Ta vare på leveren din med disse 8 matvarene

juni 11, 2018
For å ta vare på leverens helse må du inkludere matvarer som hjelper den med å rense ut overflødige giftstoffer og redusere arbeidsbelastningen. Lær mer i denne artikkelen!

Leveren din er et av dine utskillelsesorganer. Den har en svært viktig rolle i kroppens generelle helse.

Leveren din jobber sammen med galleblæren din for å hjelpe fordøyelsesprosessene dine. Den fjerner også giftstoffer som går gjennom blodstrømmen din.

Den intervenerer også i produksjonen av visse hormoner. Leveren din er også nøkkelen til lagring og bruk av visse essensielle næringsstoffer.

Men, akkurat som andre systemer i kroppen din, kan den begynne å få problemer og sykdommer. Disse hindrer at den fungerer optimalt.

Som et resultat fører dette til en rekke negative reaksjoner. Hvis de ikke blir kontrollert, kan de påvirke livskvaliteten din.

Heldigvis kan mange av disse problemene unngås ved bare å endre dine vanlige vaner og kosthold.

Faktisk er det flere matvarer hvis egenskaper støtter leverfunksjonen. Dette forhindrer utviklingen av alvorlige sykdommer.

I denne artikkelen vil vi dele de 8 beste i detalj, slik at du ikke nøler med å begynne å spise flere av dem.

1. Hvitløk

Hvitløk

Hvitløk er en av de matvarene som kan hjelpe deg med å øke leverfunksjonen. Dette gjelder spesielt når du har en opphopning av giftstoffer.

  • Den har antioksidanter og antiinflammatoriske stoffer. Disse støtter blodets avgiftingsprosess for å redusere en overbelastning.
  • Den inneholder en essensiell aminosyre som kalles arginin. Dens effekter får blodårene til å bli avslappet. Den reduserer også trykket på dette organet.
  • Dessuten gir den deg betydelige andeler vitamin B6 og vitamin C. Dette er to viktige næringsstoffer som reduserer cellulær skade og akkumulering av kolesterol.

2. Olivenolje

Olivenolje er en av de «super-matvarene» som bidrar til å forbedre mange aspekter av helsen din.

  • Den har omega-3-fettsyrer og vitamin E. Begge disse er nødvendige for å fjerne rester som er lagret i leveren din. De hemmer også cellulær oksidasjon.
  • Å konsumere denne oljen i moderasjon kontrollerer kolesterolet ditt. Og det øker stoffskiftet ditt for å redusere overflødig fett.

3. Grønn te

Grønn te

Grønn te er en sunn drikke som fremmer god leverfunksjon. Den gjør dette takket være det høye innholdet av noen antioksidanter kalt katekiner.

Disse stoffene inngår i gruppen som kalles flavonoider. Etter at de har blitt assimilert, bidrar de til å beskytte vevet mot giftige frie radikaler og toksiner.

4. Grapefrukt

Grapefrukt skiller seg ikke bare ut på grunn av dens store mengder vitamin C. De skiller seg også ut på grunn av deres glutationinnhold.

Dette stoffet produseres naturlig i leveren din. Og det brukes i flere viktige prosesser i kroppen din som å reparere vevet ditt.

  • Hver grapefrukt kan gi deg opptil 70 mg glutation. Takket være dette er de veldig nyttige for å stimulere enzymene dine i løpet av denne avgiftingen.

5. Epler

Epler

Denne deilige frukten har høye nivåer av pektin. Dette er en slags naturlig fiber som hjelper til med å støtte fordøyelsen og bli kvitt toksiner.

  • Å spise epler bidrar også til å regulere blodets pH-nivå.
  • Det har også en beskyttende effekt mot giftig restavfall som akkumuleres i dette organet.

6. Sitron

Sitronens høye innhold av vitamin C gjør den til en god alliert for å ta vare på og forbedre leverens helse.

  • Denne antioksidanten bidrar til å omdanne toksiner til forbindelser som enkelt oppløses i vann. Dette gjør det lettere å bli kvitt senere.
  • Den støtter også nedbrytningsprosessen av fett og støtter kontrollen av kolesterolet ditt.

7. Avokado

Avokado er sunt for leveren

Avokado er en formidabel frukt. På grunn av dens høye ernæringsmessige verdi kan den bidra til å forbedre hjertet, fordøyelsessystemet og leverhelsen.

  • Den har høye nivåer av glutation.
  • Den gir deg viktige mengder vitamin C og E. Dette er to kraftige antioksidanter som motvirker skaden forårsaket av frie radikaler.
  • Hvis det ikke var nok, har den essensielle fettsyrer. Disse er nødvendige for å regulere betennelse og kolesterolnivå.

8. Nøtter

Nøtter er en kilde til L-arginin. Dette er en essensiell aminosyre som hjelper deg å dekomponere de giftige restene som er lagret i leveren din.

  • Dette stoffet, på grunn av dets kostfiber og omega-3-fettsyrer, hjelper deg med å kontrollere overdreven betennelse i vevet og stimulerer renseprosessen.
  • Dens regelmessige forbruk bidrar til å kontrollere søtsug og kontrollerer ditt dårlige kolesterol (LDL).

Er du bekymret for leverens helse? Sørg for å øke hvor ofte du spiser matvarene vi nevnte. Husk å utfylle dem med et balansert kosthold og mye vann og mosjon.

FRA NETTET