Hva er angst og hvordan kan du overvinne angsten?

· november 21, 2015
Angst er en selvforsvarsmekanisme som forteller deg at du må gjøre en endring i livet ditt, enten det er i dine omgivelser eller i din livsstil.

Har du noen gang hatt angst? Mange vil si ja, men mange av de samme personene vet kanskje ikke nøyaktig hvordan man kan definere det. Og hvis du ikke vet hva noe består av, er det ganske vanskelig å vite hvordan man skal overvinne angsten.

Naturlige remedier, avslappende planter, følelsesmessige behandlinger, fysisk trening, kosttilskudd…

Det er mange gode tips for hvordan du kan redusere og overvinne angsten, men i denne artikkelen vil vi forklare nøyaktig hva angst er, noe som vil føre deg til en måte du kan fjerne den fra hverdagslivet, og dermed forbedre din emosjonelle og fysiske helse på den mest naturlige, effektive måten.

Det er ikke din fiende og du kan overvinne angsten

Vanligvis når vi lider av et helserelatert problem, enten det er fysisk eller følelsesmessig, har vi en tendens til å reagere som om dette problemet er vår fiende. Imidlertid har mange spesialister innen naturmedisin forklart at kroppen har en tendens til alltid å forsøke å overleve. Og det er derfor den bringer dårlige vaner til vår oppmerksomhet, med opplevelser som vi har lært å kjenne som sykdommer.

Dersom du, for eksempel, har feber er det kroppen din som forteller deg at temperaturen har gått opp for å bekjempe skadelige bakterier som ønsker å gjøre deg syk.

Hvis du har hodepine, kan det være at du gjør for mye mentalt arbeid, eller at kroppen din kan være mettet med giftige stoffer.

Tilsvarende gjelder angst, det kommer til overflaten slik at du kan lære noe om deg selv. Og du må jobbe for å overvinne angsten.

overvinne angsten

Det er en budbringer

Angst har dukket opp i livet ditt for å fortelle deg noe som du nekter for. Noe du ikke vil høre eller godta, men som du innerst inne vet at er sant. Høres et av følgende utsagn kjent ut for deg?

  • Jeg nyter ikke det jeg gjør så mye
  • Jeg føler meg overveldet, jeg jobber utover mine grenser
  • Noe holder meg fra å være lykkelig
  • Jeg gjør ikke det jeg ønsker å gjøre
  • Jeg bryr meg for mye om hva mine venner og familie tenker om meg
  • Jeg synes det vanskelig å ta på meg ansvar eller forpliktelser
  • Jeg ønsker å gjøre en stor forandring i livet mitt, men jeg er for redd
  • Jeg føler at jeg ikke er i kontroll over livet mitt

Personer som lider av angst har en tendens til å oppleve noen av disse følelsene. Derimot har de fleste av dem aldri vært i stand til å seriøst vurdere virkningen av disse følelsene. Eller de har kanskje aldri viet sin oppmerksomhet til dem.

Vi anbefaler deg å lese:
Mentale verktøy for å hjelpe med å håndtere depresjon

Angst er en overveldende følelse

Så, hva er det?

Det er derfor vi kan si at angst er en selvforsvarsmekanisme. En intelligent måte å snakke til deg selv, for å få deg til å lytte til hva som skjer i kropp og sjel. Hvis du lider av angst, bør du vite at du er nødt til å gjøre noen form for endring. En reell endring relatert til dine omgivelser, din livsstil eller menneskene rundt deg.

Før du er i stand til å gjøre en endring, vil du ikke være i stand til å overvinne angsten. Uansett hvor mange tradisjonelle eller naturlige behandlinger du prøver.

Frykt for angst

En av de største problemene for folk som lider av angst er frykten de har for denne tilstanden. Når de stadig føler seg nervøse, blir de enda mer engstelig. Når du innser dette, og er i stand til å holde deg rolig, vil du ha kommet langt.

Vi kan oppleve skjelving, svetting, kulde, en rask hjerterytme, stamming, kortpustethet, dårlig syn, eller svimmelhet. Hva kan du gjøre under dette øyeblikket av krisen? Sett deg ned, ta et dypt pust, og ikke gjør det til noe verre enn det egentlig er. Når du har roet deg ned, kan du reflektere over hva som forårsaket ditt angstanfall.

Yoga-meditasjon

Faresignaler

Kroppen din vil begynne å sende deg farselsignaler før dit første angstanfall. Hvis du lærer å gjenkjenne disse signalene, vil du være i stand til å forhindre fremtidige angstanfall:

  • Stress
  • Søvnløshet
  • Hodepine
  • Nervøsitet
  • Tendens til å bli syk ofte
  • Utålmodighet og mangel på kontroll

Vi anbefaler:
Si farvel til søvnløshet med disse 5 pusteteknikkene: De er effektive!

Hvis du lider av noen av disse symptomene, eller har begynt å merke en økende følelse av angst, anbefaler vi at du begynner å tenke på å gjøre noen forandringer i livet ditt. Dette vil tillate deg å redusere din angst på en naturlig måte, forbedre din livskvalitet og hindre andre, mer alvorlige tilstander i fremtiden.

Hvis du lærer å observere kroppen din og lytte til deg selv, vil ikke kroppen din trenge å sende deg disse signalene så ofte. Det finnes ingen bedre medisin enn å sette dette ut i praksis, og lytte til hva kroppen din har å si.