Tangerinskall-te kan hjelpe deg med å sovne raskere

mars 29, 2019
Mangel på søvn kan forårsake kronisk tretthet og forstyrrelser i kroppen din. For å kunne fungere ordentlig og for at kroppen skal fungere ordentlig, anbefales det at du sover 7 timer eller mer.

Å sovne kan noen ganger være svært vanskelig for noen mennesker. Dette kan skyldes mange årsaker, inkludert stress eller søvnforstyrrelser. I denne artikkelen vil vi snakke om et svært effektivt hjelpemiddel for å sovne: tangerinskall-te.

Hvis du er noen som tilbringer mye tid på å snu og vri seg i sengen, vil tangerinskall-te få deg til å sovne i løpet av fem minutter.

Men først, vet du hva som forårsaker søvnløshet? Det er veldig viktig å først finne ut av årsakene slik at du kan kvitte seg med dette problemet ved roten og oppnå avslappende søvn igjen.

Hva er søvnløshet?

Søvnløshet

Søvnløshet er en svært vanlig søvnforstyrrelse. Det skjer når en person ikke klarer å sovne. Dette fører til at man får lite søvn og føler at man ikke har hvilt nok når man våkner.

Mangel på søvn forårsaker forandringer i kroppen som energimangel, utmattelse, vanskeligheter med å være oppmerksom, og irritabilitet. I tillegg påvirkes mange prosesser i kroppen din av å få bare et par timer hvile.

Det er noen farmakologiske produkter som bekjemper søvnløshet. Disse kan imidlertid skape avhengighet og forstyrrelser i kroppen din. Når de brukes svært ofte og kroppen din danner en avhengighet, er det mulig at søvnløsheten vil komme tilbake mer alvorlig når du slutter å ta dem.

For å unngå bivirkninger og avhengighet, finnes det ikke noe bedre enn naturlige alternativer. Det er derfor vi skal fortelle deg hvordan du lager en deilig tangerinskall-te som du kan bruke som et hjelpemiddel for å sovne.

Vi anbefaler at du leser: Visste du at det finnes forskjellige typer søvnløshet?

Hva er årsakene til søvnløshet?

Det kan være forskjellige grunner til søvnløshet. Noen av dem inkluderer:

  • Stress
  • Depresjon
  • Bekymringer
  • Familieproblemer
  • Finansielle problemer
  • Nattarbeid
  • Å reise lange avstander med konstante tidsplanendringer
  • Angst
  • Bruk av elektroniske enheter og andre distraksjoner i løpet av kvelden

Uansett hva årsaken er, finnes det heldigvis noen naturlige remedier som du kan ta for å bekjempe søvnløshet.

Fordelene med tangerinskall

Tangerin- eller mandarinskall har flere fordeler. De behandler problemer med fordøyelsesbesvær, stress og magesår. Dessuten reduserer de kolesterol og blodsukkeret. De bidrar også til å avgifte leveren og styrke immunforsvaret.

Mengden antioksidanter de inneholder, bidrar også til å bekjempe influensa og forkjølelse. I tillegg, takket være deres antiinflammatoriske egenskaper, er de gode for å lindre smerte og hevelse.

Tangerinskall-te som sovende hjelpemiddel

tangerinskall-te

Ingredienser

  • 1 kopp vann (250 ml)
  • 1 ss tørket kamille (15 g)
  • 1 ss tørket lavendel (15 g)
  • 1 ss tørket legevendelrot (15 g)
  • Ferskt tangerinskall

Forberedelse

  • Kok opp en kopp vann i en kjele.
  • Når vannet koker, tilsett en spiseskje av tørket kamille, tørket lavendel og tørket legevendelrot.
  • Til slutt tilsetter du tangerinskallet og lar blandingen koke i noen minutter.
  • Drikk den varme teen før du legger deg om kvelden.
  • På bare 5 minutter vil du legge merke til at dette er et utmerket hjelpemiddel for å sovne, da tangerinskallet vil virke direkte på en av årsakene til søvnløshet: stress.

Ikke gå glipp av: 7 gode vaner for å bekjempe søvnløshet naturlig

Flere tips

Hvis du føler deg rolig og avslappet, blir det mye lettere for deg å sovne. Prøv å klarne sinnet og presse ut alle de bekymrende tankene som kan forårsake angst og depresjon, spesielt om kvelden.

Det er også viktig at du forstår at natten er bare for søvn. Når du blir oppmerksom på dette, vil du bli kvitt de dårlige vanene som forårsaker at du har søvnløshet. Ikke jobb om natten, legg ifra deg alle elektroniske apparater, og konsentrer deg om å slappe av.

Ta en pause fra tankene dine, ellers vil du ikke kunne sove. Hvis du har et problem, ikke tenk for mye på det om natten. Det beste for deg er å gjenvinne styrken din slik at du kan tenke klart rundt hvordan du løser og møter problemene dine neste dag.

Hvis du føler at det bli vanskeligere og vanskeligere å sovne, ikke nøl med å konsultere en spesialist. Han/hun vil gi deg avslappende behandlinger og meditasjon, samt hjelpe deg med å finne roten til problemet ditt.

Husk at du alltid kan finne hjelp. Det er ikke nødvendig å møte søvnløshet alene og med få ressurser.

Haiken, M. (2016, October 03). 5 Surprising Foods That Help You Sleep. Retrieved from https://www.forbes.com/sites/melaniehaiken/2012/06/30/5-surprising-foods-that-help-you-sleep/

WebMD. (2016). Tangerine: Uses, Side Effects, Interactions, Dosage, and Warning. Retrieved from https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1515/tangerine