Symptomer på hofteleddslitasje og hvordan du kan forebygge det

oktober 14, 2015
Visste du at gelatin kan hjelpe med å gjenopprette brusk og hjelpe til med å forebygge mer skade? Du burde også drikke to liter vann om dagen for å holde deg hydrert.

Kvinner pleier som oftest å være de som sliter mest med hofteleddslitasje, artrose og andre muskelsykdommer som påvirker livskvaliteten vår. Slitasje på hoftene er en av de mest vanlige og farligste leddsykdommene vi har, så det er absolutt verdt det å lære deg litt om symptomene.

Hva forårsaker hofteleddslitasje?

Hofte slitasje 2

Hofteleddslitasje påvirker brusken. Husk at hofteleddet er sammensatt av femuren og hofteskålen (et hulrom hvor femuren passer perfekt). Rundt dette området har vi et nettverk av fiber og leddbånd som forener brusk og absorberer støt. Hofteslitasje kan skje på en av to måter:

  • Primær: Som er et resultat av slitasje over tid. Forekommer i aldersgruppen 60 til 65.
  • Sekundær hofteleddslitasje: Et resultat av leddproblemer på grunn av forvridning eller næringsmangel og beinproblemer. I disse tilfellene kan en få hofteleddproblemer så tidlig som i trettiårene.

La oss ta en titt på årsakene til denne smertefulle lidelsen:

  • Traumer: Forvridning, skader eller dårlig behandlede skader kan føre til hofteleddslitasje.
  • Vaskulær: Vaskulær insufficiens er en sykdom du burde vurdere. Det forekommer som regel på grunn av problemer forårsaket av forvriding, men i dette tilfellet er årsaken vaskulær.
  • Medfødte faktorer: Barn kommer ofte til verden med medfødte problemer, som hofteleddsdysplasi, vokseproblemer eller andre skader.
  • Ubalansert skjelettstruktur: Mange lider av å ha forskjellige lengder på bena.

Symptomer på hofteleddslitasje

Hofte

  • Det første symptomet på hofteleddslitasje er selvsagt smerte. Men mange tror at denne smerten kun vil være nær hoftene, når det faktisk oftere forekommer i lyskeregionen. Du kan til og med føle smerten bevege seg nedover mot lårene, knærne og tilbake til rumpa.
  • Noen ganger, når du beveger deg, vil du føle en sprengning.
  • Hvis hoftene dine gjør vondt kan dette skyldes muskelproblemer. Men hvis det gjør vondt i lysken er dette er direkte resultat av hofteleddslitasje.
  • I begynnelsen vil ikke denne smerten være så intens, og vil ofte komme etter fysisk aktivitet. Etter en lang gåtur, etter en løpetur eller når du løfter tunge gjenstander, for eksempel. Etter at du får hvilt deg vil smerten gå bort.
  • Senere, etter at slitasjen blir mer omfattende, vil smerten bli mer intens og det vil være vanskelig for deg å gjennomføre grunnleggende aktiviteter, som for eksempel å gå opp trappen. Når du krysser bena dine vil du føle en smertefull sprengning, og om natten når du snur deg rundt i sengen.

Hvordan kan jeg forebygge hofteleddslitasje?

Gelatin

Du burde vite at hvis du sliter med smerter i hoftene burde du begynne å endre din livsstil for å håndtere dette problemet, fordi det finnes foreløpig ikke noe behandling. Du burde spise godt slik at kroppen din har alle de næringsstoffene den trenger, trene litt hver dag slik at du kan holde deg i gang uten å slite deg helt ut. Følg legens instrukser uten å misbruke anti-inflammatoriske medisiner og muskelavslappende piller som har en veldig negativ påvirkning på leveren din i lengden. På en annen side, hvis målet ditt er å forebygge hofteleddslitasje, og du ikke nødvendigvis sliter med dette problemet burde du følge disse anbefalingene.

  • Pass på at du har en balansert vekt.
  • Tren litt hver dag, spesielt trening som ikke krever at du beveger hoftene, som for eksempel løping eller svømming.
  • Pass på at du får i deg nok vitamin C, A og D, ettersom disse næringsstoffene vil hjelpe deg med å syntetisere kollagen. Derfor burde du spise mer sitrusfrukter, mango, ananas, gulrøtter, meloner og jordbær, i tillegg til grønnsaker som artisjokker og hvitløk, som er spesielt bra for å redusere hevelse i leddene.
  • Gelatin er flott for å gjenopprette brusk, og som du sikkert vet kan ikke ben vokse tilbake, men det kan heldigvis brusk.
  • Ikke nøl med å ta magnesiumtilskudd. Dette næringsstoffet er fundamentalt for å opprettholde sunne ledd, og er også bra for helsen vår generelt. Spør din lege eller sunnkost butikk hvor du kan få tak i dette kosttilskuddet.
  • Drikk minst to liter vann hver dag. Det er viktig at du holder deg hydrert, fordi da vil leddene dine også være hydrert.
  • Noen bruker også vitamintilskudd som glukosaminsulfat, som er kjempe bra for hofteleddslitasje. Dette er en naturlig måte å styrke denne delen av kroppen på, og brusken generelt. Du kan snakke med legen din om helsefordelene.
FRA NETTET