Obs! Forbudt mat om du har irritert tarm

oktober 28, 2015

Symptomer på irritert tarm kan være svært ukomfortable og forårsake mange problemer. Alle som lider av dette problemet kan oppleve forskjellige typer ubehag fordi ikke alle organismer reagerer på samme måte: Visse typer mat kan forårsake problemer for noen mennesker, men ikke for andre.

De som lider av irritert tarm kan forbedre og lindre symptomer ved å følge en spesiell diett. Dette kan da gjøre at man kan ha et normalt liv. Dette er grunnen til at vi forteller deg om mat du IKKE bør spise om du har irritert tarm, da dette er mat som kan gjøre problemet verre.

Unngå frityrstekt hurtigmat

hamburger

Frityrstekt mat som pommes frites, kylling og all annen mat som er stekt i masse olje kan være svært skadelig for helsen din, spesielt om du lider av irritert tarm. Hurtigmat som hamburgere, pizza og pølser er også inkludert i denne listen fordi disse kan gjøre problemet mye, mye verre.

En sunnere måte å tilberede maten på enn å steke den, er å koke eller ovnsbake den. Grillet mat, enten det er i en panne eller på grillen, er mye sunnere. Om du trenger litt olje, er det best å bruke olivenolje eller kokosolje.

Spis så lite rødt kjøtt som mulig

Vi anbefaler at du unngår å spise rødt kjøtt uansett hvordan det er tilberedt, inkludert pølser, skinke, kjøttdeig og svinekoteletter, fordi dette er kjøtt som trenger lenger tid på å fordøyes og blir derfor værende lengre i kroppen. Noe som påvirker din helse.

Det finnes mange mennesker som ikke kan klare seg uten kjøtt, enten det er til lunsj eller til andre måltider, og disse bør redusere porsjonene og bare spise kjøtt tre ganger i uken. Kjøttet bør tilberedes bakt eller kokt og være mørt, rent og uten fett.

Si NEI til melkeprodukter

melk

Melkeprodukter bør holdes langt unna kostholdet til personer med irritert tarm fordi disse produktene ikke inneholder fiber for en god fordøyelse, samt at de inneholder fett og laktose. Myseprotein og kasein øker dessuten problemer med fordøyelsen og kan forårsake alvorlig diaré og forstoppelse.

Kumelk kan erstattes med mandelmelk, soyamelk eller ubehandlet geitemelk.

Vær forsiktig med eggeplomme

Det er best å spise minst mulig egg, eller i hvert fall eggeplommen, da den inneholder mye fett. Eggehvite er mye lettere å fordøye.

Unngå sukker og kunstige søtstoffer

sukkerbiter

Raffinert sukker mangler vitaminer og mineraler, og dessuten gir det deg karbohydrater som ikke gir noen fordeler for kroppen din. Alt raffinert sukker og kunstige søtstoffer generelt kan forårsake problemer med fordøyelsen. Det er best å redusere inntaket så mye som mulig.

Et sunt alternativ er å bruke ubehandlet organisk honning fordi den kan gi deg den energien som er nødvendig hver dag på en sunn og naturlig måte.

Ikke drikk væske med mye sukker eller koffein

Vi vet at kullsyreholdige drikker inneholder mye sukker som ikke er bra for helsa vår, da disse drikkene kan forårsake dehydrering. Om ikke kroppen din får nok væske, kan det føre til forstoppelse.

Om du ønsker å drikke kaffe (på grunn dens høye innhold av koffein), bør du også drikke mengder med vann. Men grønn te er et godt alternativ ved siden av naturlig fruktjuice laget hjemme. På denne måten kan du ha en god fordøyelse og derfor en god indre helse.

FRA NETTET