Prøv en japansk avslapningsteknikk

27 oktober, 2018
Stress er et problem for mennesker over hele verden. Det forårsakes av for store arbeidsbyrder, krav og ansvar, personlige problemer og sykdom blant annet.

Har du hørt om japansk avslapningsteknikk? Mennesker som lider av stress opplever ofte problemer med å utføre daglige aktiviteter. Dette leder igjen til helseproblemer, både fysisk og følelsesmessig.

Det er mange måter å bekjempe stress på og forhindre at det blir et problem. Det er viktig å lære hvordan du kan kontrollere stressnivået ditt; stress kan bli et kronisk problem dersom du ikke er forsiktig. Da må det behandles med medisin og terapi.

For å holde stressnivået i sjakk, vil vi lære deg en enkel japansk avslapningsteknikk som kan reetablere kroppens energibalanse. Den bidrar også til å lette fysisk og psykisk smerte.

Hva japansk avslapningsteknikk?

Aller først må du bli klar over at hver enkelt av fingrene dine er forbundet med ulike følelser og holdninger. Bruk motsatt hånd til legge press på hver enkelt finger, slik at du kan jobbe med ønsket følelse.

Du vil kjenne at det fungerer med hvert enkelt trykk. Her får du se hvilken følelse som assosieres med hvilken finger:

  • Tommel: Bidrar til bekjempe følelser som bekymringer og angst.
  • Pekefinger: Kan bekjempe frykt.
  • Langemann: Hjelper til med å kontrollere sinne og indignasjon.
  • Ringfinger: Denne fingeren assosieres med følelser som tristhet og depresjoner; den hjelper deg med å bli mer bestemt.
  • Lillefinger: Hjelper til med å roe ned angst og skaper økt optimisme.

Denne enkle teknikken bruker konsepter fra tradisjonell medisin, men integrerer dem i en enkel øvelse som alle kan gjøre hjemme.

Denne japanske teknikken er virkelig ekstraordinær; den gjør at du enkelt kan oppnå balanse på et mentalt, fysisk og til og med spirituelt nivå. Denne praksisen er en form for selvbevissthet, avslapning og harmonisering av kropp og sjel.

Kanskje denne artikkelen er interessant:
6 symptomer på alvorlig depresjon som du bør kjenne til

Andre naturlige løsninger for å lette stress

avslappende smoothies

I tillegg til nevnte japansk avslapningsteknikk, kommer det her noen få naturlige alternativer som kan være veldig nyttige når en skal håndtere negative følelser:

