10 konsekvenser av å drikke for lite vann

· august 13, 2018
Å drikke for lite vann kan forårsake ubalanser i stoffskiftet og utløse andre helseproblemer. Det anbefales å drikke mellom seks og åtte glass om dagen.

Vann er den viktigste komponenten i dine vitale organer, som hjernen, leveren og hjertet. Det er en viktig væske for beinene dine og til og med mellomrommene mellom cellene dine. Det er derfor det å drikke for lite vann kan føre til helseproblemer.

Av denne grunn kan det å drikke for lite vann føre til skade på alt fra huden din til de essensielle kroppsorganene.

1. Dehydrert hud av å drikke for lite vann

I tillegg til å bruke fuktighetsgivende kremer og andre naturlige behandlinger, er den beste måten å holde huden din hydrert på å drikke nok vann.

Dens elastisitet avhenger av at du har tilstrekkelig vannbalanse: At du drikker like mye eller mer enn du mister.

For å finne ut om huden din er dehydrert, kan du utføre følgende test:

  • Klem forsiktig på et område på huden din og se hvor lang tid det tar å gå tilbake til normal stilling.
  • Hvis du er dehydrert vil huden din gå veldig sakte tilbake til den opprinnelige formen. Ellers vil den sprette tilbake umiddelbart.

Du kan også teste temperaturen på huden din, spesielt ansiktet ditt, for å se om den er dehydrert. Vanligvis trenger kroppen mye vann for å opprettholde en ideell temperatur.

Dette betyr at hvis huden din er varmere enn normalt, må du kanskje øke vanninntaket.

Se:
Fem måter å gi huden din fuktighet på

2. Forstoppelse

Kvinne med fortstoppelse

Forstoppelse gjør det vanskelig å ha normale tarmbevegelser, og en av hovedårsakene er å drikke for lite vann.

Når tarmene danner avføringen, fjerner tykktarmen mye vann for å mykgjøre avfallet.

Når det ikke er nok vann, blir det vanskeligere å fjerne dette faste avfallet og det kan forårsake magesmerter.

Et problem som er direkte relatert til forstoppelse er hemoroider, som er forårsaket av innsatsen tarmen din må gjøre for å fjerne veldig hard eller tørr avføring.

3. Muskelkramper

Muskelkramper er vanligvis forbundet med fysisk aktivitet, men de kan være relatert til enhver annen situasjon når kroppen din mangler vann.

Det som vanligvis skjer er at – i nærvær av utilstrekkelige væskenivåer i kroppen – du kommer i ubalanse i tilførselen av elektrolytter og mineraler.

Disse komponentene er avgjørende for riktig muskelfunksjon.

Derfor er det en god ide å være hydrert når du driver med idrett eller trener, fordi du mister vann og mineraler gjennom svetten din.

4. Trøtthet og utmattelse

Å ikke drikke nok vann påvirker ditt daglige liv og kan føre til tretthet.

Når du ikke har nok væsker, reduseres aktiviteten i cellene dine og det genererer mindre energi.

Folk som lider av dehydrering er av den grunn ofte trette og søvnige. Heldigvis kan effekten av tretthet reverseres hvis du begynner å drikke vann.

Det er også en god idé å spise frukt og grønnsaker som inneholder mye vann for å øke mengden væske i kroppen din.

I tillegg til å gi deg vitaminer, inneholder frukt som vannmelon og sitrusfrukter sukker som naturlig øker energinivået.

5. Munntørrhet

Problemer med tørr munn er ofte forbundet med munnhygiene og riktig fordøyelse av mat. Det beste rådet når du har tørr munn, er å drikke vann umiddelbart.

Symptomer på munntørrhet:

  • En klebrig eller tørr følelse
  • Tykt spytt
  • Smerter eller brennende følelse i munnen eller tungen
  • Sprekker i leppene eller i munnhulen
  • Tørr og grov tunge
  • Vanskeligheter med å tygge, smake mat eller svelge

6. Migrene

Migrene

Mesteparten av tiden er migrene forbundet med dehydrering. Når du ikke drikker nok vann fører det til at blodkarene utvides, noe som gir intens hodepine.

  • Husk at dehydrering ikke bare skjer på dager med høye temperaturer.
  • Så lenge du drikker nok vann vil du opprettholde en tilstrekkelig balanse og ha mindre sjanse for å få migrene.

7. Høyt blodtrykk

Å drikke for lite vann reduserer volumet av blod i blodårene når de ideelt sett skal være fulle.

For at organene skal kunne fungere når du er dehydrert frigir kroppen et histaminhormon.

Dette stoffet forårsaker at vener og arterier trekker seg sammen, noe som fører til økt blodtrykk.

Ved å drikke mye vann forbedres også sirkulasjonen, oppbyggingen av giftstoffer og andre skadelige stoffer som kan gjøre at høyt blodtrykk reduseres.

8. Problemer med nyrene dine

Tilstrekkelig inntak av vann stimulerer riktig nyrefunksjon. Nyrene dine er ansvarlige for å fjerne giftstoffer, urea og salter fra kroppen din.

Når nyrene ikke kan utføre denne viktige funksjonen, oppstår visse helseproblemer, for eksempel nyrestein.

Ved å holde nyrene dine sunne bidrar du til kroppens metabolske balanse og til å forebygge helseproblemer og kronisk sykdom.

9. Vektøkning

Noen ganger kan symptomene på sult forveksles med å være tørst. Noen mennesker spiser derfor mat, når kroppen deres faktisk krever væsker.

Dette er en viktig faktor å huske på når du tar vare på vekten og helsen din. Du bør også vite at å drikke vann øker stoffskiftet, noe som øker antall kalorier du brenner.

De fleste kosthold krever av den grunn vanligvis at man drikker flere glass vann om dagen. Husk at du skal drikke vanlig vann, men uten ekstra kunstig sukker eller smaker.

10. Leddsmerter

Mann med leddsmerter

Hvis du noen gang har følt sporadisk smerte i leddene dine, er det svært sannsynlig at du ikke drikker nok vann.

  • Brusk, som bidrar til å begrense friksjonen i leddene, består av 70% vann.
  • Derfor er det viktig å innta mye væske slik at brusken kan opprettholde sin rette form, noe som gjør det mulig for bevegelse mellom beinene.

Mengden vann du bør drikke avhenger blant annet av faktorer som alder, nivå av fysisk aktivitet, vær og helse.

Fordi det er viktig for kroppens vitale funksjoner, bør du øke vanninntaket for å forbli sunn.