Syv grunner til å spise spinat hver dag i uka

juli 21, 2018

Visste du at det finnes utallige grunner til å spise spinat hver dag?

Noen hater det, men mange ser spinat som en fantastisk kilde som de kan bruke i energirike smoothier og sunne salater. Likevel, når vi snakker om spinat, over alt annet, så snakker vi om helsen og velværet ditt. Dette er hvorfor du bør spise spinat hver dag!

Utrolig spinat

Veldig få grønnsaker gir oss en så god kilde av mineraler, vitaminer og fytonæringsstoffer så rikt og variert som spinat. Så mye at spinat kan være en del av hvilket som hest kosthold som er betraktet som sunt. Det tilfører viktige næringsstoffer for unger, gir energi til voksne, og hjelper til og med til med å styrke og balansere de eldre. Det er flott for å forbedre våre kognitive funksjoner, for eksempel.

Det er også greit å huske at det er uendelige måter å spise denne grønnsaken på. Vi kan også nyte den året rundt, om sommeren og vinteren.

Du kan kombinere den inn i mange forskjellige oppskrifter, men det er best å vite hvordan du best konserverer dens fordeler naturlig. Vask alltid bladene godt. Deretter, tilsetter du dem til rettene dine sammen med annen vitamin C-rik mat (dette vil hjelpe deg å få det meste fra deres ingredienser).

Med litt fantasi, kan spinat ta opp en del av ditt kosthold og du kan spise spinat hver dag. I tillegg kan du få alle fordelene du trenger for å føre en sunn livsstil.

Neste, ta en titt på syv av dens beste fordeler.

1. Spinat er flott for hukommelsen din

Spinatblader

Først av alt, er spinat på liste over mat som hjernen vår betrakter som essensiell og ekstremt viktig.

Det inneholder mineraler som folat (folsyre), så vel som vitamin A, B6, C og forskjellige antioksidanter som bidrar til å forhindre nedbryting av dine nevrotiske og kognitive funksjoner.

I tillegg er kaliumet i spinat veldig nyttig for å øke blodstrømmen til hjernen. Dette maksimerer de grunnleggende prosessene som hukommelse og konsentrasjon.

2. Det støtter synet ditt

Spinat er en flott kilde til betakaroten, lutein og xanthene. Disse er de tre typene av antioksidanter som er gunstige for synet.

Betakaroten kan for eksempel ha enda flere fordeler om du spiser spinaten kokt i stedet for rå.

En annen grunn til denne fordelen er dens store innhold av vitamin A. Dette vil hjelpe deg å behandle kløende øyne så vel som alle betennelser eller irritasjoner fra allergier.

3. Det hjelper musklene dine

Kvinne trener

Om du tenker på at du vil gå ned i vekt og du er bekymret over å få hengende hud, ikke nøl med å spise spinat hver dag i uka. Tilsett det i salater, i grønnsakssmoothier, eller hvordan du ønsker det.

Spinat inneholder et element, kjent som Co.Q102. Dette er en type antioksidant som bidrar til å styrke musklene dine ved å nære dem med blod rikt på oksygen og gode mineraler som vil garantere deres motstand.

4. Spinat bekjemper osteoporose

I tillegg, er spinat en god kilde til vitamin K.

Dette vitaminet er ikke så godt kjent offentlig. Allikevel, det er veldig viktig fordi det hjelper oss å «beholde» kalsium i beina våre. Dette fører til mineraliseringen av skjelettet vårt, inkludert tennene våre og neglene våre.

Bortsett fra dette, er det også godt å vite at spinat er rikt på magnesium, kobber, mangan, sink og fosfor.

5. Det forbedrer forbrenningen din

Vekttap

Alle ernæringsfysiologer anbefaler å inkludere spinat i kostholdet ditt.

Mengden med protein som finnes i spinat er imponerende. Det er også enkelt å fordøye og har en veldig positiv effekt på forbrenningen din. Tross alt, så hjelper det å akselerere den.

  • Den indre energien som den tilfører oss stimulerer alle våre systemer så de kan fungere optimalt.
  • Samtidig så bør du også huske at det er en mettende matvare, som gjør den ideell når man prøver å gå ned i vekt.

6. Det forhindrer aterosklerose

Aterosklerose er forårsaket av herdingen av arteriene. Denne stille, men alvorlige sykdommen er en av befolkningens største fiender.

Uansett, om vi blir vant til å spise spinat hver dag, vil vi få fordelene av et pigment som heter lutein. Dette er nyttig for å forhindre tilfeller av aterosklerose, hjerteinfarkt, og cerebralvaskulære sykdommer.

Takket være lutein, kan vi redusere kolesterolet og fettlagrene i blodkarene våre.

7. Det forhindrer betennelse

Spinat er rikt på betennelsesdempende forbindelser og antioksidanter. Disse er begge verdifulle når du ønsker å forhindre og behandle betennelser i kroppen.

Som du kanskje allerede vet, er betennelser veldig farlig for hjertet dit. I tillegg er det assosiert med vanlige tilstander som gikt og artritt.

For å konkludere, har spinat mange interessante fordeler. Det er verdt å legge i litt anstrengelse og bruke litt fantasi for å spise det en gang om dagen.

Selv kun en liten håndfull er nok til å få utallige helsefordeler.

Hva venter du på?

FRA NETTET