Vaner som hjelper deg med å takle søvnapné

24 februar, 2021
Vi er alle kjent med viktigheten av en god natts søvn. Alle av oss kan imidlertid ikke få det. Her er noen vaner som hjelper deg med å takle søvnapné.

En god natts søvn er viktig når det gjelder å nyte god livskvalitet. Noen lidelser forhindrer imidlertid at folk får god hvile. En av disse lidelsene er søvnapné. I det lange løp påvirker dette en persons helse. Det er derfor viktig å vite hvordan du skal takle søvnapné.

Søvnapné er en av de lidelsene som kan forbedres, takket være moderne medisin og ulike nattlige vaner. Det første trinnet mot en god og sunn natts søvn er å vite hva søvnapné er og hvordan du takler det.

Å takle søvnapné: Hva er søvnapné?

Illustrasjon søvnapné.

Mens vi sover bremses pusten og får en jevn og konstant rytme som gir oksygen til kroppen og lar den utføre alle sine funksjoner riktig. Søvnapné består av avbrudd i pusten som varer i sekunder eller til og med minutter, og hindrer oksygen i å komme seg til hjernen.

I begynnelsen kan det hende at personen ikke skjønner at de har sluttet å puste. Når lidelsen blir mer avansert, påvirker den imidlertid også personens kvalitetssøvn, noe som får personen til å våkne flere ganger i løpet av natten. Dette medfører endringer i det normale søvnmønstret og resulterer i skadelige konsekvenser.

Det er to typer søvnapné:

  1. Obstruktiv apné oppstår når det er en unormal vekst av vev rundt luftveiene eller i halsen. Denne typen apné oppdages lett fordi personen som lider av det ofte snorker. Det kan være mildt, moderat eller alvorlig, avhengig av hvor ofte du slutter å puste under søvnen. Også en persons alder spiller en rolle.
  2. Den andre typen søvnapné, sentral apné, er mye mer alvorlig. Dette skyldes at sentralnervesystemet er involvert. I dette tilfellet slutter åndedrettssenteret å motta hjernens ordre om å puste. Denne situasjonen avbryter dyp søvn og får personen til å våkne flere ganger i løpet av natten.

Oppdag: Midler for å bekjempe søvnløshet og sove bedre

Faktorer som påvirker søvnapné

Enkelte faktorer øker sannsynligheten for at en person lider av søvnapné. Noen av dem er:

  • Alderdom: Søvnapné skiller ikke mellom kjønn. Det er imidlertid en høyere prosentandel av voksne menn som lider av det.
  • Fedme: Det er bevist at overvekt øker sannsynligheten for søvnapné med ti ganger. Disse tallene øker enda mer hvis personen er sykelig overvektig.
  • Røyking eller alkoholisme: Begge disse faktorene endrer luftveiene.
  • Patologier i luftveiene: Dette er ganske vanlig hos barn på grunn av den overdrevne størrelsen på mandlene.
  • Overdrevent inntak av sovepiller eller beroligende midler: Dette forårsaker en endring i nervesystemet. Alternativt finnes det noen effektive naturlige midler.

Andre samlede faktorer forverrer situasjonen. For eksempel overarbeid, stress, å bli utsatt for høye nivåer av karbondioksid, hjertesykdom eller hjerneslag, hypertensjon og å ikke få nok søvn.

Å takle søvnapné: Symptomer

Mann som snorker.

Det første tegnet på denne lidelsen er døsighet om dagen. Den konstante oppvåkningen om natten hindrer personen i å få en god natts søvn. Derfor er de kanskje ikke like oppmerksomme på arbeidsdagen sin, når de studerer eller utfører hverdagslige oppgaver.

Underskudd av oksygen, selv i kortere intervaller, forårsaker hukommelsestap og nervøsitet. Det kan til og med forårsake kvalme, hallusinasjoner og tåkesyn.

Gitt disse symptomene gjennomfører spesialistene en rekke medisinske studier for å avgjøre hva slags apné pasienten lider av. I tillegg til den fysiske undersøkelsen av munn og hals, kan de også utføre spesifikke søvnstudier.

Når type og alvorlighetsgrad av lidelsen er bestemt, vil spesialisten bestemme seg for en behandling. De fleste medisinske råd fokuserer på å endre pasientens vaner.

Les denne artikkelen: Midler for å bekjempe søvnløshet og sove bedre

Hva er noen sunne måter å takle søvnapné på?

Med disse gode vanene vil du kunne takle søvnapné, eller i det minste lindre det:

  • For å unngå søvnapné bør du begynne å sove på venstre side av kroppen din. Denne stillingen hjelper hjertet til å pumpe bedre og luftveiene utvides uten problemer. Det vil også forhindre at du snorker.
  • Unngå å drikke alkohol seks timer før sengetid.
  • Slutte å røyke.
  • Ikke bruke sovepiller.
  • Trene regelmessig.
  • Spise sunt.
  • Se på vekten din.
  • Unngå å se på TV, bruke datamaskinen, mobiltelefonen eller lytte til høy musikk før du legger deg.

Med disse enkle nattlige vanene kan du lykkes med søvnapné. Det er selvfølgelig viktig å gå til legen og følge hans eller hennes instruksjoner. På den måten kan du nyte en god natts søvn og en sunn livsstil.

  • José Luis Carrillo Alduenda, Fernando Manuel Arredondo del Bosque. 2010. Síndrome de apnea del sueño en población adulta. Extraído de: http://www.medigraphic.com/pdfs/neumo/nt-2010/nt102h.pdf
  • clevelandclinic.org. Apnea del sueño. Extraído de: http://www.clevelandclinic.org/health/shic/doc/s8718.pdf
  • DR. HENRY OLIVI R. Apnea del sueño, cuadro clínico. 2013. Extraído de: https://www.clinicalascondes.cl/Dev_CLC/media/Imagenes/PDF%20revista%20m%C3%A9dica/2013/3%20mayo/3-Dr.Ilivi.pdf
  • Sleep Foundation. Sleep apnea. (2020). Recuperado el 31 de enero de 2021. https://www.sleepfoundation.org/sleep-apnea
  • Cleveland Clinic. Sleep apnea. (2020). Recuperado el 31 de enero de 2021. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/8718-sleep-apnea
  • Clínica Mayo. Apnea del sueño. (2020). Recuperado el 31 de enero de 2021. https://www.mayoclinic.org/es-es/diseases-conditions/sleep-apnea/symptoms-causes/syc-20377631