Senk nivåene av triglyserider naturlig

september 23, 2015

Triglyserider er en type fett som hovedsakelig kommer fra animalske matvarer. Normale verdier er på maksimalt 150 mg/dl. Dersom du når 200 mg/dl, har du et problem med triglyserider. Det finnes ting du kan gjøre, slik at du øyeblikkelig får en naturlig nedgang av triglyserider i kroppen. I denne artikkelen skal vi lære deg hvordan du kan senke nivåene av triglyserider helt naturlig.

Veiledning og tips for å senke nivåene av triglyserider

Veldig høye nivåer av triglyserider og kolesterol i blodet, kan både true hjertets helse og forårsake andre sykdommer. Det første det må gjøres noe med er kostholdet. En må øke inntaket av fiber, som havre eller fullkorn, da dette absorberer fett. I tillegg er det veldig nyttig med grønnsaker, som brokkoli, spinat og frukt, som epler og appelsiner.

Reduser eller unngå helt brød, pasta, saltet snacks, gjærbakst, kaker, frityrstekt mat og alkohol. Disse varene har ingen helsefordeler og de øker antall lipider i blodet. Du kan erstatte dette med fullkorn og sunnere mat.

triglycerides2

En annen matvaregruppe du bør holde deg unna er sukker. Velg heller stevia som søtningsmiddel. Velg lettvariantene av brus og juice, det beste er selvfølgelig om du velger vann eller naturlig juice. Spis frisk frukt istedenfor smågodt og industriell dessert. Skal du ha sjokolade, så velg den aller reneste med minst 70% kakao.

Velg melkeprodukter som har lavt innhold av fett. Dette gjelder både melk, ost, yoghurt og smør. Til salatene dine velger du olivenolje. Den er sunnere og smaker bedre enn for eksempel majones. Velg alltid magert kjøtt og unngå mat med høyt fettinnhold, som hurtigmat.

En av de største fiendene når en jobber mot sunnere helse og et lavere innhold av triglyserider, er pølser. Spis heller kalkun eller ren skinke. Spis kun salami og pølser osv. ved spesielle anledninger. Spiser du pølser, bør du uansett velge de som er laget av kalkun eller kylling og har et lavt innhold av salt.

triglycerides3

Spis mer av enumettede fettsyrene, som olivenolje. Enumettet fett finnes i makrell, sardiner, tunfisk, laks, sverdfisk, ansjos, tørket frukt og rapsolje. Alt dette har et rikt innhold av omega-3 fettsyrene.

Legg merke til at høye nivåer av triglyserider ikke behøver å bety at du er overvektig eller fet. Det er likevel viktig å kontrollere dietten. Det blir anbefalt at en griller eller koker maten. Det ideelle er å spise mest mulig rå mat og unngå slike ting som stuinger, frityrstekt mat, bearbeidet mat, frossen mat og gjærbakst. Fjern synlig fett fra kjøtt og aldri spis eller lag kylling med skinnet på.

Det blir ikke anbefalt at en konsumerer alkohol, bortsett fra små glass med rødvin til lunsj. Akkurat det er nemlig bra for den kardiovaskulære helsen. Dersom du røyker, bør du prøve å slutte. Helsen vil med en gang bli mye bedre.

triglycerides4

Det finnes også naturlige midler som kan senke nivået av triglyserider. Hvitløk har mange gode egenskaper og påvirker fettbalansen på en god måte, spis derfor et fedd hver dag. Et annet «triks» er å blande 2 ss havregryn i et glass med vann. La det stå over natten. Neste dag, drikker du vannet. Dette vil absorbere fett og regulere kolesterolet. Lag et uttrekk av skall fra mandarin eller appelsin. Kok skallet i vann, kjøl ned og drikk.

Ikke glem å drikke masse vann hver dag. Dersom du ikke allerede har denne vanen, finnes det nå applikasjoner for mobilen som «minner» deg på å drikke din daglige rasjon av vann (to liter om vinteren og tre om sommeren).

Likeledes er det viktig å kontrollere inntaket av kalorier. Det kan være en god idé å besøke en kostholdsekspert, spesielt om du har vektproblemer. Kvinner bør ikke konsumere mer enn 1200 kalorier per dag og menn 1800 per dag. Spis små porsjoner og ikke fyll tallerkenen. Unngå å spise sandwicher før du skal legge deg og spis sunne mellommåltider.

triglycerides5

Moderat mosjon er en viktig del av behandlingen. Start med en liten gåtur tre ganger i uken. Deretter kan du øke avstand og hyppighet. Du vil ganske snart føle deg mye bedre. 20 – 30 minutter hver dag er det aller beste. Prøv å varier treningen. Du kan sykle, ta trappene i stedet for heisen, danse, rengjøre med mer energi, klippe plenen, vaske bilen og så videre.

Til sist vil vi igjen nevne hvor viktig det er å stumpe røyken. Selv om ikke tobakk skaper triglyserider og høyt kolesterol, er det vist at de som har denne uvanen har større problemer med å senke disse nivåene. I tillegg er det vanskeligere å trene. Dersom du slutter å røyke, vil du føle deg bedre og du vil merke effekten på hele kroppen. Spesielt vil det å kutte ut denne uvanen være bra for hjertet, lungene og huden din.

triglycerides6

Bilder fra Nick Nguyen, Steven Depolo, Ben Hosking.

FRA NETTET