Utbrudd av Alzheimer – kan det hindres?

mai 15, 2018
For å forhindre at Alzheimers skal angripe, er det veldig viktig å utelukke visse risikofaktorer fra rutinene dine.

Alzheimer er en av de mest bekymringsfulle sykdommene de siste tiårene på grunn av det økte antallet diagnoser. Vi vet ikke nøyaktig hva som utløser eller hva som er årsakene til denne sykdommen. Imidlertid vet vi at symptomene beveger seg hurtig.

Denne sykdommen forårsaker kaos hos pasienter og familiemedlemmer, og det er derfor mange mennesker spør om det er mulig å stoppe den degenerative prosessen.

I dag skal vi hjelpe til med å svare på dette spørsmålet.

Alzheimer

Hva er Alzheimer?

Hjernen fungerer som et multifunksjonelt senter. Den er ansvarlig for kontrollen over alle organene i kroppen.

Den tolker eksterne stimuli for å sende ut signaler som skaper responser i muskler, ben, organer og kjertler.

Evnen til å kunne gå, huske på ulike fakta, eller til og med å føle seg tørst er alle ting hjernen din styrer. Dette kan imidlertid bli påvirket av alder.

Alzheimer er en av de vanligste sykdommene som påvirker de nevrale cellene, og som et resultat, hjernen.

Det er en nevrodegenerativ sykdom som involverer en rekke forskjellige symptomer på demens. Generelt sett er det knyttet til aldring. Det kan imidlertid også påvirke unge mennesker dersom de har visse risikofaktorer.

Medisinsk sett blir «demens» betegnet som kliniske tilfeller som involverer symptomer som tap av kognitive funksjoner eller hukommelse.

Når vi blir eldre, forverres nevronene gradvis, og siden de ikke kan regenereres, dør de. Dette fører til reduksjon i mange hjernefunksjoner. Derfor er eldre mennesker mye mer utsatt for demens.

Symptomer på Alzheimer

Alzheimers

Med Alzheimers forekommer demens som det viktigste symptomet på en alvorlig degenerasjon av nerve- og hjernecellene.

Når denne degenerative prosessen forløper, viser mange pasienter en markert forandring i deres daglige oppførsel og personlighet. I mer alvorlige tilfeller kan de utvikle alvorlige personlighetsforstyrrelser.

Den internasjonale Alzheimerforeningen har opprettet en liste over «10 tegn på Alzheimer.» I den beskriver de de vanligste signalene som er sett hos pasienter.

Her er de:

  • Hukommelsesproblemer som gjør dagens aktiviteter vanskeligere
  • Vansker med å løse enkle problemer
  • Vansker med normale rutinemessige oppgaver
  • Tap av bevissthet over tid og rom
  • Vansker med å tolke bilder
  • Problemer med skriftlig eller muntlig språk
  • De putter objekter på merkelige steder eller sliter med å finne ting
  • Vansker med å ta beslutninger eller tap av vurderingsevnen
  • Tap av initiativ eller motivasjon
  • De skifter humør, oppførsel eller personlighet

Grunnene til Alzheimer

Alzheimer

Det er fortsatt ingen konsensus blant medisinske fagfolk om hovedårsakene til Alzheimer. Men, bortsett fra aldring, observerer de følgende risikofaktorer:

  • Tobakk
  • Alkoholisme
  • Forbruk av giftige stoffer som narkotika
  • Ubalansert kosthold
  • Stillesittende livsstil
  • Å være overvektig
  • Dårlige søvnvaner (dårlig søvnkvalitet eller ikke nok søvn)
  • Spiseforstyrrelser, som nervøs spisevegring
  • Kardiovaskulære problemer, som arteriell hypertensjon
  • Hjerneskade forårsaket av ulykker, traumer eller sykdom

Er det mulig å stoppe Alzheimer?

Alzheimer

Når vi snakker om å stoppe utbruddet av Alzheimer, snakker vi generelt om å bremse symptomforløpet.

Men enda viktigere enn å bremse den degenerative prosessen, er å hindre at den starter i det hele tatt. Fremveksten av den degenerative prosessen er tross alt ekstremt rask når det gjelder tilfeller av demens.

Forebygging av Alzheimer betyr å utelukke risikofaktorer fra rutinene dine.

Derfor gir vi deg noen forslag nedenfor til endringer du kan gjøre i dine daglige vaner, for å ta vare på sinnet og kroppen din:

  • Ha et balansert kosthold. Unngå overflødig mat og tomme kalorier.
  • Utfør regelmessig fysisk trening (minst 30 minutter per dag).
  • Oppretthold en sunn kroppsvekt, for å unngå å bli overvektig eller å utvikle kardiovaskulære problemer.
  • Spis mat som er rik på vitamin C og antioksidanter. Dette inkluderer sitrusfrukter, røde bær, grønne bladgrønnsaker, nøtter, fisk med høy omegat 3- og 9-innhold osv.
  • Reduser ditt daglige stressnivå med fysisk trening, meditasjon, yoga, en hobby osv.
  • Ta deg tid til å slappe av og underholde deg selv. Å overbelaste deg selv med arbeid virker tross alt mot sin hensikt for helsen din og dine kognitive evner.
  • Sov åtte timer i døgnet og sørg for at søvnen din er av god kvalitet.
  • Oppretthold sunne relasjoner og tilbring tid i positive miljøer.
  • Oppretthold god selvtillit, unngå negative tanker, og ikke vær flau for å oppsøke psykologisk behandling hvis du tror det er nødvendig.
  • Drikk alkohol i moderasjon, ikke røyk, og ikke bruk giftige stoffer.

I tillegg bør kvinner som går gjennom overgangsalderen konsultere en lege om østrogenhormontilskudd. Forskere mener at reduksjonen av den naturlige produksjonen av østrogen kan gjøre det mer sannsynlig at Alzheimer vil angripe.

Hovedbilde brukt med tillatelse fra © wikiHow.com

FRA NETTET