Finn ut hvordan du kan redusere urinsyre naturlig

· oktober 5, 2018
Dietter med høyt innhold av proteiner blir ofte brukt for vekttap, men de kan føre til at man får i seg for mye urinsyre. I stedet bør vi satse på et sunt og balansert kosthold og at vi får nok mosjon.

Når nivåene av urinsyre i kroppen stiger for høyt, kan de skape en rekke plager, som gikt, nyrestein og dårlig nyrefunksjon. I denne artikkelen kan du lære litt mer om dette problemet og om noen helt naturlige behandlinger for å redusere urinsyre i kroppen din!

Urinsyre: Det du må vite

Urinsyre blir produsert ved nedbrytingen av en type kjemikalier kjent som puriner, som finnes i matvarer som lever, sild, ansjos og sardiner. Noen grønnsaker og melk inneholder også puriner. Imidlertid har undersøkelser vist at de ikke påvirker helsen til kroppen, og at de heller ikke de øker risikoen for gikt.

tips for å redusere urinsyre

Urinsyre blir «resirkulert» når cellene dør og hjelper til med å beskytte blodkar. Nyrene er ansvarlige for å filtrere det ut fra blodet og å skylle det ut i urinen; det blir også utgitt i små mengder i avføringen. Når kroppen produserer for mye, vil det imidlertid akkumuleres i ledd, sener, og indre organer – som nyrene.

Hevede nivåer av urinsyre spiller en nøkkelrolle i utviklingen av en tilstand som kalles gikt, men ikke alle utvikler det på denne måten (det kan også være et resultat av høyt blodtrykk, hjertesykdom eller nyresykdom).

Det er mange årsaker til at man kan få for høye nivåer av urinsyre, fra arv til fedme, høyt alkoholforbruk eller et kosthold som har et høyt innhold av «dårlige» puriner. Vanndrivende medisiner, strålebehandling, kjemoterapi, hypertyreose, psoriasis og immuno-inflammatoriske legemidler kan også øke nivåene våre av urinsyre.

Les: Slik finner du ut om skjoldkjertelen din ikke fungerer så godt

Det er verdt å nevne at høye nivåer av urinsyre i utgangspunktet ikke viser noen symptomer.

Matvarer og hjemmebehandlinger for å redusere urinsyre

  • Spis et eple (rødt eller grønt) etter lunsj og middag, og la skallet være på (vask det godt på forhånd). Gjør dette til en vane for å holde kroppen frisk. Skallet på eplene er rikt på vitamin C. Epler inneholder også «sunne» syrer, som eplesyre, som avgifter kroppen og eliminerer urinsyre naturlig.
epler

  • Drikk to spiseskjeer med kirsebærjuice daglig. Kirsebærjuice inneholder flavonoider, noe som gir kirsebærene den røde fargen sin og bidrar til å skylle ut urinsyre fra kroppen.
  • Pass deg for matvarer med et høyt innhold av puriner, som rødt kjøtt (også svin og lam), bønner og alkoholholdige drikkevarer. Reduser inntaket av dem til bare en gang per uke, og erstatt dem med matvarer som har et lavt innhold av fett og puriner, som for eksempel kokt ris, brød, cottage cheese eller yoghurt naturell.
  • Drikk minst 8 glass vann daglig, noe som vil gi deg massevis av viktige mineraler og spyle ut giftstoffer og bakterier, slik at kroppen din vil kunne føle seg bra. Nyrene trenger masse vann for at de skal fungere effektivt. For mye salt og koffein gir motsatt virkning, og bør derfor unngås.

Flere ting å huske på for å redusere urinsyre

vann

  • Utfør en detox for hele kroppen en gang annenhver måned eller omkring der. Det vil bidra til å rense ut krystallene som er dannet på grunn av urinsyre fra kroppen. Bland ut en halv spiseskje med natron i 1/4 liter vann og drikk dette 8 ganger i løpet av dagen. Dette er ikke anbefalt med en slik avgiftning for de som lider av hypertensjon eller nyresykdommer.
  • Spis mer artisjokker! Disse grønnsakene har gode vanndrivende egenskaper for å eliminere og redusere urinsyre naturlig. Det finnes hundrevis av forskjellige oppskrifter med dem, men det beste er å koke og spise dem, og å drikke vannet de er kokt i.
  • Blant de mange ulike matvarene for å redusere urinsyre, kan du være sikker på at du finner løk; de renser kroppen og forebygger mange helseproblemer. Kok to løker som er skrelt og kuttet i store biter. Tilsett saften fra en sitron og drikk et par kopper om dagen.
  • Jordbær er et flott middel mot gikt og for å senke nivåene av urinsyre. Du kan lage en te av bladene og røttene, eller bare spise mer jordbær til dessert hver dag.

Ikke gå glipp av: 5 smoothier med jordbær og banan som du kan ha til frokost

Noen viktige ting til slutt

jordbær

  • Sørg for at du inkluderer matvarer rike på kalium i kostholdet ditt, fordi kalium vil hindre krystaller fra å forme seg på grunn av høye nivåer av urinsyre, og også forbedre nyrefunksjonen. Inkluder bananer, grønne bladgrønnsaker (spinat, bladbete), rosiner og svisker, poteter, vannmelon, jordbær og aprikoser i kostholdet ditt. Du bør også spise mer komplekse karbohydrater, som de som finnes i frukt, grønnsaker og fullkorn.
  • Begrens eller fjern matvarer som er søtet med fruktose eller maissirup; de kan heve nivåene av urinsyre. Fruktose finnes i brus og andre drikker (også i noen typer juice). Velg vann eller naturlig juice uten tilsetningsstoffer.
  • Bruk eplecidereddik som et krydder og som en dressing til salater. Mange studier har funnet ut at det reduserer nivåene av urinsyre, takket være sitt innhold av eddiksyre og kalium. I tillegg til å bruke det med mat, kan du blande to spiseskjeer med eddik i et glass med kaldt vann og drikke det to ganger daglig.
  • Unngå dietter med massevis av proteiner, spesielt de som brukes for vekttap; de kan føre til en økning i nivåene av urinsyre. Det er bedre å gå ned i vekt med et sunt kosthold og trening.