  • Pust: Mange studier har vist at det å puste dypt, senker nivåene av hormonet som kalles kortisol. Resultatet er at spenninger og angst letter.
  • Aromaterapi: Aromaterapi er en annen utmerket måte å få hjelp til å slappe av på. Det løser også opp negative følelser som stress. Dufter som lavendel, merian, sitron verbena, appelsin eller kamille inneholder egenskaper som er svært effektive mot stress og angst.
  • Drikk te: Å drikke te er en veldig god måte å bruke plantenes helende egenskaper til å bekjempe stress, depresjon og angst. Te med lavendel, sitron, sitron verbena, kamille eller pasjonsblomst er alle utmerket for å behandle stress, depresjon, sinne, angst, søvnløshet og andre negative følelser.
  • Latter: En av de beste metodene for å bekjempe stress er rett og slett en god latter.Mange studier har vist at latter senker nivået av hormoner og andre stoffer som forårsaker stress, angst og andre problemer. Faktisk har en ny studie vist at latter kan virke smertedempende, på samme måte som smertestillende medisin. Dermed er en god latter en ideell måte å lette smerte og redusere stress på.
  • Gymnastikk for øynene: stress kan påvirke synet vårt og forårsake spenninger og smertefulle hodepiner. For å unngå slitne øyne er det viktig med øvelser, samt å la synet få hvile. Se opp fra datamaskinen og la begge øynene fokusere på samme objekt, som et tre eller et bilde. Hold fokuset i 30 sekunder før du blunker noen ganger. Gjenta øvelsen flere ganger i løpet av dagen.
  • Bahramsoltani, R., Rostamiasrabadi, P., Shahpiri, Z., Marques, A. M., Rahimi, R., & Farzaei, M. H. (2018). Aloysia citrodora Paláu (Lemon verbena): A review of phytochemistry and pharmacology. Journal of Ethnopharmacology, 222, 34–51. https://doi.org/10.1016/j.jep.2018.04.021
  • Conrad, P., & Adams, C. (2012). The effects of clinical aromatherapy for anxiety and depression in the high risk postpartum woman – A pilot study. Complementary Therapies in Clinical Practice, 18(3), 164–168. https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2012.05.002
  • Dantas, L., de Oliveira-Ribeiro, A., de Almeida-Souza, L., & Groppo, F. (2016). Effects of passiflora incarnata and midazolam for control of anxiety in patients undergoing dental extraction. Medicina Oral, Patología Oral y Cirugía Bucal, 22(1), e95–e101. https://doi.org/10.4317/medoral.21140
  • Haybar, H., Javid, A. Z., Haghighizadeh, M. H., Valizadeh, E., Mohaghegh, S. M., & Mohammadzadeh, A. (2018). The effects of Melissa officinalis supplementation on depression, anxiety, stress, and sleep disorder in patients with chronic stable angina. Clinical Nutrition ESPEN, 26, 47–52. https://doi.org/10.1016/j.clnesp.2018.04.015
  • Hur, M.-H., Song, J.-A., Lee, J., & Lee, M. S. (2014). Aromatherapy for stress reduction in healthy adults: a systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials. Maturitas, 79(4), 362–369. https://doi.org/10.1016/j.maturitas.2014.08.006
  • Lamke, D., Catlin, A., & Mason-Chadd, M. (2014). “Not Just a Theory”: the Relationship Between Jin Shin Jyutsu® Self-Care Training for Nurses and Stress, Physical Health, Emotional Health and Caring Efficacy. Journal of Holistic Nursing, 32(4), 278–289. https://doi.org/10.1177/0898010114531906
  • Ma, X., Yue, Z.-Q., Gong, Z.-Q., Zhang, H., Duan, N.-Y., Shi, Y.-T. et al. (2017). The Effect of Diaphragmatic Breathing on Attention, Negative Affect and Stress in Healthy Adults. Frontiers in Psychology, 8, 874. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00874
  • Murphy, K., Kubin, Z. J., Shepherd, J. N., & Ettinger, R. H. (2010). Valeriana officinalis root extracts have potent anxiolytic effects in laboratory rats. Phytomedicine, 17(8–9), 674–678. https://doi.org/10.1016/j.phymed.2009.10.020
  • Rahmati, B., Kiasalari, Z., Roghani, M., Khalili, M., & Ansari, F. (2017). Antidepressant and anxiolytic activity of Lavandula officinalis aerial parts hydroalcoholic extract in scopolamine-treated rats. Pharmaceutical Biology, 55(1), 958–965. https://doi.org/10.1080/13880209.2017.1285320
  • Sánchez, J. C., Echeverri, L. F., Londoño, M. J., Ochoa, S. A., Quiroz, A. F., Romero, C. R., & Ruiz, J. O. (2016). Effects of a Humor Therapy Program on Stress Levels in Pediatric Inpatients. Hospital Pediatrics, 7(1), 46–53. https://doi.org/10.1542/hpeds.2016-0128
  • Searls, K., & Fawcett, J. (2011). Effect of Jin Shin Jyutsu Energy Medicine Treatments on Women Diagnosed With Breast Cancer. Journal of Holistic Nursing, 29(4), 270–278. https://doi.org/10.1177/0898010111412186
  • Tagalidou, N., Loderer, V., Distlberger, E., & Laireiter, A.-R. (2018). Feasibility of a Humor Training to Promote Humor and Decrease Stress in a Subclinical Sample: A Single-Arm Pilot Study. Frontiers in Psychology, 9, 577. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00577