befolkningen av denne lidelsen.

Denne typen søvnløshet kan også deles inn i forskjellige typer, avhengig av manifestasjon og kilde til problemet:

  • Idiopatisk søvnløshet. Dette har sin opprinnelse i barndommen. Vanligvis er det relatert til dårlige sovevaner.
  • Psykofysiologisk søvnløshet. Denne typen er preget av høye psykofysiologiske aktiveringsnivåer assosiert med innsovning. Generelt er den lidende veldig opptatt av søvnproblemet sitt og gjør store anstrengelser for å prøve å sove hver natt.

2. Sekundær eller komorbid søvnløshet

Dette betyr at pasientens søvnløshet har en klar årsak. I tillegg til å behandle den, må medisinsk fagpersonell ta hensyn til årsaken, andre lidelser pasienten lider av, og til og med konsekvensene av den.

Du kan også glede deg over følgende artikkel: 7 gode vaner for å bekjempe søvnløshet og hvile bedre

De forskjellige typene søvnløshet i henhold til varigheten

1. Forbigående

De forskjellige typene søvnløshet: En søvnig mann som gnir seg i øynene.

For det første varer forbigående søvnløshet mindre enn en måned. Det er den vanligste og mest utbredte i befolkningen. Ofte er den forbundet med stressfaktorer som utløser den. Noen av disse faktorene er plutselige planendringer og familie-, jobb- eller personlige problemer.

Vanligvis begynner den som lider å sove normalt igjen når stresskilden deres forsvinner.

2. Kortvarig eller akutt søvnløshet

Denne søvnløsheten varer mellom en til tre måneder. Noen ganger er den relatert til stressende livshendelser.

Generelt er det situasjoner som får den til å vare lenger. Disse inkluderer tapet av en kjær, et samlivsbrudd eller en alvorlig sykdom. I tillegg må den berørte personen sannsynligvis takle andre problemer som angst, stress og dårlig humør.

3. Kronisk søvnløshet

I dette tilfellet har den syke langvarige problemer med å falle i søvn eller forbli sovende. Denne situasjonen påvirker deres funksjon på dagtid.

Vanligvis påvirker denne vanskeligheten med å sovne eller å nyte uavbrutt søvn dem mer enn tre ganger i uken og varer i minst tre måneder. Dessverre får ikke de berørte nok søvn. Imidlertid har de vanligvis også emosjonelle, mentale og fysiske vanskeligheter i løpet av dagen.

De forskjellige typene søvnløshet: Klassifisering i henhold til symptomer

En mann som har sovnet på skrivebordet sitt.

1. Innsovning-søvnløshet

Vanligvis oppstår dette når folk rett og slett har vanskelig for å sovne ved leggetid. Imidlertid er denne typen søvnløshet mer vanlig hos unge mennesker. I tillegg er det vanligvis knyttet til medisinske problemer, rus, eller psykologiske eller psykiatriske problemer. Disse inkluderer angstlidelser.

2. Vedlikehold-søvnløshet

Dernest er denne typen søvnløshet preget av manglende evne til å sove. Menneskene som lider av det, våkner flere ganger i løpet av natten. På den annen side kan de våkne i lange perioder.

Les videre for å lære mer i denne artikkelen: Bekjemp søvnløshet naturlig med disse fem smakfulle smoothiene

3. Terminal søvnløshet

Til slutt forekommer terminal søvnløshet om morgenen. Det gjør at den lidende våkner ekstra tidlig. Normalt våkner den berørte personen minst to timer tidligere enn vanlig. Når dette skjer, får de ikke sove igjen.

Vanligvis følger terminal søvnløshet en depressiv lidelse.

Konklusjon for de forskjellige typene søvnløshet

Totalt sett er det viktig å ta hensyn til faktorene som forårsaker det for å løse søvnløshet. Det kan hende du må endre upassende atferd og vaner. Imidlertid må du også takle de usunne tankene som angår deg og redusere den høye emosjonelle aktiveringen. Hvis dette er tilfelle, kan terapi være til god hjelp.

 

  • Barriga Hernández, F. J., Barón Rubio, M., Dobato Ayuso, J. L., & Pareja Grande, J. A. (2013). Trastornos del sueño. Medicine – Programa de Formación Médica Continuada Acreditado. https://doi.org/10.1016/s0304-5412(03)71015-4

  • Miró, E., Cano-Lozano, C., & Buela-Casal, G. (2005). SUEÑO Y CALIDAD DE VIDA. Revista Colombiana de Psicología.

  • Ortiz, M., Mora, S., Galindo, C., & Herráez, F. (2007). Alteraciones del sueño en los trastornos psiquiátricos. Revista Colombiana de Psiquiatría.