Tips og råd for å holde hjernen ung

· oktober 1, 2015
I tillegg til å spise mat som fremmer hjernens utvikling, kan du gjøre mentale øvelser.

Hjernen er det største organet i nervesystemet og kroppens kontrollsenter. Den er også ansvarlig for kompleks tenking, hukommelse, følelser og språk. Dersom vi ønsker å holde hjernen ung og velfungerende, må vi gi den skikkelig mat. Dersom en sliter med dårlig hukommelse og konsentrasjon, finnes det medisinske planter som kan hjelpe.

Mat for å holde hjernen ung

Hjernecellene våre trenger næring og for å gi den det, må vi gi den mat som er rik på vitaminer, mineraler og essensielle fettsyrer:

  • Spirer (fra alfalfa, linser, brokkoli…)
  • Tørket frukt, spesielt nøtter.
  • Solsikkefrø: inneholder folsyre, som bedrer hjernens yteevne og bidrar til å forhindre slag.
  • Brokkoli: er utmerket for hukommelsen, spesielt når den er dampet.
  • Havremel: Vi kan spise havre til frokost, drikke havremelk, eller vi kan bruke den i matlaging.
  • Modne bananer: inneholder B6 vitamin, som er involvert i dopaminsyntesen. Den er også viktig for hukommelsen.
  • Grønn te: inneholder næringsstoffer som beskytter hjernen.
  • Kakao: styrker produksjonen av endorfiner, en substans som gjør at du føler deg bra.
  • Hvetekim: er rik på mineraler og antioksidanter.
  • Linfrøolje: inneholder essensielle fettsyrer.
  • Parmesan ost: er en kilde til tyrosin. Den styrker hukommelsen og evnen til å lære.
linfrø-sean-dreilinger

Koenzym Q10

Dette koenzymet er viktig for å omdanne og transportere energi til alle levende celler. Det øker levetiden og senker aldringsprosessen. Dette er takket være innholdet av antioksidanter som nøytraliserer frie radikaler.

Det finnes enkelte matvaregrupper som hjelper kroppen med å produsere Q10. Dette er for eksempel: tørket frukt, kål eller spinat. Vi kan også ta Q10 som kosttilskudd i en tre måneders periode.

Les også: Forelskelse og hjernen: Hvordan reagerer den når du er forelsket?

Tre medisinske planter

En av de beste naturbehandlinger for å holde hjernen ung og økedens inntak av oksygen, er ginkgo biloba. Denne planten forbedrer sirkulasjonen til hjernen, og øker slik den mentale kapasiteten. Vi kan begynne å ta den når vi oppdager at vi sliter med hukommelsen eller har vanskeligheter med konsentrasjonen.

Vi kan ta den som en ekstrakt, men det er lurt at en innimellom tar en pause i inntaket. Dette er for at kroppen ikke skal bli så vant til den, at den ikke klarer å dra nytte av planten lenger.

Centella asiatica, eller gotu kola, er en plante som tradisjonelt er mye brukt i indisk medisin. Den bedrer generell sirkulasjon, og har mye av de samme effektene som ginkgo biloba. Et godt valg vil være å veksle mellom disse to plantene.

Vi undervurderer noen ganger plantene som vi har i nærheten. Disse har vært brukt av våre forfedre i behandlingen av mange ulike sykdommer. Rosmarin er én av disse plantene. Selv om vi bør snakke med en lege og følge med om vi lider av ting som hypersensitivitet, innholder rosmarin (rosmariunus officinalis) mange verdifulle antioksidanter som beskytter nervesystemet vårt mot frie radikaler. Den fungerer som en naturlig beskyttelse av hjernen.

I det gamle Hellas ble rosmarin brukt til å styrke hukommelsen. Studenter brukte til å med å legge en krans av rosmarin på hodet før de skulle ha eksamen.

Les også: 7 matvarer som hjelper deg med å styrke hjernens aktivitet

Essensiell mynteolje

Essensiell olje av mynte er en utmerket hjernestimuli. Den er lett å få tak i og kan brukes daglig. Du kan helt enkelt bare massere pannen med noen dråper av oljen. Ikke bare er det forfriskende, men det lukter også godt.

mynte

Finn balansen

Som med alt annet, må alle delene av kroppen holdes ved like dersom de skal fungere skikkelig. Derfor trenger vi å finne en balanse mellom mangel på bruk på grunn av alder, stillesitting med mer og overbruk, som er det som skjer når vi stresser. For å trene hjernen kan vi drive med sudoku, hukommelsesspill, kortspill, fortelle historier, memorere lister, trene opp leseforståelsen, med mer.

Dersom du sliter med mental overlast, bør du trene hver dag, sole deg, være ute i naturen, øve pusteteknikk, eller få massasje. Dersom du aldri kobler av om kveldene og hjernen jobber hele tiden, kan du drikke uttrekk av pasjonsblomst eller vendelrot. Prøv å tømme hjernen før du går til sengs. Det som foregår på jobben bør forbli på jobben.

Å vite hvordan du får hjernen til å slappe av er like viktig som at du vet hvordan du skal bruke den.Dette vil hjelpe deg å holde hjernen ung!